1515

Uppgifter: Linas matkasse sneglar mot börsen

Di Digital erfar att Linas matkasse utvärderar en börsnotering i närtid. Bolagets vd Niklas Aronsson vill varken bekräfta eller dementera uppgifterna.

Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck, som grundade Linas matkasse 2008.
Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck, som grundade Linas matkasse 2008.Foto:Jack Mikrut

Linas Matkasse (NTL) har vuxit i raketfart de senaste åren. Matkasseboomen har fått bolaget att gå från en omsättning på 28 miljoner kronor år 2009 till över en miljard i år.

Nu uppger källor till Di Digital att Linas matkasse utvärderar möjligheten till en börsnotering i närtid. En notering kan ske inom de närmaste månaderna och rådgivare är anlitade.

Spekulationer om en börsnotering har florerat tidigare, även efter det norska riskkapitalbolaget Herkules köpte drygt 30 procent av Linas matkasse till en värdering på drygt 900 miljoner kronor sommaren 2015.

”I vårt ägande finns det ett villkor, tyvärr ur emotionell synpunkt, att ’vi måste sälja’ och vi jobbar hela tiden med hur vi kan göra det. Men det finns inga konkreta beslut på det ena eller andra”, säger Sverre Flåskjer, managing partner på Herkules och styrelseordförande i Linas matkasse.

Niklas Aronsson, vd för Linas matkasse, varken bekräftar eller dementerar uppgifterna.

”Vad som händer framåt blir spännande att se men åt vilket håll vi kommer gå, om vi går, beror på många faktorer. Vårt fokus just nu är 100 procent på att bygga Linas matkasse till ett ännu bättre bolag”, skriver Niklas Aronsson i ett sms till Di Digital.

Skulle du säga att Linas matkasse är redo för börsen?

”Vi jobbar ständigt med att förbättra interna rutiner och processer. Detta oavsett hur ägarbilden kan komma att se ut framgent.”

Läs mer: Norskt riskkapitalbolag kliver in i Linas matkasse

Techsajten Breakit har tidigare rapporterat att Herkules tog makten i Linas matkasse via en sinnrik konstruktion i samband med att de köpte in sig.

Våren 2014 noterades matkassekonkurrenten Mat.se på First North. Men aktiekursens utveckling har varit en besvikelse och mer än halverats sedan första handelsdagen.

Skulle Linas Matkasse värderas på samma sätt som Mat.se (till ett så kallat p/s-tal på 1) skulle prislappen landa på minst en miljard kronor. Det skulle vara en mycket försiktig värdering då Linas matkasse, som till skillnad från Mat.se, är lönsamt.

Enligt senaste kvartalsrapporten gjorde Mat.se en förlust under andra kvartalet på 11,2 Mkr vilket är i linje med de resultat som bolaget levererat tidigare kvartal. Linas matkasse, å andra sidan, ökade sin omsättning under 2015 med 44 procent till nästan 970 miljoner kronor. Samtidigt uppgick bolagets rörelsemarginal till 6 procent vilket var en förbättring med 2 procentenheter jämfört med föregående år.

Läs mer: Linas matkasse spränger miljardvallen

Intresset för noteringar enormt på börsen just nu. I fjol noterades 73 bolag på Stockholmsbörsens huvudlista och First Norh, vilket var nytt rekord. Det heta noteringsklimatet har hållit i sig under 2016 och rekordet ser ut att kunna slås i år igen. Bara i veckan har Di Digital kunnat rapportera om noteringar av Appspotr och XM Reality.

Tidigare har det spekulerats om att börsnoterade dagligvarujätten Axfood var intresserade av att köpa Linas matkasse. I februari bekräftade Axfoods vd Anders Strålman för Di Digital att bolaget förhandlat om att köpa både Linas matkasse och konkurrenten Mathem i olika omgångar men att prislappen varit för hög. Även tyska matkassejätten Hello Fresh uppges ha varit intresserade av Linas matkasse men avstått på grund av prislappen.

Läs mer: Axfood berättar om varför de nobbade Linas matkasse


För mer om Linas Matkasse och dess konkurrenter lyssna på senaste Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden-startuptourmalmo-linasmatkassemotborsenochcrunchfish-firande

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?