1515

Vårduppstickaren Doctrin tar in 100 miljoner

Healthtech-bolaget Doctrin startades för drygt ett år sedan för att göra vården mer effektiv med digitala verktyg. Nu tar bolaget in 100 miljoner kronor av bland andra samarbetspartnern Capio och riskkapitalbolaget Healthcap. 

Magnus Liungman är vd och medgrundare av healthtechbolaget Doctrin.
Magnus Liungman är vd och medgrundare av healthtechbolaget Doctrin.Foto:Jesper Frisk

Den svenska healthtech-scenen har exploderat det senaste året. De digitala vårdcentralerna Min Doktor (NTL) och Kry (NTL) och preventivmedelsappen Natural Cycles (NTL) har alla tagit in över 200 miljoner kronor i finansiering.

Nästa digitala vårdbolag att ta in stora mängder kapital är Doctrin (NTL), som nyligen vann Di Startup Tour.

Läs även: Capio går in som delägare i Doctrin

Bolaget, som utvecklar smarta e-hälsoverktyg, har tidigare tagit in 33 Mkr av bland annat samarbetspartnern Capio och Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken Foundation. Nu tar Doctrin in ytterligare 100 Mkr.

Capio, som står för knappt hälften av summan, och riskkapitalbolaget Healthcap är största investerare.

”Vi har ett ambitiöst mål att förbättra vården för en miljard människor och då vill vi ha investerare som hjälper oss att komma dit. Vår nya investerare Healthcap har lång erfarenhet av att skala medtech- och läkemedelsbolag och har dessutom mycket sjukvårdserfarenhet vilket är väldigt relevant för oss”, säger Doctrins medgrundare och vd Magnus Liungman.

Vi har ett ambitiöst mål att förbättra vården för en miljard människor och då vill vi ha investerare som hjälper oss att komma dit.

Doctrin grundades 2016 och har som ambition är att hjälpa sjukvården förbättra vårdkvaliteten och korta vårdköer. Bolagets digitala verktyg hjälper vårdpersonal att ta fram beslutsunderlag som sedan används av läkare.

Healthcap, som grundades av Björn Odlander och Peder Fredrikson, har rest närmare 10 miljarder kronor sedan starten 1996 och investerat i över 100 medtechbolag, enligt bolagets hemsida. Healthcap har däremot hållit sig borta från den heta startupscenen – fram till nu.

”Behovet av framtida vård med hög kvalitet och tillgänglighet kommer att vara en stor utmaning. Doctrins digitala lösningar har potential att radikalt förbättra och effektivisera vården för alla intressenter både i Sverige och internationellt”, säger Staffan Lindstrand, partner på Healthcap, i ett meddelande.

Läs även: Medtechinvesteraren: Marknaden är överhettad

Även familjen Wattins riskkapitalbolag Inbox capital (NTL) – som tidigare investerat i bland annat Min Doktor, Acast (NTL), Fishbrain (NTL) och Truecaller (NTL) – medverkar i rundan.

Doctrins samarbete med Capio har öppnat dörren till 83 vårdcentraler, med 750 000 registrerade patienter. Men Doctrin har större ambitioner än så och vill nu investera delar av kapitalet i internationell expansion. Resten ska användas för att vidareutveckla den artificiella intelligensen i verktyget.

”Vi har sett att våra lösningar verkligen fungerar. Nu tar vi nästa steg genom att utveckla ett AI-system för analys av medicinsk bild, text och data. Förhoppningen är att det ska hjälpa vårdpersonalen att snabbare sätta in rätt åtgärder och diagnoser så att de kan hjälpa fler patienter”, säger Magnus Liungman.

Läs även: Doctrin vinnare av Di Startup Tour

Fotnot: NTL-länkarna går till Nordic Tech List, en databas med bolagen, investerarna och grundarna på den svenska techscenen.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?