1515
Annons

Världens mest innovativa företag korade - Flera svenska bolag i topp

Det amerikanska magasinet Fast Company har kommit ut med sin årliga lista på vilka de anser vara världens mest innovativa bolag. I år har svenska Spotify hamnat bland topp tio och flera svenska företag har utmärkt sig i undersökningen.

Spotify hamnade på tionde plats bland världens mest innovativa bolag.
Spotify hamnade på tionde plats bland världens mest innovativa bolag.Bild:ERIK MÅRTENSSON / TT

Magasinet Fast Company har för tionde året i rad listat världens mest innovativa företag. Deras medarbetare har värderat företagen utifrån dedikation och ekonomi och hur företagen använder den globala marknaden för att påverka världen. Flera svenska företag ar utmärkt sig i sina respektiva kategorier. Och Spotify hamnar i topp-10 på tidningens topp-50 lista.

Svenska ABB Robotics hamnade på en fjärdeplats i kategorin "Robotics" bland världens mest innovativa bolag. Företaget är en del i ABB och är baserat i Västerås. De levererar industrirobotar till 53 olika länder och uppges ha levererat över 300.000 robotar världen över.

Läs mer: Nio robotar som vill in i ditt hem

Ingo Stockholm, företaget bakom "The Swedish number" har placerat sig i topp tio bland de mest innovativa företagen i världen när det gäller marknadsföring. "The Swedish number" var en uppmärksammad kampanj där människor som var nyfikna på Sverige kunde ringa för att bli kopplade till svenskar som anmält sig till tjänsten. Över 25.000 personer anmälde sig och nästan 200.000 samtal ringdes till Sverige. Utöver det har det Stockholmsbaserade reklamföretaget varit med och marknadsfört Eurovision Song Contest 2016.

Inom musikbranschen har Sverige lyckats dubbelt upp. Bolaget Kobalt som har grundats i  Sverige kom på en sjätteplats i listan över väldens mest innovaitiva musikföretag. Bolaget fungerar som en intäktsplattform för flera stora artister, bland annat grundaren Max Martin. Och företaget ses som ett av de hetaste digitala förlagen som finns just nu för musiker. 

Läs mer: Möt Kobalt - musikvärldens digitala revoltör

Det företag som dock toppar musik-listan och även kommit in bland topp tio av alla företag som är med i Fast Companys topp 50-lista är svenska Spotify, som enligt tidningen, lyckats växa trots ökad konkurrans på musikstreamingsmarknaden. Motiveringen till Spotifys framgångar upphes vara att de ständigt lyckas förnya sitt utbud och har en förmåga att fortsätta erbjuda nya tjänster genom en sofistikerad insamling av data.

Läs mer: Spotifykonkurrenten lockar inte lyssnarna

Amazon toppar listan och Google tar andraplatsen bland världens mest innovativa företag. Amazon, som i grunden  sysslar med e-handel erbjuder även streamingtjänster och vill utmana Netflix. Deras streamingtjänst Amazon Prime Video har bland annat nyligen släppts i Sverige. Google prisas samtidigt av Fast Company för deras satsningar på nya och innovativa projekt, bland annat inom AR-branschen.

Läs mer: Prisvinnande Amazon satsar på fristående streamingtjänst

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Tog Volvo från kris till stjärnstatus – nu slutar han

När Jan Gurander lämnar posten som vice koncernchef vid årsskiftet förlorar AB Volvos koncernledning en av nyckelpersonerna bakom resan från krisbolag till högpresterare.

Jan Gurander är den andra erfarna lastbilsdirektören som lämnar vd Martin Lundstedts koncernledning på kort tid.

Martin Lundstedt, Volvos vd och Volvos CFO och vice VD Jan Gurander.
Martin Lundstedt, Volvos vd och Volvos CFO och vice VD Jan Gurander.Foto:Joey Abrait

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera