1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Uppstickare lockar börsjättar till digitala hållbarhetsredovisningar

Uppstickaren Position Green i Malmö har efter sex års utvecklingsarbete fått ett rejält genombrott för sitt verktyg som samlar information till företags hållbarhetsrapporter. På kundlistan finns tunga aktörer som Coop, Kinnevik, Getinge, Nolato, Lindab, Boozt, Liseberg, Apoteket, Fortnox och Blåkläder.

Kinnevik och Getinge är några av Position Greens kunder.
Kinnevik och Getinge är några av Position Greens kunder.Foto:Noella Johansson, Jasper Calberg, Jessica Gow

Lagkravet på större bolag att leverera hållbarhetsrapporter har inneburit ett lyft för Malmöbaserade Position Green. I dagsläget använder omkring 150 svenska företag Malmöbolagets system och förra året nära nog dubblades omsättningen till drygt tolv miljoner kronor, från 6,6 miljoner år 2019.

”På samma sätt som bolag jobbar med finansiell data är vår tanke att hållbarhetsdata också ska vara lika stringent bokförd och spårbar. Hållbarhet har gått från att vara något som är fint till att det är affärskritiskt”, säger Daniel Gadd, vd och en av bolagets fem grundare.

Samtidigt ökade personalstyrkan i fjol från 13 till 26 anställda, varav drygt 20 finns i Malmö och en handfull i Stockholm. För att kunna fortsätta växa tillräckligt snabbt – och undvika att bli omsprungna av någon konkurrent – har bolaget nyligen tagit in sex miljoner i nytt kapital. Målet är att dubbla försäljningen varje år även framöver.

”Det här är en bransch där vi förväntar oss att se många bolag dyka upp de närmaste 2–3 åren. Så det är viktigt för oss att fortsätta utveckla både produkten och bolaget snabbt”, säger styrelseordförande Anders Frankel, som tidigare grundat det Malmöbaserade it-bolaget Apsis.

Med hjälp av det nya kapitalet ska ytterligare 15 personer anställas, varav fyra är kopplade till en kommande satsning på internationell expansion.

Hittills har kunderna främst funnits i Sverige, men Position Green förbereder sig nu för att även sälja systemet till utländska företag. Först på tur står Danmark, Norge, England och Nederländerna.

Huvuddelen av de nya tjänsterna räknar Daniel Gadd med kommer att hamna i Malmö, eftersom bolaget upplever att det är enklare att hitta utvecklare med rätt kompetens här.

Position Green föddes 2015 ur en idé som Daniel Gadd och Rickard Häll fick när de arbetade på revisionsbyrån Deloitte och såg att intresset för hållbarhetsfrågorna började växa.

”Revisorerna skulle revidera hållbarhetsdata, men det var kaos i datan. Vår spaning var att det skulle komma lagkrav på hållbarhetsredovisning. Vi kom då i kontakt med Fabian Hagman som utvecklade ett verktyg för detta behov och tillsammans med två erfarna utvecklare grundade vi Position Green. Vi jobbade kvällar och helger med detta i början och med företags ökade intresse för hållbarhet har det nu tagit ordentlig fart”, säger Daniel Gadd.

Sex år senare finns ett verktyg som bygger på internationella standarder för hållbarhetsredovisning som ISO och GRI, Global Reporting Initiative, men plattformen anpassas sedan för varje kunds specifika behov.

Nyligen har Position Green också börjat samarbeta med det statliga forskningsinstitutet Rise (Research Institutes of Sweden) kring deras klimatdatabas. Tanken är att kunna beräkna utsläpp för en varas hela livscykel åt till exempel butikskedjor, som inte själva har tillgång till all information om tillverkningsprocessen.

”Just nu är det väldigt stort fokus på klimat, med all rätt. Vår plattform samlar information om det, men också mycket om social hållbarhet, bolagsstyrning och risk. Det handlar till exempel om att säkerställa att företagen inte har barnarbetare i sina fabriker i Asien, men också om hur könsfördelningen ser ut i ledningen”, förklarar Daniel Gadd.

Kinnevik är ett av de börsnoterade storbolag som använder Position Greens lösning. Dels används det för klimatrapportering av växthusgasutsläpp, dels för att följa upp hur bolagen som Kinnevik investerat i sköter sig på hållbarhetsområdet utifrån de kriterier som satts upp.

”I fjol gick vi ut med ganska ambitiösa mål om att minska våra utsläpp med 50 procent fram till 2030 och en del i att uppnå de målen är att se till att bolagen mäter och sedan reducerar sina utsläpp”, säger Rebecka Elming, som arbetar med juridik- och hållbarhetsfrågor på Kinnevik.

”Vi ville ha någon som hade förståelse för den information vi samlar in och inte bara sitter på den tekniska sidan, eftersom det är ganska komplicerad materia och svåra metoder. Det hittade vi hos Position Green samtidigt som vi såg en möjlighet i någon som inte utvecklat produkten helt färdigt, utan som vi tillsammans kunde utveckla produkten med.”

Daniel Gadd, vd och en av Position Greens fem grundare.
Daniel Gadd, vd och en av Position Greens fem grundare.

 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?