1515

Uppstickare växer med bostäder till utländsk arbetskraft

Allihoop hyr ut bostäder till utländsk arbetskraft och tekniktalanger i Stockholm. Nu ska bolaget mer än tiodubbla antalet lägenheter och gå från 35 till över 300 hyresgäster innan årets slut. ”Bostadsbristen är utbredd och en bromskloss för rekryterare som vill attrahera internationell talang”, säger vd:n Milad Barosen.

Allihoops fyra medgrundare. Från vänster: Milad Barosen, Carolina Mistander, Samuel Gielis och Johan Outinen.
Allihoops fyra medgrundare. Från vänster: Milad Barosen, Carolina Mistander, Samuel Gielis och Johan Outinen.Foto:Johanna Hanno

Bostadsbolaget Allihoop har stängt en finansieringsrunda på 7,5 miljoner kronor ledd av det nystartade investeringsbolaget Proptech Farm, som är inriktat på just startups inom fastighetsteknik. Bland investerarna finns även serieentreprenören Houman Ashrafzadeh och affärsängeln Simon Josefsson. 

Det nya kapitalet kommer att användas till produktutveckling och expansion. Målet är att under 2021 öppna för över 300 nya hyresgäster i Stockholm, för att sedan expandera vidare i Sverige och internationellt, säger medgrundaren och vd:n Milad Barosen. 

”Vi är i en spännande tillväxtfas. Med Proptech Farm i ryggen kan vi skapa en ännu bättre kundupplevelse, samtidigt som vi tiodubblar vår kapacitet. Urbanisering är en global utmaning som kräver nya flexibla boendeformer.”

Allihoop, som riktar in sig på flexibelt co-living, grundades 2020 och har enligt egen utsago ”varit fullbelagt sedan start”. Bolaget har i dag två verksamma boenden i centrala Stockholm, ett i Midsommarkransen och ett på Lidingö. I augusti öppnas ytterligare 68 bostäder i Spånga, och fler boenden planeras i Stockholmsområdet under hösten 2021.

”Hundratusentals letar efter någonstans att bo i Stockholm, samtidigt som fastigheter står outnyttjade. Vi gör om dem till yteffektiva boenden med delade ytor där människor möts. Det skapar ett vinn-vinn för fastighetsägare, hyresgäst och stad”, säger Milad Barosen. 

Bolaget har en så kallad community-baserad boendeform, där hyresgästerna har en egen lägenhet med tillgång till gemensamma ytor som delas med andra. Tjänsten inkluderar bland annat möbler, städning och wifi, och vänder sig till högutbildade utländska arbetare – så kallade ”expats” – och talanger i tekniksektorn. 

”Det är en stor utmaning, bostadsproblemet är komplext och särskilt i Stockholm. Men komplexiteten får inte bli ett hinder i sig, utan kräver lösningar som skapar fler bostäder nu. Det är det vi bidrar med”, säger Milad Barosen. 

Läs även: Wallenstams ”prop-tech”-satsning skördar frukt – här är första fastigheten i Stockholm

Genom Allihoop-appen kan de boende inte bara kommunicera med bolaget kring frågor som rör bostaden, utan också kontakta varandra. Att lära känna andra ”expats” i ett tidigt skede kan vara en trygghet och hjälpa till att minska känslor av ensamhet för dem som är nya i landet, säger han.

”Vi matchar också personer baserat på intressen. Det kan handla om att du gillar att koda eller programmera, eller att du gillar en viss sport eller att grilla. Så man kan känna att man har ett community att landa i redan innan man satt sig på flyget.” 

Under 2020 omsatte Allihoop 2 Mkr och noterade en förlust om 0,9 Mkr. För 2021 förväntar sig bolaget att nå 25 Mkr i årligen återkommande intäkter med ett positivt resultat, samt en värdering på över 100 Mkr inom tolv månader.

Bolaget planerar även att 2022 lägga till ytterligare 500 hyresgäster i tre svenska städer och expandera till två städer i Norden. Bolaget kommer också att undersöka möjligheterna för vidare expansion i och utanför Europa.

”Vi börjar i Stockholm där det största problemet finns, och när vi sedan har förstått oss på marknaden så kan vi titta utåt. Men i första hand tittar vi på nordiska städer där det finns aktiva startuphubbar med mycket talanger och kreativ näring.”


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?