1515

Uppsalabolaget gör ny ”superkoppar” – ABB med och fyller kassan med 84 miljoner

Supermaterialet grafen är en nobelprisbelönad upptäckt som genom Uppsalabolaget Graphmatech nu kan kombineras med koppar. Resultatet: En form av superkoppar. Nu tar bolaget in 84,5 miljoner från bland annat ABB.

”Det är 80 kilo koppar i en elbil och 2030 räknar vi med en kopparbrist på 10 miljoner ton”, säger grundaren Mamoun Taher om den globala materialbristen.

Mamoun Taher är grundare och vd för Graphmatech. Till höger en illustration av grafen från bolaget.
Mamoun Taher är grundare och vd för Graphmatech. Till höger en illustration av grafen från bolaget.Foto:Press.

I dag 3d-skrivs vissa kopparkomponenter genom att använda laser och en pulverform av metallen, en mer komplex design än vad som är möjligt att forma i traditionell tillverkning. Men det finns ett par problem.

Sammansättningen i kopparpulvret gör att 60 procent av energin från lasern reflekteras bort. Det innebär i sin tur att materialet får lägre densitet än önskat. Det har Graphmatech hittat en lösning på – med effekten att metallen blir ännu bättre än i sin grundform.

Läs mer: Svenskt bolag vill göra batterier utan kobolt – får miljontillskott

Bolagets patenterade modell bygger på att belägga metallpulverkorn med ämnet grafen för att förändra dess egenskaper. Det fungerar på såväl stål som aluminium och alltså koppar.

”Genom att belägga kopparpulver med grafen får vi ned reflektionen från lasern med 67 procent”, säger Mamoun Taher.

Slutprodukten är en 3d-printad komponent i koppar-grafen-komposit. Förutom att processen att ta fram delen är mer effektiv och ger högre densitet, leder sammansättningen också ström 60 procent bättre än ren koppar.

En vinn-vinn-situation, menar Mamoun Taher.

”Du kan använda mindre material för att uppnå samma effekt. Kompositen har också bättre mekaniska egenskaper som gör att till exempel batterier håller längre.”

Var finns koppar i dag i moderna batterier?

”I litiumjon-batterier används koppar som en så kallad ’collector’, en folie i batteriet. Men där forskar vi dessutom tillsammans med Uppsala Universitet på att byta ut koppar mot en grafen- och aluminium-komposit istället. Hittills verkar det mycket lovande.”

Aluminium är en betydligt lättare metall som dessutom finns i överflöd.

Elbilar innehåller omkring 80 kilo koppar i dag, säger Mamoun Taher. Metallen sitter främst i kopplingar mellan batterikällor. Kan dessa minskas bygger du ett lättare batteri som också sparar material.

”Till 2030 räknar man med en brist på 10 miljoner ton koppar. Det tror vi att vi kan hjälpa till att undvika.”

Läs mer: Så rustar svenska bolagen för elektrifiering – med konfliktmetaller och havsvatten

Grafen är ett så kallat 2d-material, eftersom det bara består av ett atomlager, och är 200 gånger starkare än stål. Det är dessutom genomskinligt, böjbart och har en mycket god elektrisk ledningsförmåga.

Däremot kan det inte ersätta stål.

Grafen upptäcktes 2004 av de två forskarna Andre Geim och Konstanin Novoselov. Sex år senare tilldelades de Nobelpriset i fysik för upptäckten.

Graphmatech har precis stängt en kapitalrunda på 84,5 miljoner kronor, till en värdering om nära 250 Mkr, som leddes av den nya investeraren Molindo Energy och den befintliga investeraren ABB Technology Ventures. 

Nytillkomna delägare i rundan är också Forward Ventures och SEB Venture Debt, samtidigt som övriga befintliga ägare, Almi Invests fond Green Tech, Walerud Ventures och KIC Innoenergy, också fortsätter att investera i bolaget.

”Genom att möjliggöra grafens egenskaper i industriell skala erbjuder Graphmatechs teknik en enorm potential i en hållbar övergång till elektrifiering av industrin, inom additiv tillverkning och i nästa generation energilagring, säger Kurt Kaltenegger, chef för ABB Technology Ventures, i ett uttalande.

Läs mer: Vem ska bygga Apples nya bil egentligen?

Bolaget omsatte blygsamma 654 000 kronor under 2020 med en rörelseförlust på 8,7 Mkr. I år ser de ut att gå mot en rejäl tillväxt med ”ett antal miljoner”, men än så länge är det långt kvar till lönsamhet.

”Det är viktigt att skala upp försäljningen också, men inom materialteknik pratar vi många år av utveckling”, säger Mamoun Taher.

Näst steg, enligt honom, är att skala upp produktionen av det egna grafenkompositer samtidigt som man ska validera forskningsresultaten kring kompositerna tillsammans med sina industripartners.

 


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?