1515

Vårdtjänst ger ut ”hälsoobligation” – avkastar mot löfte om sänkta vårdkostnader

Med hjälp av en slags ”hälsovaluta” erbjuder det digitala vårdbolaget Health Integrator en lösning för preventiv vård. Satsningen finansieras av en ”hälsoobligation” vars avkastning är kopplad till framtida besparingar i vården.

Health Integrators tjänst, med personliga hälsopedagoger, och bolagets vd och grundare Fredrik Söder.
Health Integrators tjänst, med personliga hälsopedagoger, och bolagets vd och grundare Fredrik Söder.

Startupbolaget Health Integrator startades 2017 av Fredrik Söder, med en bakgrund som affärsutvecklare på bland annat läkemedelsbolaget MSD, börsoperatören Nasdaq och it-bolaget Fujitsu. 

”Målet var att skapa en förebyggande vårdtjänst som skulle finansieras av framtida besparingar inom våren”, säger Fredrik Söder, vd på Health Integrator.

Bolaget har just tecknat ett avtal med Region Stockholm – och tar in 30 miljoner kronor genom en slags ”hälsoobligation” eller en ”Health Impact Bond” som bolaget självt kallar det. Ordet ”impact” dyker upp eftersom idén har potentialen att leda till något alla vinner på: bättre hälsa och lägre vårdkostnader.

Köpare av obligationerna är pensionsjätten Skandia. Obligationerna löper över fem år. Återbetalning och ränta är kopplad till hur framgångsrik den förebyggande insatsen är. Den finansiella modellen har tagits fram av storbanken SEB.

Hälsoproblem kopplade till levnadsvanor står för 80 procent av vårdens kostnader.

De 30 Mkr är öronmärkta för en grupp på 925 frivilliga personer vars blodsockernivå gör dem till ”pre-diabetiker”. Det rör sig främst om personer i 50-60 årsåldern som riskerar att få allvarliga hälsoproblem om de inte ändrar sina levnadsvanor. Det handlar om att komma igång med träning, hitta en sundare livsstil och förebygga kroniska sjukdomar som typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.

Grovt förenklat fungerar Health Integrator såhär: 

1. Användaren får en gratis hälsocheck över videolänk med en hälsopedagog.
2. De två gör upp en hälsoplan som, ligger till grund för ett engagemang tänkt att löpa över minst fem år.
3. Med hjälp av en virtuell ”hälsovaluta” kan användaren sedan efter eget tycke handla tjänster och lösningar på en marknadsplats, som matchar behovet i profilen.
4. Utvecklingen stöds av hälsopedagogen och dokumenteras digitalt under hela perioden.

När de fem åren passerat jämför Region Stockholm de totala vårdkostnaderna för de 925 frivilliga med en prognosisterad alternativkostnad. Förhoppningen är då att man ska konstatera att projektet lett till en ordentlig besparing för vården. Denna ”vinst” avgör sedan hur mycket obligationen avkastar för Skandia i form av återbetalning och ränta. 

Fungerar allt som det ska valideras tjänsten. Health Integrator kan då nå ut till bredare grupper, det vill säga personer som är redo att betala ur egen ficka.

”Nästa steg blir att nå ut till gemene man som också kan köpa tjänsterna. De kan betalas av användaren, eller kanske med hjälp av arbetsgivarens friskvårdsbidrag”, säger vd Fredrik Söder. 

Någon prognos för framtida omsättning vill han inte ge. 

”Men vi vet att behovet av preventiv vård är enormt. Hälsoproblem kopplade till levnadsvanor står för 80 procent av vårdens kostnader. Och vården står ju för 11-12 procent av BNP som var drygt 5 000 miljarder kronor i fjol”, säger vd:n.

Flera etablerade investerare har satsat på idén.

Health Integrator har nyligen tagit in sammanlagt 7,5 miljoner kronor i riskkapital från Luminar Ventures, Elekta-familjens riskkapitalbolag Leksell Social Venture, Schibsteds Add Health Media, investeringsbolaget Forward & Friends, stiftelsen Sting och flera ängelinvesterare med – bland annat – en bakgrund från bland annat Soundtrap, som numera ägs av Spotify.

Health Integrators lösning uppges ha testats i en klinisk studie av Karolinska institutet som omfattade drygt 200 personer. Redan efter tre månader såg forskarna statistiskt signifikanta skillnader i hälsovariabler, som midjemått och blodtryck, mellan den grupp som använde Health Integrator appen och den grupp som inte fick appen.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?