1515

Uppsala satsar 150 miljoner på startupbolag

Nu har tillväxtbolag i Uppsala möjlighet att ta del av en pott på 150 miljoner, som finansieras av både privat och offentlig sektor. ”Det kan bli en lyckosam modell,” säger Per Bengtsson, vd på Uppsala Innovation Centre. 

Från vänster: Per Bengtsson, vd på UIC, Erik Wijnbladh, chef för fondinvesteringar på Saminvest, Karin Modéen, finanschef på UIC, och Peder Hasslev, vd på Saminvest.
Från vänster: Per Bengtsson, vd på UIC, Erik Wijnbladh, chef för fondinvesteringar på Saminvest, Karin Modéen, finanschef på UIC, och Peder Hasslev, vd på Saminvest.Foto:Karin Kronvall (press).

Nu får tillväxtbolag inom företagsinkubatorn och acceleratorn Uppsala Innovation Centre möjlighet att söka en startinvestering på 500 000 kronor. Bakom pengarna står både affärsänglar och privata investeringsbolag – tillsammans med det statliga riskkapitalbolaget Saminvest. 

”I bolagens tidiga skede kan det vara bra med en fördelning mellan både privat och statligt kapital, eftersom det är hög risk. Vi på UIC har haft en hög andel privat kapital, därför välkomnar jag också det offentliga kapitalet. Det kan bli en lyckosam modell”, säger UIC:s vd Per Bengtsson.

Samarbetet mellan privat och offentlig sektor i den här formen är relativt nytt i Sverige. Saminvest, som grundades 2016, har hittills enbart genomfört ett fåtal projekt. 

”Jag hoppas och tror att den här typen av samarbeten är något vi kommer att se mera av,” säger Per Bengtsson.  

Läs mer: Affärsänglar och startups får 150 miljoner i statligt riskkapital från Saminvest 

Vi jobbar med alla typer av bolag – från läkemedelsindustrin till techindustrin.

Fördelarna är flera, menar han. Bland annat snabbar det på bolagens tillväxtsfas. 

”Det ger bolagen en möjlighet till tidig finansiering, samt affärsänglarna möjlighet att arbeta med investeringar i ett tidigt skede, vilket många kan tycka är svårt,” säger Per Bengtsson.

Planen är att stänga fonden till hösten, och totalt kommer 150 miljoner kronor delas ut till företag inom UIC. Samarbetet kommer att färga av sig på hela området, tror Per Bengtsson. 

”Det här kommer vara till gagn för hela regionen. Vi jobbar med alla typer av bolag – från läkemedelsindustrin till techindustrin. Ofta har de en ny produkt eller tjänst. Då kan det också vara en utmaning att få in en första investering eftersom det är svårt för investeringsbolagen att avgöra hur hög risken är. Får dessa bolag en första investering från oss blir det lättare att ta nästa steg framåt.”

Långsiktigt hoppas Per Bengtsson att resultaten kan ge spridning även utanför Uppsala. 

”Jag hoppas att det här kan bidra till att våra bolag kan leva vidare i vår region. Det är mycket svårare att få bolag att växa vidare i Sverige om det i huvudsak är utländskt kapital som investeras. Att skapa den möjligheten har varit en viktig del i vår satsning.”

Läs mer: Hon ska investera statliga miljoner från Saminvest – letar greentech 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?