1515
Annons

Vårduppstickaren byter vd – bantar personalstyrkan

Doctrin vill hjälpa sjukvården att korta vårdköerna med AI. Men nu verkar man själva ha drabbats av växtvärk. Bolaget minskar personalstyrkan och genomför ett vd-byte. 

Doctrins vd Magnus Ljungman har lämnat vd-posten.
Doctrins vd Magnus Ljungman har lämnat vd-posten.Foto:Jesper Frisk

Techbolaget Doctrin grundades 2016 och utvecklar smarta e-hälsoverktyg. Ambitionen är att hjälpa sjukvården förbättra vårdkvaliteten och korta vårdköerna med hjälp av artificiell intelligens, AI. Bolagets digitala verktyg hjälper vårdpersonal att ta fram beslutsunderlag som sedan används av läkare.

Sedan starten har bolaget tagit in 133 miljoner kronor i finansering från det börsnoterade vårdbolaget Capio, riskkapitalbolaget Inbox Capital och Niklas Adalberths stiftelse Norrsken. 

Doctrin vann dessutom 2017 års upplaga av pitchtävlingen Di Digital Startup Tour.

Läs mer: Vårduppstickaren Doctrin tar in 100 miljoner 

Nu verkar dock Doctrin ha drabbats av växtvärk. Breakit rapporterar att ett tiotal anställda och ett okänt antal konsulter lämnat bolaget sedan årsskiftet. Personalstyrkan har därmed krympt till runt 50 personer.

Enligt medgrundaren Per Eriksson har förändringstakten i sjukvården varit långsammare än Doctrin först förutsåg.

”Det här är naturlig del i att driva affärsverksamhet i tidiga faser. Ibland är man tvungen att justera sina planer utefter rådande omständigheter. Vi drar ner investeringstakten något vad gäller vår internationella expansion, givet vad vi mäktar med och hur mogen marknaden är”, säger han till Di Digital.

Dessutom har Doctrins vd Magnus Ljungman i januari lämnat posten som vd. Han blir dock fortfarande kvar i en annan roll på bolaget. 

”Det var ett självmant beslut fattat av personliga skäl”, säger Per Eriksson, som nu tagit över som tillförordnad vd.

Läs mer: Riskkapitalfavoriten Doctrin: ”Vi mångdubblar garanterat omsättningen i år” 

Teknikchefen Niklas Björkman har däremot lämnat bolaget helt och hållet sedan början av 2019.

Doctrin hanterar årligen runt 350 000 vårdbesök i Sverige och gjorde under 2017 en förlust om 16,4 Mkr på en omsättning om 4,3 Mkr. Bolaget är även etablerat i Norge och Tjeckien.

”I år kommer vi att ha ett ännu starkare fokus på våra befintliga kunder och på vår huvudmarknad i Sverige. Mer specifikt kommer vi lägga ännu mer resurser på att stärka vår ledande ställning inom primärvården”, säger Per Eriksson till Di Digital.


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?