1515

Utmanar traditionella fondförvaltare med robotspartjänst: ”Vi är först ut med aktier”

Fintech-uppstickaren Sigmastocks nya aktierobot har lockat till sig ett par tusen kunder.
”Vi ser redan nu tendenser på en exponentiell tillväxt”, säger medgrundaren Nanna Stranne.

Foto:Stina Gränfors

Robotspartjänsten Sigmastocks grundare, Mai Thai, Carl Lindberg och Nanna Stranne, träffade varandra när de gjorde examensjobb under Industriell ekonomi-programmet på Chalmers. De har tidigare sagt att de fann varandra i viljan att gå på de ”lönnfeta zebrorna” – ett smeknamn de gav den traditionella fondmarknaden.

”Lejon går inte på de friska och starka zebrorna – de tar hellre de som är lite lönnfeta och haltar”, sa Nanna Stranne på en scen på ett fintech-event 2016, enligt ett citat på nyhetssajten Breakit.

De halta och lönnfeta zebrorna är alltså dyra aktiesparfonder, något som Sigmastocks grundare vill utmana med sparande direkt i aktier för att kapa avgifter. 2014 startade de en investeringstjänst som de drev aktivt fram till förra året. 

Tidiga investerare i bolaget var Lena Apler, grundare av Collector, och Bo Mattsson, grundare av marknadsanalysbolaget Cint. Senare investerade även Peter Elam Håkansson, grundare av kapitalförvaltaren East Capital, Stena-familjen genom Stena Finans samt Collector Ventures (som sedan sålde av sin portfölj).

Den gamla investeringstjänsten, som byggde på matematiska algoritmer, hade runt 3 000 användare och bolagets omsättning låg på 3 miljoner kronor under 2019. Förutom de tre grundarna har Sigmastocks åtta anställda.

”Men vi märkte att skulle vi nå den breda massan behövde vi utveckla tjänsten och erbjuda en helhetsupplevelse för aktiesparande”, säger medgrundaren Nanna Stranne.

Istället började Sigmastocks utveckla en robotspartjänst och för att finansiera det tog man in en investering på 14 miljoner kronor i början av 2020. Den kom från befintliga investerare och även det familjeägda investeringsbolaget Beijer Ventures och fonden Räntehuset med flera.

”Vi hade turen att genomföra kapitalanskaffningen innan pandemin kom igång. Sedan har vi också haft intäkter från banksamarbeten och den gamla tjänsten”, säger Nanna Stranne.

Sigmastocks nya tjänst sällar sig till flera andra, som Betterwealth, Lysa, Fundler och Opti.

Läs mer och lyssna: Avkastning på 60 procent: Så tar sparrobotarna över

”Alla andra investerar i fonder och vi är först ut med att erbjuda en tjänst som erbjuder digital portföljförvaltning direkt i aktier. Vad vi kan se är vi även först ut globalt och det är roligt att få tillföra något nytt på marknaden.”, säger Nanna Stranne.

Beslutet att ställa om till en robotspartjänst togs för ett par år sedan, men någonstans har det alltid funnits i tankarna som en slutstation, säger hon.

”För att nå de kunderna vi vill behöver vi en mer användarvänlig tjänst.”

Tekniken i aktieroboten är utvecklad utifrån en faktoranalysmodell, vilket är den man ofta jobbar med på stora företag. Men även om tekniken är avancerad är tjänsten lätt att använda, menar Nanna Stranne.

”Vi har tagit befintlig teknik och anpassat den till en modell för privatpersoner”, säger hon.

Sigmastocks har lanserat tjänsten tillsammans med Evida, ett bolag som annars erbjuder mer traditionell investeringsrådgivning och portföljförvaltning. Tekniken är integrerad med Bricknode Broker – ett kontosystem som ger stöd för aktiehandel på världens olika börser – för att hantera kundernas tillgångar.

I april godkändes den nya robotspartjänsten av Finansinspektionen, en process som tog över sex månader. Sedan den lanserades i början av maj har man kommit upp i 2 000 kunder. 

”Vi ser redan nu tendenser på att vi kommer att ha en exponentiell tillväxt i förvaltat kapital, även om vi bara har påbörjat vår tillväxtresa”, säger Nanna Stranne.

I tjänsten går det individanpassa sitt sparande och exkludera de branscher man inte vill investera i. Avgifterna ligger på mellan 0,35 procent och 0,39 procent inklusive moms av förvaltat kapital per år, vilket är bland det lägsta på marknaden. Även courtage ingår, något kunden måste betala själv hos de flesta andra tjänster.

Målgruppen bland kunderna ligger främst mellan 30 och 55 år, men även äldre generationer som är intresserade av att ha ett digitalt sparande.

”Vi är ett bolag som lyckats attrahera många kvinnliga sparare, men historiskt sett har det främst varit män som varit intresserade av såna här tjänster. Nu växer det kvinnliga investerarsegmentet mer och mer”, säger Nanna Stranne.

Hon tror att det faktum att Sigmastocks har ett mixat grundarteam har hjälpt till utifrån hur de formar sina produkter och kommunikation.

I dagsläget jobbar Sigmastocks med att bevisa sig på den svenska marknaden, men vill gärna på sikt expandera till Europa.

”Vi är öppna för att göra det själva eller med samarbeten, och vi har tidigare jobbat tillsammans med storbanker. Givet att det blir ett bra erbjudande ser vi inga problem med att jobba med banker igen för att nå dit vi vill”, säger Nanna Stranne.

Missa inte: Prenumerera på vårt nyhetsbrev om Female Founders här!


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?