1515

Uppgifter: Google bygger serverhall i Sverige

Dokument visar att en ny stor serverhall planeras i Dalarna. Sökjätten Google ser ut att bli hyresgäst, enligt källor till Dalarnas Tidning.

Google med vd Sundar Pichai.
Google med vd Sundar Pichai.

Under stort hemlighetsmakeri planeras en etablering av en stor serverhall i närheten av ett kraftverk i Avesta kommun. Det avslöjar Dalarnas Tidning, DT, som tagit del av mejlkonversationer och annan skriftlig korrespondens som pekar på långt gångna byggplaner.

Det är först och främst bolaget Svenska kraftnät, Avesta kommun, exportrådgivaren Business Sweden och deras regionala partner Invest in Dalarna som är inblandade i diskussionerna. Men även kraftjätten Vattenfall och Regeringskansliet ska vara underrättade i processen.

Marken i fråga köptes av Avesta kommun i våras för omkring 15 miljoner kronor. Nu uppger flera källor för DT att internetföretaget Google där förväntas bygga lokaler, med tanken att kostnadseffektivt förvara sina dataservrar i ett kyligt klimat. Sedan tidigare driver Facebook en liknande verksamhet i Luleå.

”Vi kommenterar inte rykten eller spekulationer” skriver Farshad Shadloo, kommunikationsansvarig på Google i Norden, till DT, angående uppgifterna.

Inte heller övriga aktörer i ärendet vill kommentera om det är Google som ska utnyttja marken. Majoriteten av korrespondensen parterna mellan är sekretessbelagd. Men med jämna mellanrum återkommer kodordet ”Yellow”, ett troligt alias för det bolag som ska etablera sig, i dokumenten som DT tagit del av.

Anders Friberg är kommundirektör i Avesta kommun. Han hävdar att planerna handlar om ett område för lättare industri, kontor och liknande. Vad kodordet ”Yellow” betyder vill han med bestämdhet inte redogöra för.

”Jag kommenterar inte den frågan överhuvudtaget”, säger han till DT.


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?