1515

Utdelningar på tiotals miljoner: Så går det för influencerbolagen

Svenska influencers drar in miljonbelopp på sina bolag. Reklam, musik och techbolag ligger bakom de ökade intäkterna.

Från vänster: Kenza, Jockiboi, Therése Lindgren och Zara Larsson.
Från vänster: Kenza, Jockiboi, Therése Lindgren och Zara Larsson.

De drar hundratusentals följare på sociala medier och miljontals tittare på Youtube. Sverige har de senaste åren sett flera så kalade influencers ta sig fram i mediebruset och bli kändisar via egna kanaler i sociala medier. 

Flera av dem har även lämnat de nya plattformarna för att ta sig in i traditionella medier genom att släppa egen musik, skriva böcker och programleda och medverka i olika tv-sammanhang.

Det innebär också en hel del inkomster där flera influencers blivit miljonärer. Di Digital har granskat hur lukrativt det gångna året varit för några av de mest välkända svenska sociala medie-kändisarna.

Joakim "Jockiboi" Lundell och Jonna Lundell

Joakim "Jockiboi" Lundell och Jonna Lundell
Joakim "Jockiboi" Lundell och Jonna LundellFoto:Claudio Bresciani/TT

Jocke och Jonna, 32 respektive 24 år, har mottagit flera branschpriser, däribland på galan Guldtuben, för sin kanal på Youtube där paret har hundratusentals följare. Dessutom har Joakim släppt böcker och musik.

Tillsammans har paret bolaget Jocke & Jonna AB som skapar videor, sysslar med musikproduktion och säljer annonser. Bolaget bildades 2016 och omsatte från och med juli och året ut 2,4 miljoner kronor. Resultatet landade på 1,4 Mkr med en vinst på 1,1 Mkr. Sammanlagt tog Joakim Lundell ut 163 00 kronor från bolaget.

Förra året ökade man takten rejält och omsatte då 8,7 Mkr med en vinst på nästan 2,7 Mkr. Det innebar en utdelning på 300 000 kronor samtidigt som bolaget hade lönekostnader på 2,8 Mkr på fyra personer. 

Margaux Dietz

Foto:Christine Olsson/TT

Bloggerskan Margaux Dietz, 27, har haft ett innehållsrikt år med en egen Youtubeshow där hon frågade ut samtliga partiledare inför valet i september. Hon har drygt 187 000 följare på Youtube och bloggar även för Elle. Hon fick priset Årets influencer på Ellegalan 2018.

Genom bolaget Margaux Dietz AB tog hon 2016, samma år som bolaget startades, ut blygsamma 59 000 kronor. Bolaget bedriver försäljning av reklam och marknadsföring. Eventverksamhet och konsulttjänster ingår också. 

2017 tog affärerna fart och omsättningen ökade till 2,5 Mkr med ett positivt resultat på nästan 1,6 Mkr. Margauz Dietz tog ut en lön på 367 000 kronor och cashade även ut  169 000 kronor i form av utdelningar. Sett till att hennes popularitet och kändisskap ökat under 2018 lär det se ännu bättre ut när det här året ska summeras.

Bianca Ingrosso

Foto:Jessica Gow/TT

Bianca Ingrosso, 23, slog igenom på bred front i år med sitt hyllade sommarprat i Sommar i P1. Programmet var det mest lyssnade i poddformat. 

Bianca Ingrosso startade sitt bolag 2016 och genom betalda blogginlägg på sociala medier med sponsorer och reklam omsatte hon 6,7 Mkr under förra året. Resultatet landade på 4,4, Mkr och sammanlagt tog Bianca Ingrosso ut 580 000 kronor i utdelning, dessutom hade bolaget ett ganska fett lönekonto på 1,8 Mkr. 

Zara Larsson

Foto:Per Wahlberg/TT

20-åriga musikstjärnan Zara Larsson fortsätter att leverera hits och turnerar frekvent världen över. Hon har skördat priser inom musikindustrin, vilket också gett effekt i plånboken.

Zara Larsson bedriver tillsammans med sin familj bolaget Haza AB, med säte i Örebro. Dessutom äger Haza AB ett dotterbolag i England, ZL Touring Limited. 

Under 2016 omsatte Zara Larsson 11,8 Mkr och hade en vinst på 5,8 Mkr. Lön betalades ut till två anställda på 1,2 Mkr och Zara Larsson kunde ta en utdelning på 438 000 kronor efter årets slut. 

Förra året blev det en ordentlig ökning till 25,3 Mkr i omsättning med ett resultat som slutade på 13,6 Mkr och en vinst på 6,7 Mkr. Löner på 4,2 Mkr delades ut till två anställda, utdelningen minskade något till 399 000 kronor.

Alexandra "Kissie" Nilsson

Alexandra "Kissie" Nilsson.
Alexandra "Kissie" Nilsson.Foto:Jessica Gow/TT

Bloggerskan Alexandra "Kissie" Nilsson, 27, har via det egna bolaget Alexandra Media Sweden AB dragit in en hel del pengar på bloggandet. Bolaget bedriver enligt beskrivningen hos Bolagsverket verksamhet inom "redaktionella inlägg på internet". 

I början av året uppmärksammades Alexandra Nilsson då hon dömdes för smygreklam i sociala medier. 

Läs mer: Alexandra "Kissie" Nilsson döms för smygreklam

Under 2016 omsatte bolaget 1,3 Mkr och presenterade ett resultat på 591 000 kronor. Alexandra Nilsson tog då ut 163 000 kronor i utdelning ur bolaget och en lön på drygt 500 000 kronor när året var till ända. 

Under förra året minskade omsättningen till dryga miljonen, men lönen för Alexandra "Kissie" Nilsson ökade till 746 000 kronor. Dock blev det ingen utdelning. 

Samir Badran

Samir Badran.
Samir Badran.Foto:Stina Stjernkvist/TT

Tv-profilen Samir Badran, 28, slog igenom när han 2013 och  2014 deltog i tv-produktionen Paradise Hotel i TV3. 

2014 släppte han tillsammans med modebloggaren och influencern Viktor Frisk sin första singel. Året därpå var duon med i Melodifestivalen med låten "Groupie" och året efter med låten "Bada nakna". 

Melodifestivalen till trots har affärerna inte gjort att Samir Badran kunnat tälja guld från musikkarriären. 2016 omsatte hans bolag Samir Badran AB 3,7 Mkr med ett resultat på 2,6 Mkr och Samir Badran tog då ut 340 000 kronor. 

Förra året var det desto lugnare och bolaget tappade omsättning till 2 Mkr och ett resultat på 678 000 kronor. Trots tappet tog Samir Badran ut 215 000 kronor och löner betalades ut på sammanlagt 716 000 kronor. 

Therése Lindgren

Videobloggaren Therése Lindgren.
Videobloggaren Therése Lindgren.Foto:Henrik Montgomery/TT

Bloggerskan Therése Lindgren, 31, startade sin Youtube-kanal 2013 och har i dag 721 000 följare. Hon bloggar ofta om mode och skönhet. Hon har flera år utsetts till årets Youtuber och prisats för sina insatser som influencer.

Genom sin stora följarskara har hon blivit en kändis som dessutom startat verksamhet inom detaljhandel av smink, kläder och accessoarer. 

2016 omsatte hennes bolag, Therése Lindgren AB, 9,6 Mkr med ett resultat på 8,4 Mkr. Det gjorde att Therése Lindgren tog ut hela 5,5 Mkr när året var över. 

Förra året mer än dubblade Therése Lindgren sin omsättning till drygt 19,5 Mkr, även resultatet mer än dubblerades till 17,4 Mkr och det innebar en fin utdelning på 13 Mkr rakt ner i plånboken för Therése Lindgren.

Kenza Zouiten

Foto:JESSICA GOW / TT, Jessica Gow

27-åriga bloggerskan och modeentreprenören Kenza Zouiten har genom åren fått flera utmärkelser för sitt bloggande om just mode.

Genom bolaget Kenza Zouitex AB har hon tjänat en hel del pengar på sitt bloggande. Under 2015/2016 omsatte hon 5 Mkr och landade i ett resultat på 3,2 Mkr. Därmed kunde Kenza Zouiten ta ut en utdelning på 600 000 kronor. 

Året därpå sjönk omsättningen till 4,6 Mkr, även resultatet sjönk till 2,4 Mkr. Trots det tog Kenza Zouiten ut 580 000 kronor i utdelning och en lön på 1,5 Mkr under året. 

2013 var hon med och grundade klädesmärket Ivyrevel, som seglat upp på modemarknaden med fin tillväxt. Lönsamheten däremot har sett sådär ut. 2016 omsatte bolaget 20 Mkr med ett minusresultat på 13,5 Mkr. 

2017 gick Zalando in med 20 Mkr i en investering och bolaget mer än dubblade omsättningen till 45,5 Mkr, resultatet såg också bättre ut på minus 2,6 Mkr. Men bolaget har skulder på hela 27,9 Mkr.

Isabella Löwengrip

Foto:Jesper Frisk

Isabella, "Blondinbella", Löwengrip är endast 27 år men har trots det gått från modebloggerska till affärsdrottning. Hon har flera egna bolag och har även investerat i techbolag med miljonomsättningar. 

Läs mer: De är tech-Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40 

Genom kosmetika- och skönhetsbolaget Löwengrip Beauty AB, som grundades 2013, har Isabella Löwengrip fått igång en rejäl affärsverksamhet. Under 2016 omsatte bolaget 35,3  Mkr och resultatet hamnade på 3,7 Mkr. Därmed kunde Isabella Löwengrip ta ut 2 Mkr till egen ficka efter årets slut. 

Bolaget ökade under förra året omsättningen till 47,3 Mkr, men med sämre marginaler i och med att resultatet slutade på 640 000 kronor. Det innebar att det inte blev någon utdelning för grundaren. 

Genom sitt andra bolag, ISPI Holding AB, kunde Isabella Löwengrip tillsammans med kollegan Pingis Hadenius under 2016 ta ut strax över 2 Mkr. Förra året omsatte bolaget endast 930 000 kronor, men en utdelning på 3 Mkr togs ut från bolaget. 

Isabella Löwengrip driver även incubatorbolaget Nordic Tech House som förra året omsatte 1,5 Mkr och investbolaget Löwengrip Invest AB. Det sistnämnda hade under förra året en omsättning på 7,1 Mkr och ett resultat på 4,1 Mkr. Isabella Löwengrip passade också på att ta ut 525 000 kronor under förra året. 


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?