1515
Annons

Utmanaren växer med 40 procent: ”Vi tar kunder från Klarna”

Avarda har sedan starten profilerat sig som en Klarna-utmanare. Under 2021 ökade intäkterna med 38 procent – och allt fler e-handlare ansluter sig till betallösningen. 

”Vi har hela tiden haft som målsättning att ta en andra position på den nordiska marknaden. Nu handlar det om att visa det ännu tydligare”, säger vd:n Mikael Johansson. 

Mikael Johansson, vd på Avarda.
Mikael Johansson, vd på Avarda.

2015 lanserades betalbolaget Avarda som ett nytt varumärke under börsnoterade TF Bank TFBANK -3,34% Dagens utveckling , tydligt inriktat mot betallösningar för e-handlare.

Erbjudandet bygger på tre delar: Dels en traditionell checkout-lösning, dels en marknadsföringsplattform som gör att handlaren kan kommunicera med kunderna och dels en tilläggstjänst som ska minska e-handlarnas returer. 

”Vi ger kunderna en ökad kontroll över kundresans design. Vår lösning är dessutom anpassningsbar. Många konkurrenter har en väldigt generisk produkt, trots att det är väldigt stor skillnad på att köpa en hårvårdsprodukt och ett bildäck på nätet”, säger Avardas vd Mikael Johansson.

Bland kunderna finns nu Bubbleroom, Folkhemmet och Boozt – varav den senare plockats från konkurrenten Klarna. Det rimmar väl med målet om att utmana den svenska betalningsjätten, något man sagt att man vill göra sedan starten. 

”Vi tar kunder från Klarna men vi ser även att vårt erbjudande är annorlunda. Vi ser att det är kunder som väljer oss eftersom de vill anpassa kundresan mer för sin målgrupp”, säger Mikael Johansson och fortsätter: 

”Vi vill fortsätta växa och dessutom göra det snabbare än marknaden. Det innefattar att ta affärer från konkurrenterna.”

Mikael Johansson beskriver det som att Avarda fram till och med 2019 fokuserat på att sammanställa tekniken och det grundläggande erbjudandet. Nu har man med full kraft klivit in i en tillväxtfas där antalet affärer blir fler liksom volymerna. Det märks även av i nyckeltalen. 

Mellan 2020 och 2021 växer intäkterna från 183,6 till 253,6 miljoner kronor, en ökning motsvarande över 38 procent. Det operativa resultatet ökar från 39,8 Mkr till 56,2 Mkr. Samtidigt ökar även kreditförlusterna till 38,5 miljoner kronor. 

”Vi har en aggressiv tillväxtplan och fortsätter växa kraftigt.”  

Framöver ligger fokus på att vässa bolagets erbjudanden inom en rad olika områden, liksom att öka affärernas volym.

I dagsläget arbetar strax över 70 personer på Avarda. Bolaget finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen och till viss del i Polen. 

”Vi har en större balansräkning än Qliro. Collector Bank och Svea Bank särredovisar inte sina siffror fullt ut så där är det svårt att jämföra storlek. Jag tror att vi är några spelare bakom Klarna som är ungefär lika stora. Vi är en av dem. Vi har hela tiden haft som målsättning att ta en andra position på den nordiska marknaden. Nu handlar det om att visa det ännu tydligare.”  

Läs mer: Bankutmanaren utökar miljardrundan med 750 Mkr 


Innehåll från WintAnnons

Framtidens företagare har all administration ”under ett tak”

Människor har alltid letat efter sätt att spara tid i vardagen. Som en effekt av detta uppstod under början av 1900-talet uttrycket One stop shop – ett ställe för allt. Och nu har det som länge varit ett fenomen i fysiska butiker tagit steget in i den digitala världen. Allt fler digitala tjänster erbjuder nämligen ”allt i ett gränssnitt”.

Det är inte svårt att förstå att konceptet One stop shop blev en hit när det lanserades för snart 100 år sedan. Istället för att gå till en butik för att köpa mjölk, en annan för att köpa kött och en tredje för att handla bröd kunde man nu köpa allt under samma tak, vilket hade många positiva effekter på människors vardag.

Nu ser vi att den utveckling som skedde med fysiska butiker för 100 år sedan har förflyttats till digitala arenor. Idag sitter många företagare i flera olika system för att hantera sin vardag. Ett verktyg för bokföring, ett annat för fakturor, en egen app för tidrapportering och mailkommunikation med sin redovisningskonsult. Att hoppa mellan olika gränssnitt och system tar mycket mer tid än vad de flesta är villiga att lägga. Lösningen: digitala one stop shops för företagare. 

Den automatiska bokföringstjänsten Wint är en av de aktörer som nu tagit sitt erbjudande ytterligare ett steg längre genom att bland annat introducera tidrapportering som en del av sin helhetstjänst.

 – Wint har länge haft som mål att göra livet för Sveriges företagare till en behaglig upplevelse. Det innebär att vi tar begreppet One stop shop på stort allvar. Hos oss ska du kunna lösa allt på samma plattform och i samma gränssnitt. Att vi sköter bokföringen är en självklarhet. Likaså att våra kunder fakturerar och hanterar sina kvitton i Wint, berättar Nathalie Björnman, projektledare på Wint. 

– Wint sköter även kundernas betalningar och samlar all kommunikation mellan oss och våra kunder direkt i gränssnittet, för att de ska slippa hoppa mellan olika system. Nu tar vi vårt erbjudande för företagaren ytterligare ett steg och lanserar tidrapportering som är helt integrerad i tjänsten, berättar Nathalie Björnman.

Läs också: Så fungerar Wints helhetstjänst 

Tidrapportering som synkar med bolagets ekonomi

I de flesta större bolag är tidrapportering en del av vardagen, men även för mindre bolag finns många fördelar med att hålla koll på den arbetade tiden. Att inte veta exakt hur mycket tid du lägger i ett projekt är ofta en nackdel. Dels vet du inte riktigt hur mycket tid du lägger, men inte heller hur väl dina offerter och fakturor stämmer med verkligheten. Att jobba för mycket för alldeles för lite lön för mödan är vare sig kul eller bra.

– Det finns bara fördelar med att tidrapportera överlag. Men vi har givetvis tagit det ett steg längre, säger Nathalie Björnman. I Wint får du tidrapporteringen helt integrerad. Det betyder att din tidrapport synkar med fakturering, bokföring, avvikelser och löneunderlag. Dessutom får du rapporter och realtidskoll som ger er möjlighet till uppföljning på projektnivå och bättre underlag till strategiska beslut på företagsnivå. Det här One stop shop på riktigt, konstaterar hon.

Läs också: Så fungerar Wints integrerade tidrapportering 

One stop shop under utveckling

Men att integrera tidrapportering i tjänsten är bara ett steg på vägen för Wint. Inom kort kommer man också erbjuda möjlighet att automatiskt skicka obetalda kundfakturor till inkasso direkt från gränssnittet och flera nya samarbeten och funktioner är under utveckling. Men är det så enkelt att allt kan lösas på samma plattform?

– Idag ser vi att flera konkurrerar om att vara den enda tjänsten för företagaren, en plats där du med samma log-in kan sköta allt från bokföring till uppföljning. Problemet för företagaren är att alla funktioner ofta finns i olika moduler och tillägg och du måste plocka ihop ditt eget paket utefter dina behov, vilket ofta blir en ganska kostsam historia, berättar Nathalie Björnman.

– Målet med Wint är att du som företagare ska kunna lösa alla dina ekonomiska ärenden – och i förlängningen all administration – på samma plats och till en fast månadskostnad. En One stop shop för företagare helt enkelt, avslutar Nathalie Björnman.

Läs mer om hur Wint kan förenkla din vardag och ge dig mer till annat. 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?