1515
Annons

Uppgift: Spotify betalar miljarder för fejkade streams

Nyheterna om manipulerade strömningar på Spotify duggar allt tätare. En källa till Di Digital hävdar att medarbetare på Spotify indikerat att det kan röra sig om ett miljardbelopp i felaktiga utbetalningar. Men meningarna går isär – och Spotify lägger locket på. 

Spotify, med vd:n Daniel Ek, uppger att man jobbar aktivt med hanteringen av artificiell manipulation av lyssningar.
Spotify, med vd:n Daniel Ek, uppger att man jobbar aktivt med hanteringen av artificiell manipulation av lyssningar.

Härom veckan hände det igen. Musikbranschtidningen Rolling Stone rapporterade hur en stor artist, denna gång Justin Bieber, uppmuntrat sina fans att streama en viss låt för att få låten att toppa listorna.

Till saken hörde att en påstådd repost av ett Instagraminlägg från Justin Bieber spreds på nätet. Inlägget hade titeln ”How To Get Yummy to #1” och i denna ska popstjärnan ha förklarat hur man ska bära sig år för att stödja hans hitlåt.

Fansen instruerades bland annat att: ”Skapa en spellista med låten ”Yummy”, sätt den på repeat och streama den. Tryck inte på mute! Spela på låg volym. Spela medan ni sover.”

Det går en tydlig gräns när man köper streams som genereras av serverparker.

Huruvida Justin Bieber faktiskt stod bakom inlägget är oklart – liksom så mycket annat i debatten om artificiell manipulation av lyssningar. Inlägget ser äkta ut, men ligger inte på Justin Biebers Instagram idag.

”Jag vet inte ens om det här är ett exempel på fusk”, säger Ludvig Werner, vd på musikbolagens branschförening Ifpi.

Enligt en uppförandekod som musikbranschens aktörer undertecknade i somras är det fullt tillåtet att uppmuntra sina fans att lyssna på en låt på repeat. Det är först när man låter en dator göra hela jobbet som det räknas som fusk. 

”Är det en människa som agerar är det oftast okej. Men det går en tydlig gräns när man köper streams som genereras av serverparker. Då är det uppenbart fusk”, säger Ludvig Werner.

Det leder till lägre kompensation för artister och skivbolag som följer reglerna.

Tidigare granskningar har visat att det är relativt enkelt att anlita it-bolag som med hjälp av servrar och konton driver lyssningen av en viss låt eller artist på Spotify, Apple Music, Deezer eller någon annan plattform. 

Antalet streams är av avgörande betydelse för hur högt låtar hamnar på topplistor som Billboard-listan eller Spotifys olika topplistor. Denna typ av exponering är i sin tur hjälpsam när artister ska marknadsföra sin musik, boka arenor och sälja koncertbiljetter. 

”I de här fallen handlar det om att dopa populäriteten av sin musik, snarare än att tjäna pengar på royalties. Det är allvarligt eftersom det leder till lägre kompensation för artister och skivbolag som följer reglerna. Den pott pengar som exempelvis Spotify betalar ut fördelas ju i enighet med antalet lyssningar”, säger Ifpi:s vd. 

En tredje form av fusk kretsar kring rena bedragare som laddar upp en slags låtsasmusik - eller enkla ljudfiler på Spotify. De hackar sig sedan in på mängder med privata konton, stramar ljudfilerna och berikar sig på royaltyintäkterna. 

Tidningen Dagens Nyheter har exempelvis uppmärksammat ett fall där ”artisten” Halion Forc som under sommaren spelades via den 73-årige Göran Linds kapade Spotifykonto utan att han själv visste om det. Låtarna spelats tiotusentals gånger och dominerade därför Göran Linds personliga topplista för 2019. De är nu borttagna, enligt DN.

”Det är svårt för oss att veta hur vanligt det där är. Vi är ju en leverantör av topplistor och dessa ljudfiler går under vår radar. Men det är ju ett bedrägligt beteende som minskar royaltyintäkterna för rättighetshavare vars musik konsumeras av riktiga människor”, säger Ludvig Werner. 

Hur stort är då problemet på Spotify? 

Enligt Ifpi-bossen finns ingen ordentlig uppskattning. Men frågan är av stor betydelse. Spotify är störst i världen på streamad musik och streaming står för cirka 90 procent av branschens intäkter i Sverige och 65-70 procent i USA, enligt Ifpi. 

En källa till Di Digital hävdar att medarbetare från Spotify nyligen indikerat att så mycket som 3-4 procent av bolagets strömningar är manipulerade på ett otillåtet sätt. Fingervisningen ska ha skett i ett möte mellan Spotify och personer i musikbranschen.

Om siffran stämmer skulle det innebära att Spotify betalat kring två miljarder kronor till fel rättighetsägare under 2019, enligt Di Digitals beräkningar. 

Uträkningen baseras på Spotifys rapporterade, och prognostiserade, siffror om totala intäkter på 71 miljarder kronor under 2019. Av dessa intäkter går cirka 75 procent (cirka 54 miljarder kronor) till musikindustrin där de används för att kompensera skivbolag, artister, producenter, rättighetsägare med mera.

Om 3-4 procent av denna andel är baserad på fejkade strömningar skulle det innebära att mellan 1,6 och 2,2 miljarder kronor var felaktigt distribuerade i fjol. Pengarna gick i så fall till fuskare och bedragare – på bekostnad av legitima skivbolag, musikskapare och rättighetsägare.

”Jag tycker det låter väldigt högt att 3-4 procent skulle bestå av otillåten manipulation, det vill säga köpta streams eller medvetna intrång med fejkmusik”, säger Ludvig Werner på Ifpi.

Ingen av de tre stora skivbolagen – Sony Music, Universal och Warner - vill bli citerade när Di Digital hör av sig. Men minst en tung musikchef säger sig dela Ludvig Werners uppfattning om att 3-4 procent låter högt.

Spotify fortsätter att arbeta för att ta bort incitament för otillåten aktivitet.

En indikation på att det rör sig om stora summor kom när den amerikanska musikförläggaren Sosa Entertainment stämde Spotify för en miljard dollar i november i fjol. Anklagelserna handlar om att Spotify hävdat att deras strömningar varit ”falska”. Spotify ska därför ha raderat deras låtar från plattformen och inte betalat för musiken. 

Sosa menar att de saknar royalties för över 550 miljoner strömningar på plattformen. Räknat på ett ofta använt snittvärde på 6-7 öre per stream motsvarar detta ett ekonomiskt värde på cirka 35 miljoner kronor.

Spotify vill varken kommentera Sosa-fallet eller beskriva hur stort problemet med dem är. Men en talesperson för bolaget uppger att man jobbar aktivt med hanteringen av artificiell manipulation av lyssningar. 

”Vi har flera åtgärder och metoder på plats för att övervaka användningen av våra tjänster för att skydda våra användare, och vi samarbetar aktivt med våra branschpartners för att tackla dessa problem. När vi identifierar eller blir uppmärksammade på otillåten aktivitet vidtar vi åtgärder som kan inkludera borttagning av streams, innehållande av royalties och åtgärder för att motverka effekten på placeringar på våra topplistor. Vi fortsätter att arbeta för att ta bort incitament för otillåten aktivitet”, säger talespersonen. 

Huruvida Spotify verkligen gör allt de kan för att spåra och straffa fuskarna är en fråga som just nu diskteras flitigt i musikbranschen. Nyligen deklarerade Sveriges Radio att de kanske måste göra om underlaget till Digilistan i P3 på grund av misstankar om manipulerade lyssnarsiffror.

Borde Spotify vara mer öppna om problemets storlek?

”Inte nödvändigtvis i media. Men det är viktigt att man ger bra information till branschen och har en bra dialog. Jag vet att detta är en fråga som Spotify tar på allvar och jobbar med”, säger Ludvig Werner.


Innehåll från ZimplerAnnons

Fintechföretaget Zimpler expanderar globalt: ”Nya spelregler”

Mer medvetna slutkunder ställer nya krav på företag och deras betalaktörer. Johan Strand, CEO på fintechföretaget Zimpler, menar att det i dag inte bara gäller att förstå kundens behov och utmaningar utan även hålla sig uppdaterad om vad som driver slutkunden i sin betalning.

– Den nya, medvetna konsumenten gör att scaleupbolag måste ta hänsyn till en annan typ av spelregler. För att komma närmare våra kunder och vara den inlyssnande partnern som behövs för att kunna expandera vidare gör vi en omarbetning av Zimplers varumärkesplattform.

Det är enklare än någonsin att göra smidiga digitala köp och både tjänster och varor är bara ett par knapptryck bort. Därför använder många företag smidiga betaltjänster till sina kunder – men enligt Johan Strand, CEO på Zimpler, är det lätt att fastna i en lösning som fungerar i stunden, utan att tänka framåt.

– Kundernas behov och förväntningar förändras hela tiden – dagens konsument har en helt annan förståelse för, och kontroll över, produkterna samt en medvetenhet kring vad de kan kräva av en tjänst sett till exempelvis säkerhet, integritet, flexibilitet och inte minst värderingar. Företag måste vara transparenta och autentiska i sin kommunikation för att målgrupper i gamla och nya segment ska vilja stötta dem. Nyligen lanserade vi en ny varumärkesplattform som tydligare speglar vilka Zimpler är i dag och vad vi står för, något som vi hoppas och tror gör att våra kunder kommer att lära känna oss och våra värderingar ännu bättre.

Expanderar globalt

Zimpler är ett svenskt fintechbolag specialiserat på account-to-accountlösningar, A2A, vars främsta syfte är att göra betalningar enklare, snabbare och säkrare. Företaget har funnits sedan 2012 och 2020 adderades A2A- och open-bankbetalningar som gjorde att företaget kunde växa i rekordsnabb fart. Nu siktar Zimpler på en större global expansion och har under det senaste halvåret även infört B2B-betalningar samt utökat verksamheten till tio länder.

Hemligheten bakom den snabba expansionen menar Johan Strand är utvecklingsfokuset, partnerskapet med kunderna och förståelsen för slutkundens växande krav. Han berättar att teknik och utveckling går snabbare och snabbare och det är naivt att tro att en produkt som lanseras i dag är relevant om ett par år. 

Fokus på värde och nytta

– Produkten som vi erbjuder våra kunder kunde inte ens byggas rent tekniskt för fem år sedan. Fintechbolag måste vara innovativa och hålla sig i framkant. Jag ser att flera aktörer gräver ner sig så djupt i sin egen produkt och dess storhet att de många gånger missar kundens perspektiv och utmaningen de har som behöver lösas; det vill säga vilken nytta produkten gör för dem. Jag är helt övertygad om att man i allt högre grad behöver gå från att fokusera på feature till värde och nytta och att Zimplers förmåga att göra detta är en bakomliggande faktor till vår möjlighet att fortsätta vårt arbete och expansion, globalt såväl som på hemmaplan.

Läs mer här 

Mer från Zimpler

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zimpler och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?