Annons

Värderingen slaktad när Universal Avenue får bryggfinansiering

Det digitala säljbolaget Universal Avenue tvingades ta en rejäl nedvärdering i höstas, kan Di Digital avslöja.

Universal Avenues vd Johan Lilja.
Universal Avenues vd Johan Lilja.Foto:Press

Universal Avenue (NTL) tog i november in 8,5 miljoner kronor i kapital från två av sina befintliga ägare: det svenska riskkapitalbolaget Moor (NTL) och Eight Roads (NLT).

Kapitalrundan värderar bolaget till 33 miljoner kronor, enligt handlingar som Di Digital har tagit del av. Det är betydligt lägre än den tidigare värderingen på 258 Mkr som sattes i samband med en investering 2016.

Nedvärderingen är det senast tecknet på att affären inte utvecklas som bolaget hade hoppats efter investeringar från Silicon Valley-jätten Salesforce (NTL) och den svenska Spotify-ägaren Northzone (NTL).

Universal Avenues Uber-liknande plattform har använts av företag som vill kontraktera säljare eller köpa tjänster inom till exempel digital marknadsföring. Bland kunderna finns betalbolaget Bambora och e-handelstjänsten Shopify.

Universal Avenue tog in hela 85 Mkr i riskkapital 2016 men kunde ett knappt år senare konstatera att den utlandsexpansion man inledde inte gick som planerat. Förra sommaren sade bolaget upp en omkring en fjärdedel av sin personal och valde att fokusera på den svenska marknaden.

Läs mer: Twitter bränner en halv miljard på svenska Soundcloud 

Förra året steg Universal Avenues intäkter från 10 Mkr till omkring 13 Mkr, enligt vd:n Johan Lilja. Minusresultatet landade på 44 Mkr, något lägre än föregående år.

Förlusterna gjorde att Universal Avenue behövde bryggfinansiering. Det var det som ledde till bolagets nedvärdering, vars detaljer tidigare varit okända.

Moor och Eight Roads betalade i november ett aktiepris som var cirka tio gånger lägre än vid den tidigare finansieringsrundan.

I samband med nedåtrundan ökade Moor sin andel markant, från 20 procent till 35 procent av bolaget. Moor-partnern Kerstin Cooley tog över ordförandeposten i styrelsen, något sajten Breakit tidigare rapporterat.

När värderingen kapades såg även flera andra ägare sina andelar minska. Svenska Northzone såg sin andel krympa från 21 procent till 16 procent medan Salesforce Ventures innehav gick från 4 procent till 3 procent.

Universal Avenues vd Johan Lilja är fåordig i sina kommentarer till Di Digital men säger att omsättningen har stigit med över 10 procent månad för månad i år och att personalstyrkan utökas.

”Vi skalar just nu produktteamet med ett flertal utvecklare, design- och produktpersoner för att möjliggöra för fler utvalda partners att digitalisera småföretag via vår plattform”, säger Johan Lilja.

Läs mer: Acast-grundaren lämnar för att starta nytt 

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera