1515

Värderades till 320 miljoner – nu köps svenska poddutmanaren upp av mediejätten

Mediekoncernen Schibsted köper upp den svenska poddutmanaren Podme, som vill att kreatörer ska ta betalt direkt från sina lyssnare i stället för att förlita sig på annonsintäkter. De finansiella detaljerna i affären har inte offentliggjorts, men Podme värderades till 320 miljoner kronor i början av 2021.

Podmes grundare och vd Johan Strömberg.
Podmes grundare och vd Johan Strömberg.Foto:Press.
Pontus Ogebjer är investeringsansvarig på Schibsted medan Johan Strömberg är vd och grundare av Podme.
Pontus Ogebjer är investeringsansvarig på Schibsted medan Johan Strömberg är vd och grundare av Podme.Foto:Press.

Poddbolaget Podme grundades i slutet av 2017 med affärsidén att erbjuda en prenumerationsmodell där lyssnarna kan betala 69 kronor per månad för att få tillgång till reklamfria, exklusiva avsnitt av ett ett flertal poddar. 

Ett drygt år efter starten klev den norska mediekoncernen Schibsted SCHB -0,29% Dagens utveckling in som investerare i bolaget. Fram till nu har de ägt 48,5 procent av Podme. Det senaste kapitaltillskottet om 24 miljoner kronor värderade hela bolaget till nästan 320 Mkr i början av 2021, enligt handlingar från Bolagsverket som Di tagit del av.

Nu har Schibsted beslutat sig för att köpa upp nästan hela Podme. På ett bräde ökar de sin ägarandel i bolaget till 91 procent av aktierna, medan bolagets grundare Johan Strömberg och Niklas Julin tillsammans behåller 9 procent och stannar kvar i sina roller.

”Det känns fantastiskt att Schibsted går in som majoritetsägare i Podme. Nu får vi en stark ägare som bidrar med betydande resurser och kunskap kring vår affär. Schibsteds position som medieföretag i Norden är urstark och vi ser en mängd synergier kring innehåll, marknadsföring och den digitala affären”, säger Johan Strömberg i en kommentar.

Di har varit i kontakt med Oslo-noterade Schibsted som avböjer att kommentera de finansiella villkoren i affären.

”Vi har följt Podmes utveckling över tid och är djupt imponerade av den resa och tillväxt som företaget har gått igenom, både vad gäller teknik, affärsmodell, kreativitet och premiuminnehåll. Tillsammans har vi nu möjlighet att stärka positionen inte bara i Sverige, men också i Norge och på fler marknader”, säger Pontus Ogebjer, investeringsansvarig på Schibsted, i en kommentar.

Podme omsatte 25,5 Mkr under 2020 och noterade en förlust om 15 Mkr, och uppger att de i dagsläget har ”tiotusentals” betalande prenumeranter. Några av de största poddarna på plattformen är Rättegångspodden, Fördomspodden och En Mörk Historia. Bolaget har för tillfället 21 anställda med planer på ytterligare rekryteringar i både Sverige och Norge, där man redan i fjol lanserade sin tjänst.

Konkurrenterna på poddmarknaden har rört sig i samma riktning. Den globala marknadsledaren Apple AAPL 0% Dagens utveckling har infört en ny betalmodell som bygger på att poddare ska kunna ta betalt direkt från sina lyssnare i deras egen podcast-app i Iphone, medan Spotify erbjuder exklusiva poddar till de som prenumererar på streamingtjänsten.

Svenska Acast, som är på väg att noteras på First North till en värdering om 6,7 miljarder kronor, hjälper i första hand till med att koppla samman annonsörer och poddare. Men även de har nu lanserat möjligheten för kreatörer att ta betalt direkt från lyssnare för exklusivt innehåll.

Läs mer: Därför ser Spotify ut att vinna kriget om betalpoddar


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?