1515

Vän-app ställer om i coronatider: ”Många vill inte vara på Facebook”

Panions 140 000 användare i kompis-appen banade en ny väg för bolaget under pandemin. ”Vi har redan byggt grunden”, säger grundaren Melanie Aronson, en av sex deltagare i Di Digitals pitchtävling Female Founders.

Panion är ett av sex startupbolag som har valts ut till att tävla i Di Digitals pitchtävling Female Founders den 10 december. I våras släppte Malmöbolaget en ny funktion i sin vän-app, som gick ut på att användarna kunde organisera större träffar med sina kontakter. Sedan kom corona.

”Plötsligt var det inte så säkert att träffa folk i grupp”, säger Melanie Aronson, vd och grundare av Panion.

Panion har från starten varit en tjänst för att träffa människor med liknande intressen, värderingar och erfarenheter. Melanie Aronson flyttade från New York till Malmö för några år sedan och kände sig ensam, därav idén till en social sökplattform. Sedan dess har över 200 000 personer använt appen, och man har runt 140 000 befintliga användare.

När pandemin startade började Melanie Aronson och hennes team med nio personer att fundera på hur de snabbast kunde ställa om tjänsten. De märkte att det började bildas olika grupper i appen som stöttade varandra under karantänen i olika städer.

”De samlades virtuellt kring deras upplevelser av karantänen”, säger Melanie Aronson.

Det ena ledde till det andra och Panion-teamet bestämde sig för att vidareutveckla de community-tjänster och data kring användarnas intressen som redan finns i appen. 

”Vi vill skapa en lösning och ett alternativ för de som är community managers och vill samla sina medlemmar någonstans som inte är Facebook”, säger Melanie Aronson.

Analys och data kommer att driva upplevelsen.

Hon pratar om den så kallade ”passionsekonomin” – vilket handlar om gemensamma erfarenheter och intressen – där medlemmarna i en grupp eller organisation samlas kring en fråga. Det kan handla om människor som delar samma sjukdomsdiagnos, olika startup- och investerargrupper, ett alumninätverk eller en konstnärsklubb. Även olika företag har hört av sig till Panion med intresse.

”Vi utvecklar lösningen på ett väldigt strategiskt sätt och har gjort intervjuer med runt 130 community managers”.

Ingångssteget för att starta en ny community direkt på Panion är gratis. Medan att få tillgång till fler funktioner, ha fler medlemmar och analys av data finns det två olika prisnivåer.

Utmaningen ligger i att konvertera användarna till Panions plattform. Men när de väl har blivit inbjudna dit genom en viss grupp finns det möjlighet för dem att hitta fler communitys. 

”Många vill inte vara på Facebook alls. Vi vill skapa säkra ställen på nätet, där folk inte kan mobba varandra. Analys och data kommer att driva upplevelsen och få fler människor att ansluta”, säger Melanie Aronson.

Det finns även andra community-plattformar att snegla på. Som amerikanska Mighty Networks och Hivebrite. En del nya aktörer har också poppat upp under pandemin. Melanie Aronson menar att Panion redan har en lösning på plats att bygga vidare på. Det finns ett befintligt matchmaking-system, en möjlighet att hitta människor utifrån geografisk plats och maskinlärningsteknik för att kurera innehållet. 

De senaste månaderna har teamet jobbat med att bygga ett webbgränssnitt för community-plattformen för att komplettera mobilappen.

”Majoriteten av olika intressegrupper använder en kombination av exempelvis Slack-grupper, Eventbrite för event och Mailchimp för nyhetsbrev – och inget av det jobbar tillsammans. På vår plattform finns allt samlat på samma plats”, säger Melanie Aronson.

Hon befinner sig just nu i Lissabon där hon har gått MazeX startupacceleratorprogram för hållbara företag. Panion är också med i ett program för eventuella pilotprojekt med Lissabon stad.

För att finansiera omställningen till en community-plattform som organisationer och företag kan använda är Melanie Aronson nu ute och jagar en mindre såddrunda. Panion fick en investering för ett år sedan på 2,5 miljoner kronor från sju affärsänglar och ett investeringsbolag. 

Läs också: Namnkunniga affärsänglar investerar i skånsk vän-app

Bland investerarna syns Klaus Nyengaard, dansk entreprenör och före detta vd för mattjänsten Just Eat, David Helgason, grundare av den danska spelutvecklingsplattformen Unity, och Sune Alstrup som var vd och medgrundare av The Eye Tribe – ett danskt bolag som köptes upp av Facebook 2016. Även det nordiska investeringsbolaget Unconventional Ventures gick in med pengar.

Panions nya inriktning har väckt intresse hos både gamla och nya investerare. Melanie Aronson upplever dock ett visst ”moment 22” i konversationerna. Med vän-appen gällde det att komma upp i ett visst användarantal. För den nya tjänsten vill investerare se intäkter, men samtidigt inte finansiera utvecklingen för att komma dit.

”Vi fick över 100 000 medlemmar i Panion-appen på ett år, vilket är många och validerade den, men nu verkar det lite som att vi får börja om”, säger hon.

Samtidigt hoppas hon att Panions befintliga position kan ge en skjuts till den nya plattformen. Tills dess är planen att ta in en bryggfinansiering.

”Vi har redan byggt grunden baserat på flera år av utveckling och stort användarengagemang”, säger Melanie Aronson.

Läs mer om de andra bolagen som är med i Female Founders pitchtävling i år:
Pocketlaw: De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige
Potato Plastic: Duon ska tillverka plast – av svensk potatis
Gigital: Pandemin satte stopp för konserter – grundarna ställde om: ”Vi har inget att förlora”
Grace Health:
Svenskarnas digitala hälsoassistent växer – når 800 000 kvinnor
Iunia:
Vill lösa mödravårdsbristen – lanserar digital vårdtjänst


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?