1515
Annons

Urb-it gör comeback på börsen: ”Målet är miljardomsättning 2025”

Efter sju svåra år gör bud- och leveransbolaget Urb-it comeback på börsen. För Di Digital berättar vd:n Kevin Kviblad och ordföranden Lage Jonason om bolagets internationella expansionsplaner och ambitionen att omsätta en miljard kronor 2025. 

Urb-its vd Kevin Kviblad och ordförande Lage Jonason.
Urb-its vd Kevin Kviblad och ordförande Lage Jonason.Foto:Filip Erlind

Urb-its URBIT +3,04% Dagens utveckling huvudkontor i Stockholm finns inga av bolagets eldrivna budcyklar. Leverans- och budbolaget lade ned den förlustdrabbade verksamheten i Sverige 2020 till förmån för i huvudsak ”sista milen”-leveranser i London, Paris och ytterligare sju andra storstäder i Frankrike och England. 

”Det dröjer länge innan vi satsar i Sverige igen. Vi siktar på städer med hög densitet som inte är byggda för dagens omfattande biltrafik. Planen är att etablera oss i flera städer och lägga till nya länder som Tyskland eller Spanien de kommande åren”, säger vd:n Kevin Kviblad.

De senaste kvartalen har Urb-it tecknat avtal med internationella aktörer som DHL, Alibaba, Amazon, franska Lyreco och brittiska Yodel.

Tillväxten är stark, men intäkterna är fortfarande måttliga och förlusterna ansenliga. Under det tredje kvartalet steg nettoomsättningen med 260 procent till 7,5 miljoner kronor, medan rörelseförlusten ökade med drygt 10 Mkr till –23,8 Mkr. 

Läs mer: Urb-it backar på rapporten: ”Fjärde kvartalet blir avgörande”

Detta har dock räckt för att börsvärdet ska ha växt med 65 procent i år till knappt en miljard kronor.

Som jämförelse spår det omskrivna ”sista milen”-bolaget Budbee ha en omsättning på över en miljard kronor redan i år. Bolagets värdering skruvades nyligen upp till 4,7 miljarder kronor av delägaren Kinnevik.

”Budbee och Airmee är duktiga. Men de har främst lokala kunder och kan få problem om de ska växa internationellt. Vi jobbar med globala kunder som Alibaba och Amazon blir det ju lättare att expandera till andra länder”, säger vd Kevin Kviblad.

Han tror att Urb-it nu har hittat rätt strategi för att nå snabb tillväxt.

”Vårt mål är att visa svarta siffror 2023 och att omsätta en miljard kronor 2025. Det sistnämnda är inte en prognos, men det är ett mål som vi tror vi kan nå”, säger han.

Uttalandet kan tyckas kaxigt, inte minst med tanke på bolagets snåriga resa sedan starten 2014. 

Bolaget grundades av Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg. Satsningen - ett slags ”Uber för bud” - låg till en början helt rätt i tiden och lockade till sig kapital från finansprofiler som Erik Penser, Erik Mitteregger, Carl Palmstierna och, inte minst, Lage Jonason, som tidigare var ordförande för Citymail.

”E-handeln hade tagit fart, men vi kände att det var orimligt att varorna skulle fraktas från centrallager många mil utanför städerna. I många fall fanns ju både kunderna och varorna i våra storstäder”, säger Lage Jonason, som sedan länge är bolagets ordförande och största ägare med närmare 40 procent av aktiekapitalet.

Den ursprungliga idén gick ut på att låta gigarbetare, via en app, buda prylar från citynära butiker till kunder inom en timme. Systemet var miljövänligt, fritt från långa transporter och onödig kartong. Men trots samarbeten med stora butikskedjor lyfte det aldrig riktigt.

”Vi var för tidigt ute. Efterfrågan på riktigt snabba leveranser var för låg för att kedjorna skulle investera i system för effektivt plock och pack i butikerna”, säger Kevin Kviblad, som började jobba på Urb-it 2017 efter en tid som teknisk chef på Icas e-handelssatsning.

Affärsmodellen med gigarbetare som plockar varor i butiker lever för övrigt vidare, men är idag en mindre del av Urb-its intäkter och volymer.

”Jag tror den kan växa i framtiden när butikerna är redo”, säger Lage Jonason.

En av Urb-its ”cargo bikes”.
En av Urb-its ”cargo bikes”.Foto:Pressbild.

Börsnoteringen 2017 blev en spektakulär flopp. Aktien rasade med 95 procent det första året. Sedan följde en två år lång ökenvandring som präglades av stora förluster, en närmast obefintlig omsättning, konstanta nyemissioner, skandaler och avhopp. 

Ett tidigt lågvattenmärke kom i september 2017 när bolagets medgrundare och ursprungliga vd Mats Forsberg sparkades från bolaget. Urb-its interna genomgång kom senare fram att han hade ”disponerat en privatbostad där bolaget har stått som hyresgäst” och missbrukat bolagets kontokort.

I intervjuer berättade Lage Jonason att han saknade förtroende för honom. Han har samma inställning idag. 

”Det tog alltför lång tid för mig att upptäcka att mannen var oduglig”, säger han. 

För ett par år sedan förväntade sig nog många att Urb-it skulle gå omkull. Men Lage Jonason har varit duktig på att både locka investerare och investera egna pengar. Totalt uppger han att Urb-it tagit in 638 Mkr, varav han stått för cirka 125 Mkr ur egen ficka. 

”Whatever it takes! Jag tror inte att det ska behövas mer pengar, men gör det det är jag redo att investera mer”, säger Lage Jonason, vars personliga förmögenhet främst bottnar i hans roll i börsbolaget Invisio. 

Den senaste nyemissionen skedde så sent som den 22 november då Ikeasfärens investeringsbolag Ingka Investments gick in med 95 miljoner kronor. Aktien steg med över 10 procent på nyheten.

Läs mer: Erik Selin-backade paketboxar storsatsar på leveranser med Airmee

Idag kretsar merparten av Urb-its verksamhet kring att leverera varor med fastanställda bud som tar sig fram på ”cargo bikes”, eldrivna lådcyklar som kan bära upp till 120 paket. Leveranserna sker från Urb-its ”hyperlokala” hubbar, som alltså fylls på av partners som DHL, Alibaba, Amazon.

”Vi har 3-4 hubbar i varje stad och hundratals fordon”, förklarar Kevin Kviblad.

Både han och Lage Jonason menar att Urb-it ligger rätt i tiden. 

”Många storstäder i Europa sätter nya mål om att minska trängseln och sänka utsläppen. Där ligger vi bra till”, säger vd:n.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?