Den svenska fordonstillverkaren Stilride vill utmana den traditionella fordonsbranschen med sina stilrena och fossilfria motorcyklar. Bolaget utmärker sig genom den enligt egen utsago unika tillverkningsprocessen, där stommen till motorcyklarna tillverkas genom att böja och vika stålplåt med robotar.
”Vi beskriver det som industriell origami. På så vis kan vi reducera antalet komponenter, miljöavtryck och vikt”, säger vd:n Jonas Nyvang.
Han grundade bolaget tillsammans med Tue Beijer 2020 som en del av ett program på Vinnova. Duon har en bakgrund inom bland annat industridesign och marknadsföring.
Nu tar Stilride in sin största runda hittills på 31 miljoner kronor. Bland investerarna finns namn som serieentreprenören Saeid Esmaeilzadeh, Pierces medgrundare Andreas Adler, Leo Vegas-chefen Gustaf Hagman och investeraren Sam Bonnier, något som Breakit först uppmärksammat.
”Nu går vi in i en konstruktionsfas och vill förfina och utveckla tekniken samt bygga ett starkt team. Fokus är att ta vår första produkt till marknaden”, säger Jonas Nyvang.
I dagsläget har man 10 medarbetare, men innan året är slut siktar Stilride på att fördubbla siffran.
Målgruppen kan beskrivas som premium. Prisbilden är inte färdigställd men Jonas Nyvang uppskattar att de första fordonen kommer att kosta över 100.000 kronor per motorcykel.
Planen är att de första motorcyklarna ska börja säljas till konsumenter i slutet av 2022. Därmed får redan etablerade aktörer som Vässla och Cake snart en ny konkurrent. Jonas Nyvang känner sig dock lugn inför Stilrides stundande lansering.
”Alla olika aktörer har en egen nisch, där vi ser att vi har en unik design och tillverkningsteknik. Det är dessutom en väldigt stor marknad som öppnas upp i och med omställningen till el.”
Nu väntar mer arbete för att göra den första produkten redo att köras, samt en satsning på marknadsföring.
”Vårt mål är att det ska finnas 100.000 förare på marknaden 2026. Först i Europa, men vi ser även USA och Asien som intressanta marknader.”
Läs mer: Cake kopplar upp fordonsflottor – lanserar i USA