1515

Vårduppstickaren Doctrin tar in 100 miljoner

Healthtech-bolaget Doctrin startades för drygt ett år sedan för att göra vården mer effektiv med digitala verktyg. Nu tar bolaget in 100 miljoner kronor av bland andra samarbetspartnern Capio och riskkapitalbolaget Healthcap. 

Magnus Liungman är vd och medgrundare av healthtechbolaget Doctrin.
Magnus Liungman är vd och medgrundare av healthtechbolaget Doctrin.Foto:Jesper Frisk

Den svenska healthtech-scenen har exploderat det senaste året. De digitala vårdcentralerna Min Doktor (NTL) och Kry (NTL) och preventivmedelsappen Natural Cycles (NTL) har alla tagit in över 200 miljoner kronor i finansiering.

Nästa digitala vårdbolag att ta in stora mängder kapital är Doctrin (NTL), som nyligen vann Di Startup Tour.

Läs även: Capio går in som delägare i Doctrin

Bolaget, som utvecklar smarta e-hälsoverktyg, har tidigare tagit in 33 Mkr av bland annat samarbetspartnern Capio och Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken Foundation. Nu tar Doctrin in ytterligare 100 Mkr.

Capio, som står för knappt hälften av summan, och riskkapitalbolaget Healthcap är största investerare.

”Vi har ett ambitiöst mål att förbättra vården för en miljard människor och då vill vi ha investerare som hjälper oss att komma dit. Vår nya investerare Healthcap har lång erfarenhet av att skala medtech- och läkemedelsbolag och har dessutom mycket sjukvårdserfarenhet vilket är väldigt relevant för oss”, säger Doctrins medgrundare och vd Magnus Liungman.

Vi har ett ambitiöst mål att förbättra vården för en miljard människor och då vill vi ha investerare som hjälper oss att komma dit.

Doctrin grundades 2016 och har som ambition är att hjälpa sjukvården förbättra vårdkvaliteten och korta vårdköer. Bolagets digitala verktyg hjälper vårdpersonal att ta fram beslutsunderlag som sedan används av läkare.

Healthcap, som grundades av Björn Odlander och Peder Fredrikson, har rest närmare 10 miljarder kronor sedan starten 1996 och investerat i över 100 medtechbolag, enligt bolagets hemsida. Healthcap har däremot hållit sig borta från den heta startupscenen – fram till nu.

”Behovet av framtida vård med hög kvalitet och tillgänglighet kommer att vara en stor utmaning. Doctrins digitala lösningar har potential att radikalt förbättra och effektivisera vården för alla intressenter både i Sverige och internationellt”, säger Staffan Lindstrand, partner på Healthcap, i ett meddelande.

Läs även: Medtechinvesteraren: Marknaden är överhettad

Även familjen Wattins riskkapitalbolag Inbox capital (NTL) – som tidigare investerat i bland annat Min Doktor, Acast (NTL), Fishbrain (NTL) och Truecaller (NTL) – medverkar i rundan.

Doctrins samarbete med Capio har öppnat dörren till 83 vårdcentraler, med 750 000 registrerade patienter. Men Doctrin har större ambitioner än så och vill nu investera delar av kapitalet i internationell expansion. Resten ska användas för att vidareutveckla den artificiella intelligensen i verktyget.

”Vi har sett att våra lösningar verkligen fungerar. Nu tar vi nästa steg genom att utveckla ett AI-system för analys av medicinsk bild, text och data. Förhoppningen är att det ska hjälpa vårdpersonalen att snabbare sätta in rätt åtgärder och diagnoser så att de kan hjälpa fler patienter”, säger Magnus Liungman.

Läs även: Doctrin vinnare av Di Startup Tour

Fotnot: NTL-länkarna går till Nordic Tech List, en databas med bolagen, investerarna och grundarna på den svenska techscenen.


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?