1515

Vårdprofilen: ”Orimligt att vårdpersonal arbetar med verktyg från 80-talet”

Digitala vård-profilen Charlotta Tönsgård ger en känga till vårdsektorns trögrörlighet. ”Det fanns inget som hindrade vårdgivare att göra samma sak som Min Doktor eller Kry gjorde när de först dök upp. Det var inte rocket science”, sade hon på eventet Health Tech Pitch Day.

Charlotta Tönsgård, grundare av det digitala vårdbolaget Kind.
Charlotta Tönsgård, grundare av det digitala vårdbolaget Kind.Foto:Jenny Leyman

I slutet av 2016 petades Charlotta Tönsgård från vd-posten på nätläkaren Min Doktor som då var ett av Sveriges snabbast växande startupbolag. 

Sedan dess har hon grundat ett nytt digitalt vårdbolag, Kind, som med 32 miljoner kronor i riskkapital i ryggen tar fram en digital plattform för att underlätta i kontakten mellan patienter och sjukvården.

Läs även: Revanschen: Charlotta Tönsgård får miljoner till ny vårdutmanare  

Under torsdagen intervjuades Charlotta Tönsgård om sina erfarenheter som entreprenör inom digital vård på scenen på Di Digitals event Health Tech Pitch Day.

”Innan Min Doktor kom in på marknaden så bedrevs kontakten med patienten som på 80- och 90-talet, om jag ska hårdra det”, sade hon.

Som ingenjör i grunden har hon i sin roll som entreprenör reagerat på hur vårdsektorn använder sig av teknik. Den finns bakom kulisserna – men inte i mötet med patienterna, menar hon.

”När jag ser ser bristen på skalbarhet i sjukvården blir jag lite rädd”, sade hon.

Men som hon ser det är det just mer teknik snarare än fler vårdanställda som skulle kunna effektivisera sjukvården.

Charlotta Tönsgård intervjuas på Health Tech Pitch Day som ägde rum på Epicenter i Stockholm under torsdagskvällen.
Charlotta Tönsgård intervjuas på Health Tech Pitch Day som ägde rum på Epicenter i Stockholm under torsdagskvällen.Foto:Jonas Eng

Charlotta Tönsgård menar att ett viktigt styrmedel för att påverka förändringsviljan inom vården är nivåerna på ersättningarna till digitala vårdaktörer. Sedan nätläkare som Min Doktor, Kry och senare även bland annat Doktor24 och Doktor.se gjorde entré i Sverige har den frågan varit en het politisk potatis.

Läs även: Sänkt ersättning – nätläkare rasar: ”Att strypa oss riskerar folks hälsa”

”Det fanns inget som hindrade vårdgivare att göra samma sak som Min Doktor eller Kry gjorde när de först dök upp. Det var inte rocket science. Det borde ha funnits en vilja. Men eftersom de digitala besöken inte ersattes som fysiska besök gjorde man inte det”, sade hon.

Hennes nya bolag Kind (som tidigare hette Engaging Care) fyller också ett enkelt behov i grunden, menar Charlotta Tönsgård.

Hon beskriver tjänsten som en ny och ”säker digital kanal” där man exempelvis kan förbereda möten och som kan komplettera dagens kommunikationsmöjligheter, alltså telefon och fysiska möten, i vårdsituationer som kräver mer än ett besök. 

”Det är inte rimligt att vårdpersonal arbetar med verktyg från 80-talet och sen går hem till 2019”, sade hon och fortsatte:

”Om 15-20 år framåt kommer första kontakten med sjukvården vara någon form av digitalt gränssnitt. Det finns ingen annan framtid som är möjlig.”

I dag har Kind ett 20-tal kunder och nästa år hoppas Charlotta Tönsgård att antalet ska ha vuxit till omkring tresiffrigt.

Som exempel på hur en av kunderna använder plattformen tog hon upp en mödravårdscentral som har kunnat plocka bort det första inskrivningssamtalet och därmed sparat 45 minuter.

”Översätter man det till en nationell nivå så ger det en besparing på 90 miljoner kr per år”, sade hon.


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?