1515

United Screens och Splay i pajkastning om tittarsiffror

Youtubenätverken United Screens och Splay växer i en hissnande takt, vilket Di Digital rapporterat i veckan. Båda är störst i Norden – i alla fall enligt dem själva.

KEEP IT IN THE MEDIA. United Screens kommunikationschef Jessica Westin sifferbattlar med Splays vd Vigor Sörman.
KEEP IT IN THE MEDIA. United Screens kommunikationschef Jessica Westin sifferbattlar med Splays vd Vigor Sörman.

Bonniers delägda talangnätverk United Screens kunde i veckan stoltsera med en omsättning som stigit med hela 157 procent till 54 Mkr under 2015. Förlusten på 10 Mkr under 2014 vändes dessutom till en blygsam vinst.

Bolaget uppger för Di Digital att de under året har fördubblat antalet visningar på Youtube, från cirka 100 miljoner till 200 miljoner per månad. Det är fler visningar än man sett sin huvudkonkurrent Splay redovisa, hette det då.

Läs mer: Dubbelt upp och vinst för United Screens

Men strax efter artikeln med United Screens publicerades intervjuade Di Digital Splay. Dess vd Vigor Sörman uppgav då att även Splay mer än dubblade omsättningen i fjol.

Man måste jämföra äpplen med äpplen.

Eftersom Splays storägare MTG är börsnoterat kan bolaget inte gå ut med exakta siffror. Men Splay omsatte 25 miljoner kronor 2014 och landade alltså på över 50 miljoner kronor i omsättning under 2015, enligt Vigor Sörman.

"Vi är det största nätverket i Norden både vad gäller trafik och omsättning", sade han i tisdags.

Läs mer: Dubblad omsättning för Splay

Påståendet har fått United Screens kommunikationschef Jessica Westin att haja till.

”Vi är störst sett till tittande per månad, vilket är det gängse sätt som MCN:er mäts på globalt. Vi har 200 miljoner visningar per månad. Det är ungefär tre gånger så mycket som alla svenska play-tv kanaler tillsammans”, säger hon. 

Hon menar att bolaget även har de starkaste svenska profilerna.

”Vi har även de största svenska Youtube-kreatörerna, både när det kommer till ackumulerat tittande och prenumeranter”, säger hon och hänvisar till statistik från Vidstatsx.

Vigor Sörman står dock fast vid sina ord.

”Man måste jämföra äpplen med äpplen. Bara i Norden har vi 200 miljoner visningar per månad och 20,5 miljoner prenumeranter. Om jag tolkar United Screens siffror rätt så är de globala. Vi har även flest kanaler, över 600 i Norden. Dessutom har vi ett globalt nätverk med 1 350 talanger och total räckvidd på 155 miljoner följare på Youtube och Instagram,” säger han.

United Screens Jessica Westin är dock tveksam till detta påstående.

”Vi står för våra siffror. Om andra nätverk plötsligt ökar med 40 miljoner visningar på knappt två månader får det stå för dem. Antal kanaler säger förstås ingenting om ett nätverks storlek, ett nätverk kan ha hundratals kanaler utan aktiva publiceringar, prenumeranter eller tittare”, säger hon.

För mer om kampen mellan Splay och United Screens lyssna på senaste Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/youtubersochborsstyrelsernasit-kunskap


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?