1515

Urb-it lanserar i Paris och bygger i London

Den svenskgrundade leveranstjänsten Urb-it tar in 15 Mkr och lanserar sin tjänst i Paris. Nästa steg blir London, enligt vd Mats Forsberg.

Mats Forsberg, vd och medgrundare, Urb-it.
Mats Forsberg, vd och medgrundare, Urb-it.

"Vi gick igång i Paris i helgen med en kund som heter Ladurée, bageriet som uppfann macarons. Nu testar vi vår plattform och vår affärsidé och samtidigt som införsäljningen till butiker pågår för fullt", säger Mats Forsberg, vd och en av medgrundarna på Urb-it.

Under torsdagen åker han till London för att bygga upp organisationen där.

"Nästa steg är London. Vi rullar ut slutet av första kvartalet nästa år", säger han.

Den svenska leveranstjänsten Urb-it fick mycket uppmärksamhet när de offentliggjorde sin affärsidé i Dagens Industri i februari i år. Tanken var att bli ett "Uber för budbranschen", med hundratals frilansande ”Urbers” som levererar varor i Stockholm och andra storstäder.

Läs mer: Studenter ska göra jobbet åt budfirman

Bakom bolaget, som startats av Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg, står en rad namnkunniga finansiärer. Finansmännen Erik Penser, Erik Mitteregger och Carl Palmstierna med flera investerade sammanlagt 30 miljoner kronor i Urb-it i samband med premiären.

”Vi hoppas ta in ytterligare minst 100 Mkr. Om ett år ska vi finnas tre-fyra storstäder totalt. Köpenhamn står näst på tur, och ska följas av Paris, London och Berlin”, sa vd:n då.

Men expansionsplanerna gick inte lika snabbt som man hoppats.

I oktober rapporterade Di Digital att den planerade kapitalanskaffningen om 100 Mkr hade skjutits på framtiden. Likaså den planerade lanseringen i Köpenhamn, samt samarbetet med Stureplansgruppen.

Förseningarna berodde främst på svårigheter att integrera Urb-its teknik i e-handlarnas plattformar.

“Men nu är de tekniska problemen lösta nu, så vi kan ansluta butiker i den takt vi önskat", säger vd Mats Forsberg.

Läs mer: Trög start för hajpad leveranstjänst

Lanseringen i Paris är Urb-its första utanför Sverige och finansieras av 15 Mkr som tagits in i oktober. Totalt ska man ha tagit in 70 Mkr sedan starten, enligt Forsberg.

"Alla de större ägarna gick in i den senaste rundan, samt Tommy Jacobssons nya fond Zenith Vencap", säger han.

Hittills har mellan 40 och 50 kunder anslutit sig till tjänsten, bland annat Siba, Gant och Filippa K. Senaste samarbetet är med Waynes Coffee och inom en vecka ska samarbeten lanseras med Media Markt och Halebop.


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?