1515

Uppkopplade hästar och trygghetslarm på Malmö Demo Day

30 pitchande bolag och 100 investerare samlades på Malmö Demo Day. Bland bolagen fanns ett trygghetslarm som vill revolutionera vården och en tjänst som vill optimera jordbruket.

Hanne Pålsson från Stylos samt Karl Forssman och Per-Eric Olsson från Hoofstep. Foto: Fredrik Norrlid
Hanne Pålsson från Stylos samt Karl Forssman och Per-Eric Olsson från Hoofstep. Foto: Fredrik Norrlid

Malmö Demo Day avslutade acceleratorprogrammet Fast Track Malmö som pågått under våren. Förutom de sex acceleratorbolagen hade ytterligare 24 bolag från regionen bjudits in för att pitcha för 100 investerare, bland annat från Accel, Nordic Makers, Microsoft Ventures, Creandum och Industrifonden.

Läs mer: Drönarbolag och getfarm till Fast Track Malmö

“Vi har några av världens bästa investerare på såddnivå på plats, så man märker verkligen att investerarna har lyft blicken, både i Sverige och internationellt. Det är såklart grymt att kunna erbjuda våra Fast Track-bolag chansen att få pitcha för investerare med stora internationella nätverk och kapital”, säger Joel Larsson, programansvarig för Fast Track Malmö

Bland de pitchande bolagen fanns Stylos Design, som har utvecklat ett smart armband som ska ersätta föråldrade trygghetslarm. Under studierna till industridesigner jobbade Hanne Pålsson inom hemtjänsten och såg att trygghetslarmen ibland inte fungerade och att användarna ibland valde att inte ta på sig den stora knappen i form av ett armband.

Läs även: Stillas portabla larm lockar till sig 1 miljon dollar

”De bygger på 40 år gammal teknik så jag såg att det fanns stora möjligheter att utveckla något med modern teknik”, säger Hanne Pålsson.

Silikonarmbandet som hon har tagit fram bygger på ett patenterat grepp. När användaren trycker med greppet runt armbandet ringer det automatiskt upp sju förprogrammerade nummer och därefter fungerar det som en telefon där man kan prata i armbandet.

”Vi skiljer oss från konkurrenterna genom att armbandet enbart fungerar som en telefon. Vi har valt att inte mäta något”, säger hon.

Hanne Pålsson hoppas att armbandet ska finnas på marknaden under 2018 och att bolaget ska kunna etablera ett samarbete med ett större vårdbolag. Stylos söker nu kapital för att kunna få ut prototyper och testa dem.

Hoofstep har utvecklat en uppkopplad enhet som kan sättas fast på hästens grimma. Enheten registrerar hästens huvudrörelser och kan därefter avgöra hur mycket hästen rör sig, vilken gångart den rör sig i och om den äter. Det innebär att ägaren kan få ett larm om hästen slutar äta eller inte rör sig.

Läs även: Klarna-höjdarens hundsajt drar ifrån

”Om hästen har fastnat eller har ont på något sätt så äter den inte, då kan vi berätta det för ägaren”, säger Per-Eric Olsson, en av företagets grundare som tidigare varit med och grundat MySQL.

Enheten använder artificiell intelligens för att tolka rörelsemönster och kan också känna av om hästen går konstigt om den har ont i en hov. Hoofstep har en fungerande prototyp som säljs till kunder som vill vara med och utveckla produkten.

Hoofstep har inte tagit in något kapital, men räknar med att inom kort öppna sin första investeringsrunda för att få ut produkten på marknaden. 

”Vi har klarat utvecklingen på eget kapital, men kommer att börja titta på finansiering under hösten”, säger Per-Eric Olsson.

Vultus vill omptimera jordbruket genom satellitdata, väderdata, bildanalys och drönare. Genom bildanalys kan man avgöra hur mycket gödning som behövs, men också effektivisera spridningen av kvävegödsel. 

”Skadegörare orsakar skördeförluster motsvarande 130 miljarder dollar. Det finns stora besparingar att göra, säger Robert Schmitt, medgrundare och operativ chef. 

Med Vultus tjänst kan lantbrukaren punktbespruta när det behövs där det behövs, för att bli av med skadegörare.

”I dag görs besprutningen kalendermässigt. Med hjälp av maskininlärning och bildanalys kan vi istället se till att man inte besprutar något i onödan.”

Till en början använde Vultus drönare i sin tjänst, men för att göra den mer skalbar vill man nu använda satelliter istället. Algoritmerna testas under sommaren och målet är att erbjuda en fullt fungerande tjänst över hela Sverige under nästa år.

”Efter det vill vi gå mot Storbritannien och Tyskland”, säger Robert Schmitt.

Läs även: Hennes drönarbolag levererar blod i Rwanda


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?