1515

Världsartisternas Spotify-konkurrent manipulerade sina lyssningar

Den svensk-norska Spotify-utmanaren Tidal är i rejält blåsväder. Nu anklagas rapartisten Jay-Z:s musiktjänst för att ha lagt till fejklyssningar i flera världsartisters kataloger – på bekostnad av andra kreatörer.

Beyoncé Knowles tillsammans med maken Shawn Carter, mer känd som Jay Z.
Beyoncé Knowles tillsammans med maken Shawn Carter, mer känd som Jay Z.Foto:Mark J. Terrill
Foto:Joel Ryan

Musikströmningstjänsten Tidal har i flera år manipulerat sina lyssnarsiffror, rapporterar norska Dagens Næringsliv

Spotify-konkurrenten har blåst upp hur många spelningar som världsartisterna Beyoncé Knowles och Kanye West fått på plattformen. Enligt granskningen ska deras musik ha tilldelats hela 320 miljoner fejklyssningar av Tidal.

Konsekvenserna av fifflandet har blivit att de stora artisterna fått mer pengar utbetalda från Tidal, på bekostnad av andra kreatörer, skriver tidningen.

Manipulationen skedde genom att stora mängder spelningar lades till på abonnenternas konton, utan att de aktivt ska ha lyssnat på artisterna.

Tidal lanserades under pompa och stått i början av 2015 med rapartisten Shawn Carter, mer känd som Jay-Z, som ankarinvesterare. 

Läs mer: Teleoperatören köper in sig i Jay-Z:s Spotify-konkurrent 

Även Beyoncé Knowles (som för övrigt är gift med Jay-Z) och Kanye West, vars lyssnarssiffror nu alltså har manipulerats, blev delägare i Aspiro, företaget bakom Tidal. 

Plattformen beskrevs vid lanseringen som ett stort hot mot Spotify. Tidal utlovade till exempel högre ersättningar till artisterna, vilket har varit en öm punkt för Daniel Eks streamingjätte.

Men Tidal har sedan dess bara lyckats samla ihop till några få miljoner kunder, enligt olika uppgifter, och varken kunnat utmana Spotify eller Apple Music om de stora marknadsandelarna. Bolaget har dessutom plågats av stora förluster, interna stridigheter och tidigare anklagats för att överdrivit antalet betalande användare.

Tidal är byggt på en mjukvara som ursprungligen utvecklades i Sverige. Tidigare hette musiktjänsten Wimp och ägdes av den norska mediekoncernen Schibsted. De drog in knappt en halv miljard kronor när Jay-Z köpte bolaget för tre år sedan. Tidal har fortfarande sitt huvudkontor i Oslo.

Tidal nekar till alla anklagelser om manipulation, skriver Dagens Næringsliv.

Läs mer: Musikindustrin i USA vädrar morgonluft


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?