1515
Annons

Uppgifter: Storytel säger upp över 100 personer

Problemen verkar fortsätta för Storytel. Enligt Breakit ska ljudbokstjänsten nu göra sig av med över hundra personer.

”De ska ha erbjudit någon form av avgångsvederlag. Det ser ut som att de gör en större omorganisation”, uppger en källa för sajten.

Storytels nya ordförande Hans-Holger Albrecht och bolagets ljudboksapp.
Storytels nya ordförande Hans-Holger Albrecht och bolagets ljudboksapp.

Oroligheterna inom ljudboksjätten Storytel STORY B +0,12% Dagens utveckling fortsätter. De senaste uppgifterna om att 100 personer ska sägas upp har ännu inte bekräftats av bolaget, men det följer en kedja av händelser.

Så sent som i februari meddelande grundaren och vd:n Jonas Tellander att han hastigt lämnar sin tjänst som operativ, men sitter kvar i styrelsen.

I samband med det rasade bolagets aktie 24 procent på en dag och storägaren EQT hamnade i skottgluggen som orsaken till turbulensen. Förutom Tellander har Storytel också bytt ordförande två gånger sedan EQT blev storägare.

Först från Rustan Panday till Spotifyveteranen Stefan Blom, som dock bara satt på posten i några månader innan också han byttes ut mot Deezers förre vd Hans-Holger Albrecht – en uppenbar EQT-tillsättning.

Både Storytel och EQT har varit återhållsamma med kommentarer kring den senaste tidens svängningar på ledningsnivå och den strategiförändring som framstått tydlig:

”Vi har sett en strategiförändring (sedan EQT kom in, Di:s anm.) där man har valt att prioritera ljudboksmarknader som kommit längre i mognadsgrad. Tidigare har Storytel valt att bygga från scratch på 20 marknader utanför Norden”, sa DNB:s analytiker Joachim Gunell till Di i samband med Tellanders avgång.

”De samlar krafterna och letar efter de mest potenta möjligheterna. Det är det som krävs för att fortsätta växa och skala marknadsföringsinvesteringar mer effektivt för att på så vis minska rörelseförlusterna. Det finns en sundhet i att vara mer varsamma med hur man väljer att spendera tillväxtkapital, framför allt när man använder aktiemarknaden som finansieringskälla”, sa Gunell vidare.

I den nya varsamma taktiken framstår det inte orimligt att Storytel också gör en omorganisation för att minska antalet anställda. Di söker bolaget för att få en kommentar till detta.


Innehåll från ZimplerAnnons

Fintechföretaget Zimpler expanderar globalt: ”Nya spelregler”

Mer medvetna slutkunder ställer nya krav på företag och deras betalaktörer. Johan Strand, CEO på fintechföretaget Zimpler, menar att det i dag inte bara gäller att förstå kundens behov och utmaningar utan även hålla sig uppdaterad om vad som driver slutkunden i sin betalning.

– Den nya, medvetna konsumenten gör att scaleupbolag måste ta hänsyn till en annan typ av spelregler. För att komma närmare våra kunder och vara den inlyssnande partnern som behövs för att kunna expandera vidare gör vi en omarbetning av Zimplers varumärkesplattform.

Det är enklare än någonsin att göra smidiga digitala köp och både tjänster och varor är bara ett par knapptryck bort. Därför använder många företag smidiga betaltjänster till sina kunder – men enligt Johan Strand, CEO på Zimpler, är det lätt att fastna i en lösning som fungerar i stunden, utan att tänka framåt.

– Kundernas behov och förväntningar förändras hela tiden – dagens konsument har en helt annan förståelse för, och kontroll över, produkterna samt en medvetenhet kring vad de kan kräva av en tjänst sett till exempelvis säkerhet, integritet, flexibilitet och inte minst värderingar. Företag måste vara transparenta och autentiska i sin kommunikation för att målgrupper i gamla och nya segment ska vilja stötta dem. Nyligen lanserade vi en ny varumärkesplattform som tydligare speglar vilka Zimpler är i dag och vad vi står för, något som vi hoppas och tror gör att våra kunder kommer att lära känna oss och våra värderingar ännu bättre.

Expanderar globalt

Zimpler är ett svenskt fintechbolag specialiserat på account-to-accountlösningar, A2A, vars främsta syfte är att göra betalningar enklare, snabbare och säkrare. Företaget har funnits sedan 2012 och 2020 adderades A2A- och open-bankbetalningar som gjorde att företaget kunde växa i rekordsnabb fart. Nu siktar Zimpler på en större global expansion och har under det senaste halvåret även infört B2B-betalningar samt utökat verksamheten till tio länder.

Hemligheten bakom den snabba expansionen menar Johan Strand är utvecklingsfokuset, partnerskapet med kunderna och förståelsen för slutkundens växande krav. Han berättar att teknik och utveckling går snabbare och snabbare och det är naivt att tro att en produkt som lanseras i dag är relevant om ett par år. 

Fokus på värde och nytta

– Produkten som vi erbjuder våra kunder kunde inte ens byggas rent tekniskt för fem år sedan. Fintechbolag måste vara innovativa och hålla sig i framkant. Jag ser att flera aktörer gräver ner sig så djupt i sin egen produkt och dess storhet att de många gånger missar kundens perspektiv och utmaningen de har som behöver lösas; det vill säga vilken nytta produkten gör för dem. Jag är helt övertygad om att man i allt högre grad behöver gå från att fokusera på feature till värde och nytta och att Zimplers förmåga att göra detta är en bakomliggande faktor till vår möjlighet att fortsätta vårt arbete och expansion, globalt såväl som på hemmaplan.

Läs mer här 

Mer från Zimpler

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zimpler och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?