1515

Värderades till 320 miljoner – nu köps svenska poddutmanaren upp av mediejätten

Mediekoncernen Schibsted köper upp den svenska poddutmanaren Podme, som vill att kreatörer ska ta betalt direkt från sina lyssnare i stället för att förlita sig på annonsintäkter. De finansiella detaljerna i affären har inte offentliggjorts, men Podme värderades till 320 miljoner kronor i början av 2021.

Podmes grundare och vd Johan Strömberg.
Podmes grundare och vd Johan Strömberg.Foto:Press.
Pontus Ogebjer är investeringsansvarig på Schibsted medan Johan Strömberg är vd och grundare av Podme.
Pontus Ogebjer är investeringsansvarig på Schibsted medan Johan Strömberg är vd och grundare av Podme.Foto:Press.

Poddbolaget Podme grundades i slutet av 2017 med affärsidén att erbjuda en prenumerationsmodell där lyssnarna kan betala 69 kronor per månad för att få tillgång till reklamfria, exklusiva avsnitt av ett ett flertal poddar. 

Ett drygt år efter starten klev den norska mediekoncernen Schibsted SCHB +0,69% Dagens utveckling in som investerare i bolaget. Fram till nu har de ägt 48,5 procent av Podme. Det senaste kapitaltillskottet om 24 miljoner kronor värderade hela bolaget till nästan 320 Mkr i början av 2021, enligt handlingar från Bolagsverket som Di tagit del av.

Nu har Schibsted beslutat sig för att köpa upp nästan hela Podme. På ett bräde ökar de sin ägarandel i bolaget till 91 procent av aktierna, medan bolagets grundare Johan Strömberg och Niklas Julin tillsammans behåller 9 procent och stannar kvar i sina roller.

”Det känns fantastiskt att Schibsted går in som majoritetsägare i Podme. Nu får vi en stark ägare som bidrar med betydande resurser och kunskap kring vår affär. Schibsteds position som medieföretag i Norden är urstark och vi ser en mängd synergier kring innehåll, marknadsföring och den digitala affären”, säger Johan Strömberg i en kommentar.

Di har varit i kontakt med Oslo-noterade Schibsted som avböjer att kommentera de finansiella villkoren i affären.

”Vi har följt Podmes utveckling över tid och är djupt imponerade av den resa och tillväxt som företaget har gått igenom, både vad gäller teknik, affärsmodell, kreativitet och premiuminnehåll. Tillsammans har vi nu möjlighet att stärka positionen inte bara i Sverige, men också i Norge och på fler marknader”, säger Pontus Ogebjer, investeringsansvarig på Schibsted, i en kommentar.

Podme omsatte 25,5 Mkr under 2020 och noterade en förlust om 15 Mkr, och uppger att de i dagsläget har ”tiotusentals” betalande prenumeranter. Några av de största poddarna på plattformen är Rättegångspodden, Fördomspodden och En Mörk Historia. Bolaget har för tillfället 21 anställda med planer på ytterligare rekryteringar i både Sverige och Norge, där man redan i fjol lanserade sin tjänst.

Konkurrenterna på poddmarknaden har rört sig i samma riktning. Den globala marknadsledaren Apple AAPL +2,46% Dagens utveckling har infört en ny betalmodell som bygger på att poddare ska kunna ta betalt direkt från sina lyssnare i deras egen podcast-app i Iphone, medan Spotify erbjuder exklusiva poddar till de som prenumererar på streamingtjänsten.

Svenska Acast, som är på väg att noteras på First North till en värdering om 6,7 miljarder kronor, hjälper i första hand till med att koppla samman annonsörer och poddare. Men även de har nu lanserat möjligheten för kreatörer att ta betalt direkt från lyssnare för exklusivt innehåll.

Läs mer: Därför ser Spotify ut att vinna kriget om betalpoddar


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?