1515

Utsatt Uber skänker 10 miljoner fria resor och leveranser till behövande under krisen

Taxitjänsten Uber har drabbats hårt under coronautbrottet. Men trots det erbjuder bolaget nu fler fria resor och leveranser till sjukvårdspersonal, äldre och olika organisationer som påverkas av krisen.

Uber (vd Dara Khosrowshahi till höger) erbjuder gratis resor och matleveranstjänster till utsatta under coronakrisen, samtidigt som bolaget går på knäna.
Uber (vd Dara Khosrowshahi till höger) erbjuder gratis resor och matleveranstjänster till utsatta under coronakrisen, samtidigt som bolaget går på knäna.

Uber gick på tisdagen ut med ett globalt initiativ om att erbjuda 10 miljoner fria resor och matleveranstjänster till de som jobbar inom vården, utsatta riskgrupper och andra som behöver hjälp.

”Vi är redo att jobba med fler städer, matbanker, sjukhus och andra runtom i världen, för att förflytta det som betyder mest för dem”, skriver Uber i ett pressmeddelande om det globala hjälpinitiativet.

I Sverige har Ubers matleveranstjänst Eats sedan tidigare lanserat ett stödpaket för restauranger, som bland annat innehåller fria leverans- och aktiveringsavgifter. Restaurangerna kan också få dagliga utbetalningar istället för veckovisa.

Även 300 000 måltider utlovades för några veckor sedan till de som jobbar inom vården och med olika hjälpinsatser i USA och Kanada. Och i Storbritannien 200 000 Uber-resor och 100 000 matleveranser.

Läs också: Airbnb vill att 100 000 värdar ska inhysa hjälparbetare gratis

Uber har fått en hård smäll av att många jobbar hemma och att hela samhällen stängs ner. I USA uppgav vd:n Dara Khosrowshahi, i ett samtal med analytiker den 19 mars i år, att Uber har tappat 60-70 procent av sina resebokningar i Seattle. Situationen är liknande i andra städer, sa han. I Sverige har förare också flaggat för tvärnit. 

På tisdagen kom det siffror från det israeliska dataspårningsföretaget Superfly som indikerar att Ubers taxittjänst ska ha tappat hela 94 procent i USA.

Läs också: Ubers vd ber Trump om statliga medel till gig-arbetare

”Coronaviruset har vänt upp och ner på världen. Vissa dagar känns det som allt har förändrats, och vi har alla behövt anpassa oss till det. Uber stod för 16 miljoner resor per dag. Nu uppmanar vi våra förare att stanna hemma om de kan”, skriver Uber.

När det gäller matleveranstjänsten Eats har dock Uber sett en ökning i efterfrågan med 30 procent i USA, enligt en rapport från The Information i förra veckan.

Uber hade det tufft på börsen redan innan coronaviruset drog in över världen. Sedan toppen i mitten av februari har bolagets aktie tappat över 30 procent i värde.

Läs också: Rusning efter hemlevererad mat

 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?