1515
Annons

Vägskäl för svenska miljardbolaget – kan gå till USA-börsen

Svenska Snow Software, som hjälper företag att hantera sina mjukvarulicenser, omsätter i dag över 1 miljard kronor. Enligt analytiker som Di varit i kontakt med lär en notering eller försäljning i USA vara på agendan under det närmsta året. ”Vi har absolut blivit tillräckligt stora för att en börsnotering ska vara ett tänkbart alternativ”, säger vd:n Vishal Rao.

Snow Softwares vd Vishal Rao och bolagets grundare Axel Kling.
Snow Softwares vd Vishal Rao och bolagets grundare Axel Kling.Foto:Press och Claes-Göran Flinck (Di).

Det svenska bolaget Snow Softwares affärsidé kretsar kring att bringa ordning i företags alla olika tekniklicenser. Tanken är att optimera användningen av externa program och hjälpa kundföretagen att enbart betala för det som faktiskt används. Snow Software grundades för över 20 år sedan av Axel Kling och har i dag fler än 4.000 företag och organisationer på kundlistan globalt.

”Snow Software har länge varit den tydliga marknadsledaren inom mjukvaruhantering, men under de senaste åren har vi gått igenom en stor transformation och börjat applicera våra kunskaper på alla teknologier: allt från hårdvara till mjukvara till molntjänster. Vi vill bygga en enda bildskärm som ger företagen en djup överblick av hela sitt it-landskap”, säger vd:n Vishal Rao i en intervju med Di.

Under 2019, bolagets senast redovisade räkenskapsår, uppgick omsättningen till nästan 1,2 miljarder kronor medan minusresultatet på sista raden skrevs till 198 miljoner kronor. Bolaget har successivt börjat ställa om sin affärsmodell från engångsförsäljning till en prenumerationsmodell, vilket ger mer återkommande intäkter, och blev i fjol även lönsamt enligt vd:n. 

”Vi står på en mycket stark finansiell grund. Jag är glad att vi överträffade våra lönsamhets- och kassaflödesmål i fjol. I vår bransch är det väldigt ovanligt att företag klarar av att kombinera tillväxt med lönsamhet. Vår produkt passade bra in på marknaden i fjol, eftersom företag behövde ta ännu mer kontroll över sina kostnader och investeringar i teknik på grund av coronapandemin”, säger Vishal Rao.

Största ägare i Snow Software är i dag det europeiska riskkapitalbolaget Vitruvian med 26,5 procent av aktierna, följt av grundaren Axel Kling samt Sumeru Equity Partners och Ontario Pension Board. Under 2019 säkrade bolaget även en fast kredit om ungefär 765 Mkr hos amerikanska Blackrock, världens största kapitalförvaltare, enligt dokument som Di tagit del av. Det ersatte en tidigare lånefinansiering från Silicon Valley Bank.

”I år har vi aggressiva planer att investera i vår teknikutveckling. Tanken var att göra den här satsningen redan i fjol, men vi omvärderade strategin när coronapandemin bröt ut. Men vi har en väldigt stöttande investerargrupp och det finns goda möjligheter att få tillgång till extra kapital”, säger Vishal Rao.

Snow Softwares plattform ska framöver rent tekniskt föras över helt till molnet, enligt den populära ”Saas-modellen”. I slutet av 2019 köpte det svenska bolaget upp sin kanadensiska branschkollega Embotics. Köpesumman uppgick till nästan exakt en halv miljard kronor, enligt handlingar som Di tagit del av. 

Redan 2015 talade grundaren Axel Kling om en internationell börsnotering för Snow Software inom tre år. Men det blev inte av, i stället tog bolaget in nästan 1,1 miljarder kronor i nytt kapital på den privata marknaden under 2017. Nu pekar dock en del på att en ägarförändring kan vara på gång. 

Andreas von Buchwald är grundare och vd på analysbyrån Nordic Knowledge Partners med bas i Köpenhamn.

”Vi har ingen vetskap om att en process har inletts. Men några av våra källor nära Vitruvian har sagt att en börsnotering under 2021 eller 2022 är ett hett ämne”‚ säger han till Di.

Men ett annat, kanske ännu hetare alternativ, är en försäljning. Det är troligt att ägarna jobbar utifrån parallella spår.

”I mars pekade en av våra källor ut en amerikansk strategisk köpare som den mest logiska vägen till exit för Vitruvian. Snow Software har en stark kundbas och mycket tillväxtpotential i USA”, säger Andreas von Buchwald.

Det är oklart vilken värdering som ägarna skulle begära vid en potentiell börsnotering eller försäljning. Vid den senaste nyemissionen 2017 värderades Snow Software till 4,2 miljarder kronor, med det nya kapitaltillskottet inräknat.

Kommer ni att gå till börsen under det närmsta året?

”Med årligen återkommande intäkter över 100 miljoner dollar och en lönsam affär, har vi absolut blivit tillräckligt stora för att en börsnotering ska vara ett tänkbart alternativ. Internt har jag dock varit väldigt tydlig med att en börsnotering inte är ett mål, utan bara en milstolpe, om det nu skulle ske. Våra investerare är också väldigt tålmodiga och trycker inte på för en exit”, säger Vishal Rao.

Men samtidigt är aptiten på för mjukvaruföretag väldigt stor just nu på börsen, lockar det inte att ta chansen?

”Jag har varit verksam i den här branschen i över 20 år och olika cykler kommer alltid avlösa varandra. Min åsikt är att man bara bör fatta beslut om en börsnotering, och tidpunkten för den, baserat på vad som är bäst för bolaget. För stunden fokuserar vi på att bygga vår affär”, säger Vishal Rao.

Jag antar att en notering i USA ligger närmast, om ni väljer att ta klivet?

”Om och när vi bestämmer oss för en notering så erbjuder den amerikanska kapitalmarknaden attraktiva möjligheter. Men samtidigt stänger vi inga dörrar till andra kapitalmarknaden”, säger han.

Det pågår en konsolidering på mjukvarumarknaden. Hur nära tillhands är en försäljning av bolaget i stället?

”Vi är övertygade om att vi kan bygga ett väldigt stort företag. Därför lägger jag min energi och mitt fokus på att exekvera mot vår strategi, tillsammans med alla anställda. Så nej, vi letar inte efter möjligheter att förvärvas”, säger Vishal Rao.

Snow Software har i dag över 700 anställda globalt, med sitt svenska kontor i Solna utanför Stockholm, och har inte behövt göra några neddragningar under coronapandemin.

”Vi är ett globalt bolag, men våra rötter är svenska och vi ska fortsätta ha en stark närvaro i Sverige på lång sikt. Vi växte upp i Europa och har en stark kundbas där som fortfarande står för en stor del av våra intäkter, men ser samtidigt enorma tillväxtmöjligheter i USA som ju är världens största it-marknad”, säger Vishal Rao.


Innehåll från Mpya DigitalAnnons

Mjukvaruutveckling med betoning på ”mjuk”

När Anton Gunnarsson hos Mpya Digital tog steget in i karriären inom mjukvaruutveckling, låg hans fokus på de tekniska aspekterna. Idag har han nått nya insikter och är övertygad om att betoningen bör ligga någon helt annan stans. 

När Anton började sin karriär var han den första att kasta sig över alla böcker om kodning och programmering, och han lyssnade noga på alla som predikade om testutveckling och andra nymodigheter om teknik och kod. 

– Jag var insnöad i tekniken. Visst, jag lärde mig massor, men ju mer jag jobbar med utveckling  inser jag att den sociala delen av vårt yrke är vad som verkligen betyder något. Det är trots allt i interaktionen med andra som de flesta nya idéer uppstår, understryker Anton, som är Web Developer hos Mpya Digital. 

Tyvärr är det inte helt lätt att skapa miljöer som främjar just det. Brist på tillit och trygghet är något som ofta kan saknas. Men vad är det som gör att man känner sig trygg? Antons övertygelse är att det handlar om att våga vara sårbar och våga prata om känslor. Men som det ser ut idag är det mycket enklare att argumentera om tekniska detaljer än att vara uppriktig med hur man känner. 

– Vilket kanske inte förvånar någon. Men det som förvånar i alla fall mig är att så få ser kraften i att prata om hur man känner eller hur man mår. Att det leder till en bättre miljö för kreativ utveckling och innovativ kod. 

Han tycker att det är dags att vi vågar prata mer om hur det är att vara människa i en tekniktung bransch; hur man ska göra för att må bra och hur man hittar modet att bli den bästa versionen av sig själv, istället för att bara prata om teknik och programmering. 

– Men att använda empati och sårbarhet för att hjälpa sig själv och andra är inte bara utelämnande, det är också skrämmande. Jag vet, för jag jobbar med det varje dag! Men att prata om riktiga känslor och mjuka värden gör att vi bygger förtroende och förståelse för varandra. Vilket i sin tur gör att den där tryggheten växer. Tryggheten att vara sig själv. Tryggheten som gör att vi blir modiga och vågar leda oss själva och andra. Och på köpet växer vi som människor och som team, inte bara som utvecklare. I ordet mjukvaruutveckling finns ordet ”mjuk”. Jag tycker vi ska våga ta fasta på det, avslutar han bestämt. 

Läs mer om Mpya här 

 

Mer från Mpya Digital

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mpya Digital och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?