1515

Vårdtjänst ger ut ”hälsoobligation” – avkastar mot löfte om sänkta vårdkostnader

Med hjälp av en slags ”hälsovaluta” erbjuder det digitala vårdbolaget Health Integrator en lösning för preventiv vård. Satsningen finansieras av en ”hälsoobligation” vars avkastning är kopplad till framtida besparingar i vården.

Health Integrators tjänst, med personliga hälsopedagoger, och bolagets vd och grundare Fredrik Söder.
Health Integrators tjänst, med personliga hälsopedagoger, och bolagets vd och grundare Fredrik Söder.

Startupbolaget Health Integrator startades 2017 av Fredrik Söder, med en bakgrund som affärsutvecklare på bland annat läkemedelsbolaget MSD, börsoperatören Nasdaq och it-bolaget Fujitsu. 

”Målet var att skapa en förebyggande vårdtjänst som skulle finansieras av framtida besparingar inom våren”, säger Fredrik Söder, vd på Health Integrator.

Bolaget har just tecknat ett avtal med Region Stockholm – och tar in 30 miljoner kronor genom en slags ”hälsoobligation” eller en ”Health Impact Bond” som bolaget självt kallar det. Ordet ”impact” dyker upp eftersom idén har potentialen att leda till något alla vinner på: bättre hälsa och lägre vårdkostnader.

Köpare av obligationerna är pensionsjätten Skandia. Obligationerna löper över fem år. Återbetalning och ränta är kopplad till hur framgångsrik den förebyggande insatsen är. Den finansiella modellen har tagits fram av storbanken SEB.

Hälsoproblem kopplade till levnadsvanor står för 80 procent av vårdens kostnader.

De 30 Mkr är öronmärkta för en grupp på 925 frivilliga personer vars blodsockernivå gör dem till ”pre-diabetiker”. Det rör sig främst om personer i 50-60 årsåldern som riskerar att få allvarliga hälsoproblem om de inte ändrar sina levnadsvanor. Det handlar om att komma igång med träning, hitta en sundare livsstil och förebygga kroniska sjukdomar som typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.

Grovt förenklat fungerar Health Integrator såhär: 

1. Användaren får en gratis hälsocheck över videolänk med en hälsopedagog.
2. De två gör upp en hälsoplan som, ligger till grund för ett engagemang tänkt att löpa över minst fem år.
3. Med hjälp av en virtuell ”hälsovaluta” kan användaren sedan efter eget tycke handla tjänster och lösningar på en marknadsplats, som matchar behovet i profilen.
4. Utvecklingen stöds av hälsopedagogen och dokumenteras digitalt under hela perioden.

När de fem åren passerat jämför Region Stockholm de totala vårdkostnaderna för de 925 frivilliga med en prognosisterad alternativkostnad. Förhoppningen är då att man ska konstatera att projektet lett till en ordentlig besparing för vården. Denna ”vinst” avgör sedan hur mycket obligationen avkastar för Skandia i form av återbetalning och ränta. 

Fungerar allt som det ska valideras tjänsten. Health Integrator kan då nå ut till bredare grupper, det vill säga personer som är redo att betala ur egen ficka.

”Nästa steg blir att nå ut till gemene man som också kan köpa tjänsterna. De kan betalas av användaren, eller kanske med hjälp av arbetsgivarens friskvårdsbidrag”, säger vd Fredrik Söder. 

Någon prognos för framtida omsättning vill han inte ge. 

”Men vi vet att behovet av preventiv vård är enormt. Hälsoproblem kopplade till levnadsvanor står för 80 procent av vårdens kostnader. Och vården står ju för 11-12 procent av BNP som var drygt 5 000 miljarder kronor i fjol”, säger vd:n.

Flera etablerade investerare har satsat på idén.

Health Integrator har nyligen tagit in sammanlagt 7,5 miljoner kronor i riskkapital från Luminar Ventures, Elekta-familjens riskkapitalbolag Leksell Social Venture, Schibsteds Add Health Media, investeringsbolaget Forward & Friends, stiftelsen Sting och flera ängelinvesterare med – bland annat – en bakgrund från bland annat Soundtrap, som numera ägs av Spotify.

Health Integrators lösning uppges ha testats i en klinisk studie av Karolinska institutet som omfattade drygt 200 personer. Redan efter tre månader såg forskarna statistiskt signifikanta skillnader i hälsovariabler, som midjemått och blodtryck, mellan den grupp som använde Health Integrator appen och den grupp som inte fick appen.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?