Annons

Världens största spelcenter slår upp portarna: ”Öppningen är bara början”

Game on. I helgen slår Space upp portarna till vad som ska vara världens största gamingcenter där EQT:s Conni Jonsson och musikentreprenören Björn Ulvaeus är storägare. Di fick en exklusiv förhandsvisning.

”Som bokningarna ser ut nu kommer hälften av intäkterna från b2b och hälften från e-sport. Vi har inte funderat ut alla affärsmodeller ännu. Vi har en bra plan men jag är rätt säker på att den kan bli confetti”, säger Space vd Åsa Caap.
”Som bokningarna ser ut nu kommer hälften av intäkterna från b2b och hälften från e-sport. Vi har inte funderat ut alla affärsmodeller ännu. Vi har en bra plan men jag är rätt säker på att den kan bli confetti”, säger Space vd Åsa Caap.Foto:Jack Mikrut
Samsung har levererat samtliga skärmar till Space, totalt 650 stycken. Gamingdatorerna har specialbyggts av Webhallen.Foto:Jack Mikrut
Arenan har redan bokats av Elitserien i CS:GO. Fler tävlingar är på ingång, enligt vd Åsa Caap. I slutet av januari nästa år kommer man även testa att ha nattklubb i lokalen som kan ha 600 gäster vid konserter eller tävlingar.
Arenan har redan bokats av Elitserien i CS:GO. Fler tävlingar är på ingång, enligt vd Åsa Caap. I slutet av januari nästa år kommer man även testa att ha nattklubb i lokalen som kan ha 600 gäster vid konserter eller tävlingar.Foto:Jack Mikrut

Space ligger i femte Hötorgsskrapan, den närmast Sergels torg i Stockholm. Totalt har bolaget, som är en del av Björn Ulvaeus imperium Pophouse, sju våningar, varav de två nedersta under jord vigts åt gaming och e-sport. 

Projektet som omfattar 7.500 kvadratmeter innehåller även restauranger, studior, kontor och så kallade coworking-ytor. Antalet anställda är inledningsvis 120 personer. 

Vd:n Åsa Caap tog med Di på en exklusiv husesyn redan på onsdagen då febril aktivitet fortfarande pågick inför helgens invigning. Hon hade kvällen före själv stått och slitit skyddsplast från gamingstolar som nu står i prydliga rader vid väntande spelskärmar. 

”Det här är en så kul och galen kombo av allting, en unik plats som vänder sig till den digitala underhållningsindustrin. Det känns så bra – nu ska vi bara fylla det med människor”, säger hon.

Space Community har totalt 2400 kvadratmeter i femte Hötorgsskrapan, som ägs av AMF Fastigheter.  Förutom gemensamma ytor med tillfälliga platser, finns 27 kontorsrum med plats för upp till tio personer.
Space Community har totalt 2400 kvadratmeter i femte Hötorgsskrapan, som ägs av AMF Fastigheter.  Förutom gemensamma ytor med tillfälliga platser, finns 27 kontorsrum med plats för upp till tio personer.Foto:Jack Mikrut

Det digitala kulturhuset är något av ett kaninbo med många ingångar. Huvudentrén för kontorsdelen, där företag som algoritmskivbolaget Snafu redan tagit plats, är på Mäster Samuelsgatan, som även har en asiatisk deli i gatuplanet kallad Skinny Kitten.

Ingången till gamingdelen ligger däremot på Sergelgatan, stråket mellan Hötorget och Sergels torg. Här finns även en butik specialiserad på prylar för dataspelare och digitala kreatörer. Prestigemärken som Nothing, grundat av entreprenören Carl Pei samt trendkänsliga teknikbolaget Teenage Engineering kommer att synas på hyllorna.

Alldeles intill ska Avicii-experience öppna i början av nästa år, en utställning om den svenska succéproducenten som begick självmord 2018.

En stålborstad trappa ned öppnar sig en yta med ett hav av speldatorer och spelkonsoler, drygt 300 stycken. Väggarna är dessutom täckta av ännu större skärmar som spär på känslan att ha klivit in i ett dataspel.

Går man förbi kafédelen, som har det passande namnet AFK ('away from keyboard', spellingo för att man tagit en paus), nås en amfiteaterliknande arena tänkt för e-sporttävlingar, konserter och konferensevenemang med plats för 600 personer. 

Kafédelen AFK utanför den stora gamingdelen på Space. För att ta sig in till speldatorerna krävs en app där gästen registrerat sitt bankID.
Kafédelen AFK utanför den stora gamingdelen på Space. För att ta sig in till speldatorerna krävs en app där gästen registrerat sitt bankID.Foto:Jack Mikrut

Ännu en trappa ned ligger det som kallas Space Club, med ytterligare drygt 100 gamingplatser och en bar. Åldersgränsen för tillträde dit är 20 år. 

I den här källarlokalen låg tidigare musikklubben Underground där U2 hör till de mest kända banden som spelat. Minnet av klubben är bevarat: klubbens logga målad på betongen kan fortfarande ses genom en del av golvet som är gjort av glas.

Arenan har formen av en amfiteater. Dess scenvägg ska få världens största permanenta led-skärm med 8k-upplösning som täcker en yta på 100 kvadratmeter. För tillfället sitter där en betydligt mindre, provisorisk historia på grund av försenade leveranser.

”Vi har totalt 650 skärmar i huset och är Samsungs enskilt största kund i världen för skärmar i år”, säger Åsa Caap.

Space Club längst ned i källaren har åldersgräns 20 år eftersom det finns bar. Här är det glesare mellan de drygt 100 gamingplatserna. Här låg tidigare musikklubben Underground där bland annat U2 har spelat.
Space Club längst ned i källaren har åldersgräns 20 år eftersom det finns bar. Här är det glesare mellan de drygt 100 gamingplatserna. Här låg tidigare musikklubben Underground där bland annat U2 har spelat.Foto:Jack Mikrut

Hon har en bakgrund som innovationschef på spritbolaget Absolut Company, har skrivit bok om intraprenörskap. Sedan hon klev in i projektet i april har det varit hyperfart.

”Jag är nästan rädd för hur trygg jag känner mig. Samtidigt ska man inte underskatta hur mycket jobb vi har framför oss. Öppningen är bara början. Men vi har redan fyllt 80 procent av kontorsytan”, säger hon och avslöjar samtidigt att hennes eget rum, inklusive dataskärm, nyss hyrts ut.  

Den ursprungliga idén till Space kläcktes av hyresvärden AMF Fastigheters vd Mats Hederos som ett led i att vända trenden runt ”Plattan”.

”Fördelen med en dålig plats är att alla förändringar gör att det blir bättre istället för att den är kvar i en negativ spiral. Är det här det sista som händer på platsen? Jag tror inte det”, säger Mats Hederos, som går i pension vid årsskiftet. 

”Att få vara med och förändra staden i dess innersta kärna ligger så otroligt nära hjärtat för mig. Det här är lite kronan på verket i min yrkeskarriär.”

Hur mycket projektet kostat vill ingen av intressenterna berätta. Enbart ombyggnationen handlar dock om minst 10 Mkr.

”Vi går inte ut med några siffror, men en del av den här investeringen hade vi tvingats göra ändå eftersom det är en äldre byggnad och underhållet har varit eftersatt framför allt i de nedre våningsplanen”, säger Mats Hederos.

Även för Pophouse vd Per Sundin har Space en personlig koppling. Hans son William ”Draken” Sundin är professionell e-sportare, kontrakterad av börsnoterade Guild Esport, som ägs av David Beckham.

”Jag kan inte riktigt ta in att vi lyckats göra det här. Det är så häftigt och jag är otroligt stolt över gänget som varit med och jobbat”, säger Per Sundin.

Restaurang Fat Cat som ligger i gatuplanet vid Sergels torg är en japansk-koreanskt brasseri som drivs av Space. På soltorget utanför entrén ska Stockholms största uteservering öppna till våren.
Restaurang Fat Cat som ligger i gatuplanet vid Sergels torg är en japansk-koreanskt brasseri som drivs av Space. På soltorget utanför entrén ska Stockholms största uteservering öppna till våren.Foto:Jack Mikrut

När kan Space nå break even?

”Ebitda-mässigt räknar vi med att börja tjäna pengar redan i slutet av nästa år, men det dröjer drygt fem år innan vi får tillbaka våra investeringar.”

Avgörande för hur Space utvecklas är vilka som tar plats bland gamingdatorerna. För att det inte ska bli ”fel” klientel finns ett nära samarbete med Norrmalmspolisen och en samverkansgrupp för Sergelstorg.

”Vi kommer att ha väktare och alla besökare måste ladda ned en app och visa legitimation via Bank-id för att kunna gå in via speed gates, slussar liknande de som finns på flygplatser. Vi har dessutom över 400 kameror installerade i huset”, säger Åsa Caap.

De som bryter mot husregler och uppförandekod kan bli avstängda.

”Och för att vi ska få en blandad publik har vi haft ett nära samarbete med föreningen Female Legends för att tjejer ska kunna känna sig trygga här”, säger Åsa Caap.

Åsa Caap är vd på Space sedan i våras.
Åsa Caap är vd på Space sedan i våras.Foto:Jack Mikrut
Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera