1515

Uppdragen från streamingjättarna rullar in för specialeffektbolaget – bokade till 2024

Det svenska specialeffektsbolaget Important Looking Pirates fortsätter att växa. Omsättningen ökade i fjol med nästan 20 procent till nära 150 Mkr. Uppdragen från världens streamingjättar rullar in och samtidigt utökar de nu med dataspelstrailers.

”Projekten kommer till oss”, säger nya vd:n Eva Mautino.  

Important Looking Pirates vd Eva Mautino.
Important Looking Pirates vd Eva Mautino.Foto:Joey Abrait
Interiör från Important Looking Pirates.
Interiör från Important Looking Pirates.Foto:Joey Abrait

Important Looking Pirates, ILP, har under de senaste åren gjort stort avtryck på biodukar och tv-skärmar. Deras specialeffekter, i branschen kallat VFX, har synts i serier som ”Westworld”, ”Black Sails” och” Lost in Space” samt filmer som ”Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker”, ”Jurassic World: Fallen Kingdom” och ”Kon-Tiki”.

Redan nu har ILP potentiellt jobb inbokade fram till 2024. Så lång framförhållning har bolaget aldrig haft tidigare. Streamingkriget där ute har visat sig vara en guldgruva.

”Det är en trygghet. Försäljning är inte problemet, vi behöver inte knacka dörr eller leta projekt – de kommer till oss. Vi har ett gott rykte i branschen efter alla år”, säger Eva Mautino.

Important looking Pirates ägs fortfarande av de fyra grundarna Niklas Jacobson, Yafei Wu, Erik Hermelin och Carl Hermelin. I våras släppte de dock den dagliga styrningen av bolaget. Eva Mautino, som har varit på ILP tre och ett halvt år, ditlockad från reklam- och filmproduktionsbolaget B-Reel, tvekade inte en sekund när frågan om vd-jobbet kom.

”Det kändes galet att bli vd, men det hade varit dumt att inte ta chansen. ILP är ett fantastiskt bolag som genomsyras av passion”, säger hon.

Lagom till att man fick nycklarna till ytterligare en halv våning överst i huset på Riddarholmen i Stockholm slog pandemin till och de anställda skickades hem.

”I min nya roll har jag ännu inte hunnit träffa en del anställda ansikte mot ansikte. Jag är samtidigt imponerad över hur alla har klarat omställningen så bra med att sitta utspridda och inte vara på kontoret”, säger hon under rundvandring i lokalerna som gapar tomma så när som på något tiotal personer.

Vid fjolårets Emmygala hade bolaget tre nomineringar av fem möjliga i klassen bästa specialeffekter för ”Lost In Space” (Netflix), ”Watchmen” (HBO) samt ”Westworld” (HBO). I år har de nominerats för riktigt obehagliga scener i sci-fi-serien ”Lovecraft Country”.

”De som jobbade med det fick sitta i ett eget rum, det är alldeles för 'gory' även för mig att se”, säger Eva Mautino.

Hon sitter för närvarande med kommande års pussel. ILP har nära tio uppdrag för olika serier, bland annat sista säsongen av ”Lost in space” för Netflix. De flesta projekten är hemliga. Att ”piraternas” digitala kreativitet kommer att synas i Disneys kommande Star Wars-serier är dock ingen raketforskning. ILP har redan varit med i och gjort effekter i till exempel ”The Mandalorian”.

Eva Mautino vågar dock inte ´jinxa´ genom att berätta vad man har på gång eftersom ett par av uppdragen saknar underskrivna kontrakt. Men bolaget är i rampljuset redan nu.

Häromveckan släppte dataspelsjätten EA en nio minuter animerad film som ILP gjort inför lanseringen av det kommande nya ”Battlefield”-spelet som kommer i oktober. Bakom står ett 50-mannateam som producerade 14 000 bildrutor på sju månader.

”Det är en ny satsning som vi gör med game trailers och där det finns mycket att göra framöver. Det blir nya kreativa utmaningar för oss”, säger Eva Mautino.

Hon har personligen ingen femårsplan utan tar ett år i taget.

”Planer är hur som helst till för att ändras. Jag räknar med att vi fortsätter att växa i samma takt som hittills.”

Fjolårets vinst på 700 000 kronor speglar tidigare års blygsamma resultat. Bolaget har oavbrutet återinvesterat i verksamheten, i såväl teknik som personalutbildning. Framöver vill dock Eva Mautino bygga upp en kassa för, som hon säger, regniga dagar.

”När jag kom hit var vi 100 personer, i dag är vi 144. Vi rekryterar hela tiden.”

Men talanger är knepiga att hitta och nästa år ska bolaget testa ett nytt sätt:

”Det har funkat med att folk jobbat hemifrån och nu ska vi fortsätta med ett slags hybridarbete där man även ska kunna jobba från annat land i perioder. Man ska inte behöva vara låst till Sverige”, säger Eva Mautino.

Foto:Joey Abrait

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?