1515

Uppgifter: Grundaren förbereder bud på hörlursjätten Zound efter ägarstrid

Zounds medgrundare och frontfigur Konrad Bergström kraftsamlar för att lägga ett bud på hela bolaget, enligt källor till Di Digital. Detta samtidigt som bolagets ordförande och vd vill få honom att lämna.

Från vänster: Zounds ordförande Tommy Jacobson, medgrundaren och frontfiguren Konrad Bergström och vd Pernilla Ekman
Från vänster: Zounds ordförande Tommy Jacobson, medgrundaren och frontfiguren Konrad Bergström och vd Pernilla Ekman

På tio år har Zound Industries gått från en ambitiös idé till ett miljardbolag på marknaden för lurar och uppkopplade högtalare. Men medan vd:n Pernilla Ekman krattar för en börsnotering pågår en dramatisk maktstrid bakom kulisserna.

På ena sidan står Zounds färgstarka medgrundare, styrelseledamot och frontfigur Konrad Bergström. Han leder i dag ett särskilt framtidslabb inom Zound med fyra personer som utforskar möjligheter inom nya affärsområden.

Detta labb är dock under snabb nedmontering, enligt uppgift till Di Digital. Två personer, Vito Ingrosso och Stefan Wessels, uppges ha sagts upp under onsdagen. Och samtal pågår med de två andra: Patrik Vidmark, som varit föräldraledig, och Karin Carlström, som uppges ha haft en nyckelroll i det nya avtalet med Adidas.

Allt detta sker medan Konrad Bergström är på semester i Costa Rica, enligt en av källorna.

Bakom nedmonteringen av Labs-delen står, enligt uppgift, Zounds vd Pernilla Ekman, med bolagets ordförande Tommy Jacobson i ryggen. 

Pernilla Ekman kommenterar uppgifterna såhär per sms:

"Det pågår det en dialog om Konrads roll inom Zound. Det kan också bli förändringar med Labs. Inga beslut är fattade. I övrigt kommenterar jag inte enskilda personalärenden.”

Di Digital har även varit i kontakt med Konrad Bergström som inte vill kommentera uppgifterna. 

Tommy Jacobson kontrollerar via sina bolag Varenne och Zenith Vencap cirka 16,5 procent av bolaget, enligt uppgift till Di Digital. Han uppges även vara allierad med många av de andra delägarna.

Två andra storägare är Telia, med cirka 12 procent av bolaget, och riskkapitalbolaget Time for Growth, med cirka 10 procent. På ägarlistan finns även GP Bullhound och Paradoxmiljardären Fredrik Westers Kichi Invest.

I förra veckan rapporterade Di Digital att Konrad Bergström kan vara på väg att lämna bolaget, något han själv tillbakavisar. Nu står det klart att de interna konflikterna är många och komplexa. Situationen har delat bolaget i ett Konrad-läger och ett Pernilla-läger, uppger en källa till Di Digital. 

Konrad-lägret uppges vilja se snabbare tillväxt, större satsningar på egen teknik och på den amerikanska marknaden. De kan tänka sig att ta in mer kapital för att leda expansionen. Dessa består främst av medarbetare som varit med om den tidiga delen av Zounds resa.

Pernilla-lägret består av ledningen och merparten av storägarna. De vill växa med lönsamhet, är bekväma med Tommy Jacobson på ordförandeposten och rollen som "fast follower" på teknikområdet. Och de tycker att det är dags för den ofta bullriga och bångstyriga Konrad Bergström att stiga åt sidan.

Men Konrad Bergström är inte intresserad av att slinka ut bakvägen. Han kraftsamlar nu för att lägga ett bud på bolaget han var med och grundade 2008. Enligt Di Digitals källor äger han i dag cirka 7 procent av bolaget, som enligt uppgift värderas till mellan 1,5 och 2 miljarder kronor.

Ett bud skulle kräva externt kapital och det är oklart om och i så fall vilka som står beredda att finansiera ett uppköp av hela bolaget.

Ordförande Tommy Jacobson säger att han inte mottagit något bud.

”Just för dagen känner jag inte till något konkret intresse. Jag kan ju bara prata för oss, men Varenne och Zenith Vencap har inget intresse av att sälja våra aktier i det spännande skede som Zound befinner sig i just nu”, säger han. 

Zound, som främst är känt för högtalare och lurar av märkena Urbanears och Marshall, växer fort och går med vinst. Di Digital kunde nyligen rapportera att omsättningen steg med 35 procent till hela 1,4 miljarder kronor i fjol. Vinsten fyrfaldigades till hela 61 miljoner kronor i fjol, vilket är nytt rekord.

Läs mer: Vinstrekord för Sveriges lurigaste börskandidat 

Drygt 60 procent av omsättningen kommer från högtalare – medan hörlurar står för resten. Bolagets största marknader är Norden, Frankrike, USA, Tyskland och Kina, där man saluförs av nätjättar som Alibaba och JD.com.

Nästa steg blir att börja producera smarta, uppkopplade högtalare. Zound har tecknat icke-exklusiva samarbetsavtal med både Google och Amazon, som sålt cirka 20-30 miljoner smarta högtalare i Nordamerika med sina AI-assistenter ”Google Assistant” och ”Alexa”. Ambitionen är att producera en linje högtalare som integreras med Google Assistant, och en annan som kopplas till Amazons Alexa.

Nyligen tecknade Zound även ett exklusivt storavtal med den tyska sportjätten Adidas som sträcker sig till 2024.

Bolaget har närmare 200 medarbetare idag. De flesta jobbar på huvudkontoret i Stockholm. Men Zound har även ett 30-tal medarbetare i Shenzhen, i Kina där produkterna tillverkas, samt säljkontor i Hongkong, New York och Paris.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?