1515

Vårduppstickaren byter vd – bantar personalstyrkan

Doctrin vill hjälpa sjukvården att korta vårdköerna med AI. Men nu verkar man själva ha drabbats av växtvärk. Bolaget minskar personalstyrkan och genomför ett vd-byte. 

Doctrins vd Magnus Ljungman har lämnat vd-posten.
Doctrins vd Magnus Ljungman har lämnat vd-posten.Foto:Jesper Frisk

Techbolaget Doctrin grundades 2016 och utvecklar smarta e-hälsoverktyg. Ambitionen är att hjälpa sjukvården förbättra vårdkvaliteten och korta vårdköerna med hjälp av artificiell intelligens, AI. Bolagets digitala verktyg hjälper vårdpersonal att ta fram beslutsunderlag som sedan används av läkare.

Sedan starten har bolaget tagit in 133 miljoner kronor i finansering från det börsnoterade vårdbolaget Capio, riskkapitalbolaget Inbox Capital och Niklas Adalberths stiftelse Norrsken. 

Doctrin vann dessutom 2017 års upplaga av pitchtävlingen Di Digital Startup Tour.

Läs mer: Vårduppstickaren Doctrin tar in 100 miljoner 

Nu verkar dock Doctrin ha drabbats av växtvärk. Breakit rapporterar att ett tiotal anställda och ett okänt antal konsulter lämnat bolaget sedan årsskiftet. Personalstyrkan har därmed krympt till runt 50 personer.

Enligt medgrundaren Per Eriksson har förändringstakten i sjukvården varit långsammare än Doctrin först förutsåg.

”Det här är naturlig del i att driva affärsverksamhet i tidiga faser. Ibland är man tvungen att justera sina planer utefter rådande omständigheter. Vi drar ner investeringstakten något vad gäller vår internationella expansion, givet vad vi mäktar med och hur mogen marknaden är”, säger han till Di Digital.

Dessutom har Doctrins vd Magnus Ljungman i januari lämnat posten som vd. Han blir dock fortfarande kvar i en annan roll på bolaget. 

”Det var ett självmant beslut fattat av personliga skäl”, säger Per Eriksson, som nu tagit över som tillförordnad vd.

Läs mer: Riskkapitalfavoriten Doctrin: ”Vi mångdubblar garanterat omsättningen i år” 

Teknikchefen Niklas Björkman har däremot lämnat bolaget helt och hållet sedan början av 2019.

Doctrin hanterar årligen runt 350 000 vårdbesök i Sverige och gjorde under 2017 en förlust om 16,4 Mkr på en omsättning om 4,3 Mkr. Bolaget är även etablerat i Norge och Tjeckien.

”I år kommer vi att ha ett ännu starkare fokus på våra befintliga kunder och på vår huvudmarknad i Sverige. Mer specifikt kommer vi lägga ännu mer resurser på att stärka vår ledande ställning inom primärvården”, säger Per Eriksson till Di Digital.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?