1515

”Välkommen till folkhemmet, Airbnb!”

Airbnb är fortfarande en kontroversiell tjänst i Sverige. Men Skatteverkets jakt på Airbnb-värdar borgar ändå för att appen är på väg att bli en del av det svenska folkhemmet, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Jonas Leijonhufvud, är reporter på Di Digital.
Jonas Leijonhufvud, är reporter på Di Digital.

Det sägs att man kan smita från allt utom döden och skatter. Nu har detta faktum även hunnit ifatt de tusentals personer som hyr ut sina bostäder i andra hand på nätet.

Trenden har vuxit i över ett årtionde på sajter som Blocket. Och den eldades på när regeringen Reinfeldt ändrade reglerna 2013 och öppnade för bostadsrättsinnehavare att ta ut betydligt högre andrahandshyror än tidigare.

Antalet annonser på Blocket har sedan dess ökat i takt med priserna. Att ta 15 000 kronor per månad för en tvåa i Stockholms innerstad är inte längre ovanligt. På nykomlingen Airbnb, som befinner sig i mer av en juridisk gråzon, är det det legio att ta kring 1 000 kronor per natt för en lägenhet av samma storlek.

I dagens lågränteläge är det därmed många bostadsägare som skär guld med täljkniv, medan de ”bor utomlands”, ”studerar på annan ort” eller ”är sambo på försök”. Lagen kräver för övrigt inte ens att man anger någon av dessa ”beaktansvärda skäl” längre. Enligt den nya lagen räcker det med ”skäl”.

I ett nötskal: Man får hyra ut av vilket skäl som helst, utom just det personliga vinstintresset.

Det är i denna, lite märkliga gråzon som Airbnb landat och börjat gro i Sverige de senaste åren. Tjänsten låter som bekant bostadsinnehavaren hyra ut sina hem, eller gästrum, under hotell-liknade omständigheter, i allt från en kväll till flera veckor. Men det sker ofta under omständigheter som har personlig ekonomisk vinning som främsta, om inte enda, skäl.

Många bostadsrättsföreningar förbjuder därför sina medlemmar att hyra ut via Airbnb. Andra säger ja – något även de har rätt att göra enligt branschorganisationen Fastighetsägarna. Motgångarna är ändå många för de som hyr ut. I fjol stoppades en Airbnb-uthyrning i Stockholm genom ett beslut i Hyresnämnden.

Läs mer: Airbnb nobbas av 7 av 10 bostadsrättsföreningar

Nu visar Di Digitals granskning att landets Airbnb-värdar drabbats av ännu en motgång, om man vill kalla den för det. Skatteverket granskar nu personer som hyr ut sina lägenheter via tjänsten och skickar brev till de som dragit in mer än de 40 000 kronor man får dra av på skatten. Dessa individer blir nu skatteskyldiga och riskerar att upptaxeras.

Läs mer: Airbnb-uthyrare fast i skattegranskningen: ”Inte roligt”

Det svider givetvis att få ett sådant brev. Men lagen är tydlig: Dessa inkomster är skattepliktiga. Och den som är långsiktigt intresserad av att hyra ut sin lya via tjänsten då och då borde kanske glädjas åt beslutet.

I städer som New York vill man förbjuda Airbnb. Men i Sverige borgar Skatteverkets agerande för att Airbnb med tiden kan bli en rumsren skattebetalare. En del av det svenska folkhemmet, så att säga.

När Uberpop, taxitjänsten för förare utan taxilicens, förbjöds i Sverige tidigare i år angavs ”skattefusk” ofta som främsta skälet. Kan man beskatta Airbnbs användare bör sajten kunna undvika samma öde.

Läs mer: Uberpop är borta – men förarna döms fortfarande

Plötsligt kan lokalpolitiker tala öppet om fördelarna med att ha många billiga hotellrum på olika håll i staden, eller på orten. Plötsligt kan de lyfta fram att Airbnb låter stadens medborgare ge utländska hotellkedjor som Clarion och Hilton en match om Sveriges värdefulla turistintäkter.

Vem vet, kanske kan attitydförändringen även smitta landets skeptiska bostadsrättsföreningar. Verksamheten bidrar ju till välfärden, trots allt.

Skatteunderlaget från Airbnb kan nämligen bli betydande med tiden. Som Di Digital redan rapporterat hade antalet objekt på Airbnb växt med 70 procent i somras, till 13 000 i juli i år.

Läs mer: Airbnb växer i Sverige – trots dom i Hyresnämnden

Och riskkapitalisterna i Silicon Valley satsar mångmiljardbelopp på att iden ska bli gigantisk. Airbnb är idag det fjärde högst värderade riskkapitalfinansierade startupbolaget i världen, efter taxiapparna Uber och Didi Chuxing och den kinesiska mobiltillverkaren Xiaomi.

Att Skatteverket nu omfamnar tjänsten, med lagens långa arm, är ett tecken så tydligt som något: Airbnb är här för att stanna.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?