Bolaget bakom världssuccén Tiktok är nu nära att släppa en egen streamingtjänst. Den väntas bli billigare än konkurrenterna Apple Music och Spotify i USA, enligt uppgifter.
Di Digital
Text
Spotifys grundare och vd Daniel Ek, Tiktoks logga och Zhang Yiming, grundare av Bytedance.Foto:TT.
Kinesiska Bytedance, som står bakom populära appen Tiktok, är på väg att lansera en egen musikstreamingtjänst.
Bolaget befinner sig just nu i diskussioner med stora skivbolag som Universal Music, Sony Music och Warner Media för globala licensrättigheter, rapporterar Financial Times.
Streamingtjänsten väntas släppas redan nästa månad, initialt i tillväxtländer som Indien, Indonesien och Brasilien. Det kan sedan följas av en lansering i USA, enligt källor till affärstidningen.
Namn eller exakt pris på tjänsten är ännu inte känt, men kostnaden förväntas bli lägre än de 10 dollar per månad som Spotify, Apple och andra aktörer i USA tar.
Tiktok har snabbt seglat upp som en favorit bland unga amerikaner. Appen, som erbjuder möjlighet att dela korta egengjorda musikvideos, har 26,5 miljoner månatligen aktiva användare i USA varav 60 procent är i åldrarna 16 till 24 år.
Bytedance är ett av världens högst värderade teknikbolag utanför börsen. Det kinesiska bolaget uppges ha ett marknadsvärde på runt 75-78 miljarder dollar, motsvarande 729-758 miljarder kronor.
Nyligen kom uppgifter om att Bytedance granskas av amerikanska myndigheter avseende både censur och bolagets insamling av användardata. Granskningen görs med anledning av deras förvärv av den amerikanska appen Musically 2017 för en miljard dollar.
Det sker en distansrevolution inom arbetslivet. Den nya verkligheten är en utmaning för chefer och arbetsledare.
– Digitala verktyg och onboarding blir mycket viktigare, säger Daniel Eisenberg, Nordenchef på Deel.
Daniel Eisenberg är Nordenchef för Deel, ett bolag som underlättar att anställa globalt. Genom sitt arbetsliv har han blivit en expert på att jobba på distans, och nu jobbar han på ett företag som aktivt valt strategin att inte ha några fysiska kontor, något som rimmar väl med affärsidén.
Daniel Eisenberg sitter själv i Nairobi, Kenya, dit han flyttat med familj och fru.
Han leder team utspridda i Sverige, Danmark, England, Dubai, Italien och på flera andra platser runt om i världen. Distansarbete kan vara en del av kulturen. Så är det på Deel.
Ett team arbetade i Kapstaden för att komma bort från den nordiska vintern, utan att hamna i fel tidzon.
– Jag önskar att jag haft den möjligheten när jag var ung. Det hade underlättat att kunna foga samman frihetsdrömmarna om resande med arbetslivet, säger Daniel Eisenberg.
Flera undersökningar visar att chefer oroar sig för att distansarbete påverkar resultat negativt. Det är inget Daniel Eisenberg märkt av.
– De anställda äger sin egen tid, det ger en känsla av ansvar. Jag upplever också att de blir mer effektiva, säger han.
Ytterligare en aspekt som lyfts som problematisk med distansarbete är att arbetsplatskulturen blir lidande, vilket kan leda till att anställda känner mindre lojalitet mot företaget.
– Det är klart det finns utmaningar med att bygga kultur när man inte gnuggar arm vid kaffemaskinen varje dag. Men det finns många digitala verktyg att jobba med, och om företaget inte lägger stora summor på kontor går det ju bra att lägga dem på resor så att anställda får träffas på regelbunden basis ändå, säger han och fortsätter:
– Jag tror att kulturen framgent snarare kommer att vara att man delar ett specifikt arbetssätt än fikastunder.
Deel erbjuder företag som samarbetar med dem kontorsplatser via WeWork, boende via Air-bnb, kontorsutrustning levererad var som helst i världen, diverse plugins på slack, och digitala verktyg som underlättar distansarbete.
Daniel Eisenberg menar att en strukturerad onboarding där tydliga förväntningar och krav etableras är vitala för en fungerande remote first-policy. Eftersom det sociala inte sker spontant behöver företaget även hitta sätt att se till att kollegor möts utanför de digitala jobbavstämningarna.
– Varannan vecka blir jag hopmatchad med en kollega jag inte känner på Slack. Det kan vara någon i Indien, Israel eller USA och så ses vi 15 minuter. Vi kanske inte blir bästisar, men jag får en överblick över hur de har det i dag, och hur deras vanligaste utmaningar ser ut.
Daniel Eisenberg checkar in med anställda regelbundet, bara för att kolla läget, säga hej eller ge lite positiv feedback på något arbetsrelaterat. Han menar att det går att ha en empatisk ledarstil, även på distans.
– I början när jag gjorde det märkte jag att många, särskilt de juniora, blev lite nervösa och frågande. Så jag är väldigt tydlig med att när jag ”poke:ar” dig så är det aldrig för att leverera dåliga nyheter, det är bara för att kolla hur du mår.