1515

”Välkommen till folkhemmet, Airbnb!”

Airbnb är fortfarande en kontroversiell tjänst i Sverige. Men Skatteverkets jakt på Airbnb-värdar borgar ändå för att appen är på väg att bli en del av det svenska folkhemmet, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Jonas Leijonhufvud, är reporter på Di Digital.
Jonas Leijonhufvud, är reporter på Di Digital.

Det sägs att man kan smita från allt utom döden och skatter. Nu har detta faktum även hunnit ifatt de tusentals personer som hyr ut sina bostäder i andra hand på nätet.

Trenden har vuxit i över ett årtionde på sajter som Blocket. Och den eldades på när regeringen Reinfeldt ändrade reglerna 2013 och öppnade för bostadsrättsinnehavare att ta ut betydligt högre andrahandshyror än tidigare.

Antalet annonser på Blocket har sedan dess ökat i takt med priserna. Att ta 15 000 kronor per månad för en tvåa i Stockholms innerstad är inte längre ovanligt. På nykomlingen Airbnb, som befinner sig i mer av en juridisk gråzon, är det det legio att ta kring 1 000 kronor per natt för en lägenhet av samma storlek.

I dagens lågränteläge är det därmed många bostadsägare som skär guld med täljkniv, medan de ”bor utomlands”, ”studerar på annan ort” eller ”är sambo på försök”. Lagen kräver för övrigt inte ens att man anger någon av dessa ”beaktansvärda skäl” längre. Enligt den nya lagen räcker det med ”skäl”.

I ett nötskal: Man får hyra ut av vilket skäl som helst, utom just det personliga vinstintresset.

Det är i denna, lite märkliga gråzon som Airbnb landat och börjat gro i Sverige de senaste åren. Tjänsten låter som bekant bostadsinnehavaren hyra ut sina hem, eller gästrum, under hotell-liknade omständigheter, i allt från en kväll till flera veckor. Men det sker ofta under omständigheter som har personlig ekonomisk vinning som främsta, om inte enda, skäl.

Många bostadsrättsföreningar förbjuder därför sina medlemmar att hyra ut via Airbnb. Andra säger ja – något även de har rätt att göra enligt branschorganisationen Fastighetsägarna. Motgångarna är ändå många för de som hyr ut. I fjol stoppades en Airbnb-uthyrning i Stockholm genom ett beslut i Hyresnämnden.

Läs mer: Airbnb nobbas av 7 av 10 bostadsrättsföreningar

Nu visar Di Digitals granskning att landets Airbnb-värdar drabbats av ännu en motgång, om man vill kalla den för det. Skatteverket granskar nu personer som hyr ut sina lägenheter via tjänsten och skickar brev till de som dragit in mer än de 40 000 kronor man får dra av på skatten. Dessa individer blir nu skatteskyldiga och riskerar att upptaxeras.

Läs mer: Airbnb-uthyrare fast i skattegranskningen: ”Inte roligt”

Det svider givetvis att få ett sådant brev. Men lagen är tydlig: Dessa inkomster är skattepliktiga. Och den som är långsiktigt intresserad av att hyra ut sin lya via tjänsten då och då borde kanske glädjas åt beslutet.

I städer som New York vill man förbjuda Airbnb. Men i Sverige borgar Skatteverkets agerande för att Airbnb med tiden kan bli en rumsren skattebetalare. En del av det svenska folkhemmet, så att säga.

När Uberpop, taxitjänsten för förare utan taxilicens, förbjöds i Sverige tidigare i år angavs ”skattefusk” ofta som främsta skälet. Kan man beskatta Airbnbs användare bör sajten kunna undvika samma öde.

Läs mer: Uberpop är borta – men förarna döms fortfarande

Plötsligt kan lokalpolitiker tala öppet om fördelarna med att ha många billiga hotellrum på olika håll i staden, eller på orten. Plötsligt kan de lyfta fram att Airbnb låter stadens medborgare ge utländska hotellkedjor som Clarion och Hilton en match om Sveriges värdefulla turistintäkter.

Vem vet, kanske kan attitydförändringen även smitta landets skeptiska bostadsrättsföreningar. Verksamheten bidrar ju till välfärden, trots allt.

Skatteunderlaget från Airbnb kan nämligen bli betydande med tiden. Som Di Digital redan rapporterat hade antalet objekt på Airbnb växt med 70 procent i somras, till 13 000 i juli i år.

Läs mer: Airbnb växer i Sverige – trots dom i Hyresnämnden

Och riskkapitalisterna i Silicon Valley satsar mångmiljardbelopp på att iden ska bli gigantisk. Airbnb är idag det fjärde högst värderade riskkapitalfinansierade startupbolaget i världen, efter taxiapparna Uber och Didi Chuxing och den kinesiska mobiltillverkaren Xiaomi.

Att Skatteverket nu omfamnar tjänsten, med lagens långa arm, är ett tecken så tydligt som något: Airbnb är här för att stanna.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?