1515
Annons

Uppgifter: Facebook tar hjälp av lobbyister för att smutskasta Tiktok

Facebooks ägarbolag Meta har tagit hjälp av en politisk konsultfirma med målet att få media att rapportera kritiskt om Tiktok. Det visar läckta mejl som The Washington Post tagit del av. 

Facebooks vd Mark Zuckerberg.
Facebooks vd Mark Zuckerberg.Foto:Montage

Kinesiska Tiktok, med ägarbolaget Bytedance i spetsen, är det första sociala mediet att utmana Facebook och Instagram om användarnas tid. Tillväxten tog fart 2019 och man beräknas nå 755 miljoner månatliga användare under 2022. 

I samband med Tiktoks tillväxt har även övriga sociala medier lagt mer fokus på rörlig bild, som ju är den kinesiska appens kärna. I Instagram finns numera ett flöde som heter Reels, som till stor del påminner om Tiktoks videofunktion. 

Men Facebook nöjer sig inte enbart med att lansera liknande funktioner. Nu rapporterar The Washington Post att ägarbolaget Meta uppges ha betalat den republikanska konsultfirman Targeted Victory för att genomföra en smutskastningskampanj i syfte att utmåla appen som skadlig mot amerikanska barn.

Kampanjen ska ha inkluderat debattartiklar och brev till redaktörer i regional nyhetsmedia, att marknadsföra skeptiska nyheter om påstådda Tiktok-trender som startade på Facebook och pusha politiska reportrar att rapportera i Facebooks favör. 

”Drömmen vore om vi kan få nyheter med rubriker som 'Från dans till fara: hur Tiktok har blivit det mest skadliga sociala mediet för barn'”, skriver en medarbetare på konsultfirman i ett av de läckta mejlen.

I ett annat mejl skriver en en chef på firman att de vill ”få ut budskapet att medan Meta är slagpåsen nu så är Tiktok det verkliga hotet, särskilt eftersom att det är en utländskt ägd app som är nummer 1 vad gäller att dela data som unga tonåringar använder.”

Taktiken är enligt tidningen en metod från politikens värld men som har blivit allt vanligare bland techbolag. 

Targeted Victory vill inte ställa upp på en intervju, men säger att de har representerat Meta i flera år och att de är stolta över sitt arbete. 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?