1515

Världens största spelcenter slår upp portarna: ”Öppningen är bara början”

Game on. I helgen slår Space upp portarna till vad som ska vara världens största gamingcenter där EQT:s Conni Jonsson och musikentreprenören Björn Ulvaeus är storägare. Di fick en exklusiv förhandsvisning.

”Som bokningarna ser ut nu kommer hälften av intäkterna från b2b och hälften från e-sport. Vi har inte funderat ut alla affärsmodeller ännu. Vi har en bra plan men jag är rätt säker på att den kan bli confetti”, säger Space vd Åsa Caap.
”Som bokningarna ser ut nu kommer hälften av intäkterna från b2b och hälften från e-sport. Vi har inte funderat ut alla affärsmodeller ännu. Vi har en bra plan men jag är rätt säker på att den kan bli confetti”, säger Space vd Åsa Caap.Foto:Jack Mikrut
Samsung har levererat samtliga skärmar till Space, totalt 650 stycken. Gamingdatorerna har specialbyggts av Webhallen.Foto:Jack Mikrut
Arenan har redan bokats av Elitserien i CS:GO. Fler tävlingar är på ingång, enligt vd Åsa Caap. I slutet av januari nästa år kommer man även testa att ha nattklubb i lokalen som kan ha 600 gäster vid konserter eller tävlingar.
Arenan har redan bokats av Elitserien i CS:GO. Fler tävlingar är på ingång, enligt vd Åsa Caap. I slutet av januari nästa år kommer man även testa att ha nattklubb i lokalen som kan ha 600 gäster vid konserter eller tävlingar.Foto:Jack Mikrut

Space ligger i femte Hötorgsskrapan, den närmast Sergels torg i Stockholm. Totalt har bolaget, som är en del av Björn Ulvaeus imperium Pophouse, sju våningar, varav de två nedersta under jord vigts åt gaming och e-sport. 

Projektet som omfattar 7.500 kvadratmeter innehåller även restauranger, studior, kontor och så kallade coworking-ytor. Antalet anställda är inledningsvis 120 personer. 

Vd:n Åsa Caap tog med Di på en exklusiv husesyn redan på onsdagen då febril aktivitet fortfarande pågick inför helgens invigning. Hon hade kvällen före själv stått och slitit skyddsplast från gamingstolar som nu står i prydliga rader vid väntande spelskärmar. 

”Det här är en så kul och galen kombo av allting, en unik plats som vänder sig till den digitala underhållningsindustrin. Det känns så bra – nu ska vi bara fylla det med människor”, säger hon.

Space Community har totalt 2400 kvadratmeter i femte Hötorgsskrapan, som ägs av AMF Fastigheter.  Förutom gemensamma ytor med tillfälliga platser, finns 27 kontorsrum med plats för upp till tio personer.
Space Community har totalt 2400 kvadratmeter i femte Hötorgsskrapan, som ägs av AMF Fastigheter.  Förutom gemensamma ytor med tillfälliga platser, finns 27 kontorsrum med plats för upp till tio personer.Foto:Jack Mikrut

Det digitala kulturhuset är något av ett kaninbo med många ingångar. Huvudentrén för kontorsdelen, där företag som algoritmskivbolaget Snafu redan tagit plats, är på Mäster Samuelsgatan, som även har en asiatisk deli i gatuplanet kallad Skinny Kitten.

Ingången till gamingdelen ligger däremot på Sergelgatan, stråket mellan Hötorget och Sergels torg. Här finns även en butik specialiserad på prylar för dataspelare och digitala kreatörer. Prestigemärken som Nothing, grundat av entreprenören Carl Pei samt trendkänsliga teknikbolaget Teenage Engineering kommer att synas på hyllorna.

Alldeles intill ska Avicii-experience öppna i början av nästa år, en utställning om den svenska succéproducenten som begick självmord 2018.

En stålborstad trappa ned öppnar sig en yta med ett hav av speldatorer och spelkonsoler, drygt 300 stycken. Väggarna är dessutom täckta av ännu större skärmar som spär på känslan att ha klivit in i ett dataspel.

Går man förbi kafédelen, som har det passande namnet AFK ('away from keyboard', spellingo för att man tagit en paus), nås en amfiteaterliknande arena tänkt för e-sporttävlingar, konserter och konferensevenemang med plats för 600 personer. 

Kafédelen AFK utanför den stora gamingdelen på Space. För att ta sig in till speldatorerna krävs en app där gästen registrerat sitt bankID.
Kafédelen AFK utanför den stora gamingdelen på Space. För att ta sig in till speldatorerna krävs en app där gästen registrerat sitt bankID.Foto:Jack Mikrut

Ännu en trappa ned ligger det som kallas Space Club, med ytterligare drygt 100 gamingplatser och en bar. Åldersgränsen för tillträde dit är 20 år. 

I den här källarlokalen låg tidigare musikklubben Underground där U2 hör till de mest kända banden som spelat. Minnet av klubben är bevarat: klubbens logga målad på betongen kan fortfarande ses genom en del av golvet som är gjort av glas.

Arenan har formen av en amfiteater. Dess scenvägg ska få världens största permanenta led-skärm med 8k-upplösning som täcker en yta på 100 kvadratmeter. För tillfället sitter där en betydligt mindre, provisorisk historia på grund av försenade leveranser.

”Vi har totalt 650 skärmar i huset och är Samsungs enskilt största kund i världen för skärmar i år”, säger Åsa Caap.

Space Club längst ned i källaren har åldersgräns 20 år eftersom det finns bar. Här är det glesare mellan de drygt 100 gamingplatserna. Här låg tidigare musikklubben Underground där bland annat U2 har spelat.
Space Club längst ned i källaren har åldersgräns 20 år eftersom det finns bar. Här är det glesare mellan de drygt 100 gamingplatserna. Här låg tidigare musikklubben Underground där bland annat U2 har spelat.Foto:Jack Mikrut

Hon har en bakgrund som innovationschef på spritbolaget Absolut Company, har skrivit bok om intraprenörskap. Sedan hon klev in i projektet i april har det varit hyperfart.

”Jag är nästan rädd för hur trygg jag känner mig. Samtidigt ska man inte underskatta hur mycket jobb vi har framför oss. Öppningen är bara början. Men vi har redan fyllt 80 procent av kontorsytan”, säger hon och avslöjar samtidigt att hennes eget rum, inklusive dataskärm, nyss hyrts ut.  

Den ursprungliga idén till Space kläcktes av hyresvärden AMF Fastigheters vd Mats Hederos som ett led i att vända trenden runt ”Plattan”.

”Fördelen med en dålig plats är att alla förändringar gör att det blir bättre istället för att den är kvar i en negativ spiral. Är det här det sista som händer på platsen? Jag tror inte det”, säger Mats Hederos, som går i pension vid årsskiftet. 

”Att få vara med och förändra staden i dess innersta kärna ligger så otroligt nära hjärtat för mig. Det här är lite kronan på verket i min yrkeskarriär.”

Hur mycket projektet kostat vill ingen av intressenterna berätta. Enbart ombyggnationen handlar dock om minst 10 Mkr.

”Vi går inte ut med några siffror, men en del av den här investeringen hade vi tvingats göra ändå eftersom det är en äldre byggnad och underhållet har varit eftersatt framför allt i de nedre våningsplanen”, säger Mats Hederos.

Även för Pophouse vd Per Sundin har Space en personlig koppling. Hans son William ”Draken” Sundin är professionell e-sportare, kontrakterad av börsnoterade Guild Esport, som ägs av David Beckham.

”Jag kan inte riktigt ta in att vi lyckats göra det här. Det är så häftigt och jag är otroligt stolt över gänget som varit med och jobbat”, säger Per Sundin.

Restaurang Fat Cat som ligger i gatuplanet vid Sergels torg är en japansk-koreanskt brasseri som drivs av Space. På soltorget utanför entrén ska Stockholms största uteservering öppna till våren.
Restaurang Fat Cat som ligger i gatuplanet vid Sergels torg är en japansk-koreanskt brasseri som drivs av Space. På soltorget utanför entrén ska Stockholms största uteservering öppna till våren.Foto:Jack Mikrut

När kan Space nå break even?

”Ebitda-mässigt räknar vi med att börja tjäna pengar redan i slutet av nästa år, men det dröjer drygt fem år innan vi får tillbaka våra investeringar.”

Avgörande för hur Space utvecklas är vilka som tar plats bland gamingdatorerna. För att det inte ska bli ”fel” klientel finns ett nära samarbete med Norrmalmspolisen och en samverkansgrupp för Sergelstorg.

”Vi kommer att ha väktare och alla besökare måste ladda ned en app och visa legitimation via Bank-id för att kunna gå in via speed gates, slussar liknande de som finns på flygplatser. Vi har dessutom över 400 kameror installerade i huset”, säger Åsa Caap.

De som bryter mot husregler och uppförandekod kan bli avstängda.

”Och för att vi ska få en blandad publik har vi haft ett nära samarbete med föreningen Female Legends för att tjejer ska kunna känna sig trygga här”, säger Åsa Caap.

Åsa Caap är vd på Space sedan i våras.
Åsa Caap är vd på Space sedan i våras.Foto:Jack Mikrut

 


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?