1515
Annons

Uppgifter: Linas matkasse sneglar mot börsen

Di Digital erfar att Linas matkasse utvärderar en börsnotering i närtid. Bolagets vd Niklas Aronsson vill varken bekräfta eller dementera uppgifterna.

Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck, som grundade Linas matkasse 2008.
Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck, som grundade Linas matkasse 2008.Foto:Jack Mikrut

Linas Matkasse (NTL) har vuxit i raketfart de senaste åren. Matkasseboomen har fått bolaget att gå från en omsättning på 28 miljoner kronor år 2009 till över en miljard i år.

Nu uppger källor till Di Digital att Linas matkasse utvärderar möjligheten till en börsnotering i närtid. En notering kan ske inom de närmaste månaderna och rådgivare är anlitade.

Spekulationer om en börsnotering har florerat tidigare, även efter det norska riskkapitalbolaget Herkules köpte drygt 30 procent av Linas matkasse till en värdering på drygt 900 miljoner kronor sommaren 2015.

”I vårt ägande finns det ett villkor, tyvärr ur emotionell synpunkt, att ’vi måste sälja’ och vi jobbar hela tiden med hur vi kan göra det. Men det finns inga konkreta beslut på det ena eller andra”, säger Sverre Flåskjer, managing partner på Herkules och styrelseordförande i Linas matkasse.

Niklas Aronsson, vd för Linas matkasse, varken bekräftar eller dementerar uppgifterna.

”Vad som händer framåt blir spännande att se men åt vilket håll vi kommer gå, om vi går, beror på många faktorer. Vårt fokus just nu är 100 procent på att bygga Linas matkasse till ett ännu bättre bolag”, skriver Niklas Aronsson i ett sms till Di Digital.

Skulle du säga att Linas matkasse är redo för börsen?

”Vi jobbar ständigt med att förbättra interna rutiner och processer. Detta oavsett hur ägarbilden kan komma att se ut framgent.”

Läs mer: Norskt riskkapitalbolag kliver in i Linas matkasse

Techsajten Breakit har tidigare rapporterat att Herkules tog makten i Linas matkasse via en sinnrik konstruktion i samband med att de köpte in sig.

Våren 2014 noterades matkassekonkurrenten Mat.se på First North. Men aktiekursens utveckling har varit en besvikelse och mer än halverats sedan första handelsdagen.

Skulle Linas Matkasse värderas på samma sätt som Mat.se (till ett så kallat p/s-tal på 1) skulle prislappen landa på minst en miljard kronor. Det skulle vara en mycket försiktig värdering då Linas matkasse, som till skillnad från Mat.se, är lönsamt.

Enligt senaste kvartalsrapporten gjorde Mat.se en förlust under andra kvartalet på 11,2 Mkr vilket är i linje med de resultat som bolaget levererat tidigare kvartal. Linas matkasse, å andra sidan, ökade sin omsättning under 2015 med 44 procent till nästan 970 miljoner kronor. Samtidigt uppgick bolagets rörelsemarginal till 6 procent vilket var en förbättring med 2 procentenheter jämfört med föregående år.

Läs mer: Linas matkasse spränger miljardvallen

Intresset för noteringar enormt på börsen just nu. I fjol noterades 73 bolag på Stockholmsbörsens huvudlista och First Norh, vilket var nytt rekord. Det heta noteringsklimatet har hållit i sig under 2016 och rekordet ser ut att kunna slås i år igen. Bara i veckan har Di Digital kunnat rapportera om noteringar av Appspotr och XM Reality.

Tidigare har det spekulerats om att börsnoterade dagligvarujätten Axfood var intresserade av att köpa Linas matkasse. I februari bekräftade Axfoods vd Anders Strålman för Di Digital att bolaget förhandlat om att köpa både Linas matkasse och konkurrenten Mathem i olika omgångar men att prislappen varit för hög. Även tyska matkassejätten Hello Fresh uppges ha varit intresserade av Linas matkasse men avstått på grund av prislappen.

Läs mer: Axfood berättar om varför de nobbade Linas matkasse


För mer om Linas Matkasse och dess konkurrenter lyssna på senaste Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden-startuptourmalmo-linasmatkassemotborsenochcrunchfish-firande

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera