1515
Annons

Utmanar matkassebolagen – ser inte inflationen som hot

Picsmart växer med snabba leveranser av mat. Nu fyller bolaget kassan och gör sig redo för att satsa utomlands. ”Vi är inte långt ifrån andra länder. Det ligger i vår strategiska plan att växa inom Norden”, säger vd:n Christopher Heybroek.

Picsmarts vd och grundare Christopher Heybroek.
Picsmarts vd och grundare Christopher Heybroek.

Picsmart grundades 2019 och utmanar matkassebolagen med fossilfria leveranser av dagligvaror från lokala matbutiker, som Ica och Hemköp. 

”Vi ligger mellan snabbleverantörerna och de klassiska veckohandlarna. Vi kan leverera på 45-minuter eller när det passar kunden, både för dagen och för veckan”, säger bolagets vd och grundare Christopher Heybroek. 

Under det brutna räkneskapsåret 2020/2021 landade företaget på en omsättning om tre miljoner kronor, enligt siffror från Bolagsverket. 

Mellan 2021 och 2022 är de uppe i drygt 10 miljoner kronor, enligt vd:n som menar att de växt 300 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period året innan. 2023 förväntas de hålla takten för en omsättning kring 100 miljoner kronor, säger Christopher Heybroek.

”Vår modell bidrar inte till ett ökat matsvinn eftersom vi inte håller egna lager. Det krävs inga tunga investeringar för att expandera”, säger han.

Nu tar de in 25 miljoner kronor i nyemission, vilket innebär att bolaget totalt kammat hem cirka 40 miljoner kronor under första halvåret 2022.

I rundan deltar befintliga ägare som Aggregate Media, Notars vd och grundare Pasha Sabouri samt Myyrynpelto, som ägs av Fredrik von Limburg Stirum. Familjen Fazer och familjen Ehrnrooths investmentbolag står också bakom investeringen. 

Ny i Picsmart är den internationella investeraren Artmax som kliver in som storägare.

Sedan förra sommaren har Picsmart mer än dubblat sin värdering.

”I den senaste emissionen landade värderingen på 175 miljoner kronor”, säger Christopher Heybroek. 

Picsmart samarbetar med butiker och kedjor i storstockholmsområdet, Örebro och södra Sverige. I och med kapitalstillskottet planerar de expansion i fler svenska städer och på sikt övriga Norden.  

”Vi är inte långt ifrån andra länder. Det ligger i vår strategiska plan att växa inom Norden”, säger vd:n.

Leveransen från Picsmart kostar 49 kronor och snittordern landar vanligtvis mellan 600- 700 kronor. Vd:n kan se ett förändrat konsumtionsbeteende i och med den stigande inflationen men menar att Picsmart kommer fortsätta stå stadigt då tjänsten inte är dyrare än att handla i butik. 

”Folk handlar fortsatt för höga snittkassar och en del av det är att vi håller bra priser.”

Framöver kommer de driva bolaget mot lönsamhet och satsa på utvecklingen av plattformen.

”Vi vill växa och få nya partners. Planen är att öka utbudet för kunderna med fler närliggande tjänster.”

Innehåll från ENFOAnnons

Så kan företag mäta hållbarhetsmål datadrivet – med enkla medel

Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo.
Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo.

Många företag som har en ambition att bli hållbara missar den fulla potentialen i digitaliseringen. Att fokusera på digitaliseringens möjligheter kan fungera som en effektiv drivkraft för omställningen. Det menar IT-tjänstebolaget Enfo, som bland annat stöttar företag i hur man med enkla medel kan mäta hållbarhetsmål datadrivet, vilket i sin tur skapar affärsmöjligheter.

– Hållbarhet handlar i grunden om att lösa ett problem med negativ påverkan, få det användarvänligt och göra det skalbart, säger Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo. 

Hållbarhetsfrågan har hos allt fler företag gått från att vara en av många punkter på dagordningen till att bli något som ska genomsyra hela verksamheten. I och med detta läggs ett stort fokus på data och analys, som får en central roll i omställningen.

Enfo är ett IT-tjänstebolag med lång erfarenhet, stor expertis och spetskompetens inom bland annat data och analytics. Utgångspunkten är att det går att göra väldigt mycket inom hållbarhet med enkla och datadrivna medel – så länge viljan finns. 

– Först och främst behöver man fråga sig: hur kan en produkt användas fler gånger än idag och hur kan den digitala världen vara till hjälp för att genomföra det? Det behöver inte vara så komplicerat, anser Magnus Fälth.

Hållbarhet är att skapa affärsmöjligheter 

Centralt i omställningen är att göra rätt från början, att skapa en funktionalitet eller design som sedan kan följas upp, utvärderas och förbättras med digital analys. Ur det perspektivet blir hållbarhet även en fråga om affärsutveckling, menar Magnus Fälth som tror att en stor del av lösningen är att förenkla och att tänka på helt nya sätt, utmana och testa. 

– Företag kan arbeta med hållbarhetsfrågor utan att ha traditionell miljö-, klimat- eller samhällsbakgrund. Med kunskap om siffror, problemlösning och verksamhetsutveckling kan företag enklare nå sina hållbarhetsmål, säger han och tillägger:

– Hållbarhet är en nödvändighet för vår planet och kommande generationer, men det är också viktigt att se möjligheterna det ger ur ett affärsperspektiv. Här kan Enfo bidra med sin expertis genom att hjälpa företag att skala upp hållbara lösningar.

Läs mer om Enfos tjänster inom Data & analytics här  

Slutanvändarperspektivet är viktigt 

En annan viktig aspekt i processen är att tillgängliggöra initiativ och resultat för slutanvändaren eller kunden. Visualisering är då en nyckelfaktor, det vill säga att med färg, form och målgruppsanpassning göra resultaten mer tydliga och användarvänliga. Ofta läggs mycket tid på att hantera data manuellt och då är visualiseringen en nyckelfaktor för att nå fram med sitt budskap.

– I slutändan handlar det om att resultatet av hållbarhetssatsningar ska vara tillgängliga och begripliga. Människor och företag kan med enkla medel göra insatser som påverkar utvecklingen i rätt riktning, avslutar Magnus Fälth.

Läs Magnus Fälths blogg om hur ditt företag kommer igång med enkla steg 

 

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Skenande inflation får Tradera att gasa

Svenska Tradera tar sitt koncept till andra sidan Öresund, där bolagets vd Stefan Öberg ser en stor potential.

”Vi har redan fyra miljoner grejer på Tradera, och i Danmark kommer vi ha ett par miljoner saker från dag ett”, säger han. 

Foto:Patrik Olsson

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera