Uniti fick in 5 miljoner efter vädjan – undviker konkurs
Uniti, som har hyst stora ambitioner om serieproduktion av elbilar men som aldrig kommit till skott, gick nyligen ut med att de behövde kapital inom en vecka för att undvika konkurs.
Nu meddelar vd:n Lewis Horne att målet har nåtts.
Ida Hansson Brusewitz
Text
Lewis Horne, vd på Uniti och en prototyp av bolagets modell Uniti One.Foto:Karin Olander (Di).
Tidigare i december rapporterade Di Digital att Uniti behövde få in motsvarande fem miljoner kronor inom en vecka för att undvika konkurs.
Enligt vd:n och grundaren Lewis Horne hade teamet inte fått lön på flera månader. Samtidigt kritiserades hans fysiska frånvaro när det uppdagades att han varit ute på segling flera månader, vilket diskuterades i Digitalpodden.
Uniti har sedan 2015 velatta fram en elbil för serieproduktion. Till stöd för utvecklingen har bolaget haft som plan ta in omkring en halv miljard i finansiering, men har hittills rest omkring 25 miljoner kronor, bland annat genom gräsrotsfinansiering.
Uniti hade först planerat för en fabrik i Landskrona, men beslutade sedan att rikta in sig på produktion i Storbritannien med hjälp av underleverantörer. När bolaget inte lyckades hitta investerare till detta har de nu i stället sökt sig till partners i Kina för att lägga produktionen där.
Enligt Lewis Horne har Uniti nu säkrat finansiering från en kinesisk investerare, men där kapitalöverföringen hindras av nuvarande restriktioner. Han gick därför öppet ut med en förfrågan om en investering på en halv miljon euro, motsvarande 5,1 miljoner kronor inom en vecka. Annars hotade konkurs.
”Inom dagar från att vi berättade så hade vi fått hundratals löften på vår hemsida och hade nått vårt mål”, skriver Lewis Horne på Linkedin.
Vilka dessa investerare är eller vilka belopp det rör sig om har dock inte kommunicerats. Vd:n meddelar vidare att de nu gör sitt bästa för att få ihop affären med Kina eller att hitta en annan väg framåt.
Lyssna på avsnittet i Digitalpodden där vi diskuterar turerna i Uniti här:
Ida Hansson Brusewitz
Innehåll från IMPACTAnnons
Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel
Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.
The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik.
Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler.
Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.
Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”
Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet.
– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT.
Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering.
Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm
Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln.
– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels.
Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.
Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk.
Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt.
Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com