1515
Annons

Undersökning: Över 12.000 svenska betalkort säljs på darknet

4 miljoner betalkort ligger ute till försäljning på darknet, och Sverige ligger som nummer två i Norden. Det visar efterforskningar av Nord VPN, som säljer tjänster för att surfa anonymt.

Marijus Briedis, teknikchef på Nord VPN, säger att bolaget sett en konstant ökning av kortbedrägerier runt om i världen sedan 2014. 

”Vi bestämde oss för att undersöka hur mycket ett betalkort kostar på darknet och varför det finns en blomstrande underjordisk svart marknad för dem”, förklarar han.

Det är just betalkort som är det mest eftertraktade bytet – endast 19 procent av de upptäckta korten var kreditkort. 

Enligt undersökningen tillhör de 4 miljoner betalkorten medborgare i 140 länder. Värst drabbad sett till antal kort är USA med nära 1,6 miljoner kort, följt av Australien med 420.000 kort. 

50.000 av betalkorten till försäljning tillhör nordbor. Här hade Norge med nära 21 000 kort, följt av Sverige med nästan 12 800 kort. Danmark ligger nära inpå med över 12 000 kort följt av Finlands 1 500 kort och Island med 110 kort. 

Men flest antal kort i omlopp behöver inte betyda mest sårbar, menar forskningen. Faktorer som andelen icke-återbetalningsbara kort, landets befolkning och antalet kort i omlopp måste också tas med i beräkningen.

Läs mer: Dödsfall och riktade attacker – hackare hotar våra liv

Genom att jämföra kortdata mellan länder med befolkningsstatistik och antal kort i omlopp från de största aktörerna Visa, Mastercard och American Express, beräknades riskindex. Det innebär konkret hur sannolikt det är att befolkningens kort är tillgängliga på darknet enligt ett specifikt land. 

Här ligger USA på ett riskindex på 0,5 av 1. 

”Amerikanska kort kan vara mer pålitliga tack vare att ett stort antal av dem är återbetalningsbara. Men ett stort antal av dem hackades på grund av det större antalet kreditkortsanvändare i det här landet i allmänhet”, förklarar Marijus Briedis.

I Norden toppar Norge med ett index på 0,45, tätt följt av Danmark på 0,4. Sverige ligger på 0,32 medan Finland ligger på 0,12.

Det mest sårbara landet är Hongkong med maximal riskpoäng på 1. Även Australien ligger illa till med 0,85 följt av Nya Zeeland med 0,8. Det enda land med noll risk är enligt undersökningen Nederländerna.

Genomsnittspriset för de nordiska korten är högre än snittet för samtliga kort: 14,2 dollar mot 9,7 dollar. De dyraste korten finns i Hongkong och Filippinerna med ett genomsnittligt pris på 20 dollar. De billigaste korten tillhörde mexikaner, amerikaner och australiensare med priser från 1 dollar. 

För en hackare kan en samling kortuppgifter innebära stora belopp. 

”Även om ett kort bara kostar 10 amerikanska dollar i genomsnitt kan en hackare tjäna 40 miljoner dollar genom att sälja en hel databas, likt den vi analyserade”, förklarar Marijus Briedis.

De utsatta korten blir utsatta för något som kallas för Brute-forcing, en slags gissningslek för hackarna.

”Föreställ dig en dator som försöker gissa ditt lösenord. Först försöker den med 000000, sedan 000001, sedan 000002 och så vidare tills det blir rätt. En dator kan göra tusentals gissningar i sekunden”, förklarar Marijus Briedis, CTO på NordVPN. 

Men man ska inte ta det personligt.

 ”Brottslingar riktar sig inte mot specifika individer eller specifika kort. Det handlar om att försöka komma åt alla användbara kortuppgifter som sedan går att sälja”, avslutar han. 

 

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Här är årets 5 trender som kommer att boosta din digitala försäljning

Medan världen av pandemiska skäl gått i dvala, snurrar den digitala utvecklingen snabbare än någonsin. De flesta tycker att denna digitala revolution är positiv, även om det såklart kan vara svårt att ibland hänga med i svängarna. Allting pekar dock på att den digitala snurran kommer fortsätta spinna och redan inom tre år kommer 80% av all B2B-försäljning att ske digitalt. Nu är det hög tid att som företag börja anpassa sig därefter.

Hur ska man då veta hur man ska förhålla sig för att lyckas i denna förändring? Det digitala sälj- och e-signeringsverktyget GetAccept listar här de 5 största digitala trenderna att ta fasta på för att lyckas med sin försäljning 2022. 

1. Bästa köpupplevelsen

B2B-köpprocessen har förändrats markant de senaste åren. I stil med B2C-köpprocessen så ser man tendenser till ett ökat intresse för digitala kanaler. B2B-köpare förväntar sig en liknande kundupplevelse som de är vana vid som privata konsumenter. Enligt Gartner lägger B2B-köpare cirka 17% av sin tid på att prata med potentiella leverantörer, och tar ungefär 60% av besluten helt själva genom att göra research och läsa rekommendationer. För att förstå det nya köpbeteendet behöver vi först bena ut vem köparen faktiskt är, vilket såklart kan vara svårt att tyda då stor del av kundresan sker innan kontakt med säljaren. I och med att köpprocessen har blivit mer digital, och med fler intressenter involverade, behöver också arbetssättet förändras. För att få rätsida på detta har konceptet digitala säljrum blivit en del av räddningen. Vilket i korta drag är en digital microsajt där man kan samla allt som är kopplat till en specifik affär och få en större förståelse för kundens köpprocess. De som kan erbjuda den bästa digital köpupplevelsen kommer stå som vinnare framöver!

2. AI-automatisering 

AI skrämmer många säljare med risken att bli utbytt. Men AI kan som tur är inte ersätta människan, då den saknar empati och förmågan att kontrollera kunddialoger utanför det digitala säljrummet. Något AI faktiskt kan göra för säljchefer är att bidra till intern coachning av medarbetare. När alltmer arbete sker digitalt behövs nya verktyg för att kunna ta del av alla säljmöten – men också för att följa och utvärdera säljarnas utveckling. Med hjälp av AI kan man analysera hur kunder beter sig i möten och på så vis sätta mål och följa upp på ett sätt som inte varit möjligt tidigare!

3. Sälj med video

Video är ett kommunikationsmedel som används alltmer och Facebook spår bland annat att större delen av deras innehåll kommer att vara i videoformat inom ett par år. Vidare har video blivit ett av de populäraste sätten att ta till sig information på nätet. Genom att arbeta aktivt med video i säljprocessen kan du föra fram ett kraftfullare och mer levande budskap jämfört med ett mejl eller en PDF och vara personlig på ett sätt som får er att sticka ut i bruset. Videotrenden kan helt enkelt öka sannolikheten till en affär om videon bifogas tillsammans med era säljdokument. 

4. Sälj på rekommendation

Idag betygsätter vi ofta de produkter och tjänster vi tar del av: taxiresor, matupplevelser och produkter utvärderas löpande. Säljbranschen har ännu inte tagit steget in i denna kultur, men det finns mycket här att hämta. Kundens omdöme om dig kan faktiskt ses som ett sätt att sälja in dig själv till nya potentiella kunder, utan att behöva göra hela jobbet själv. Tills vidare kan du passa på att be dina kunder rekommendera dig på LinkedIn. Vilket blir ett kvitto och som stärker ditt eget varumärke.

5. Digitala säljrum

Det digitala säljrummet, som nämndes redan under den första trenden, är inte längre något som undantagsvis används i säljprocesser. I en verklighet där alla branscher arbetar mer eller mindre digitalt, blir det digitala säljrummet avgörande för om du ska ro i hamn dina affärer eller inte. Detta trendiga koncept är alltså ett digitalt delat utrymme, där du samlar alla komponenter som rör en affär. Via ett digitalt säljrum kan säljare interagera, kommunicera och förhandla med potentiella köpare. I realtid. Det digitala säljrummet skapar med andra ord en unik och personlig köpupplevelse genom att erbjuda ett gemensamt ställe där allt försäljnings- och presentationsmaterial, offerter och kundcase med mera samlas med enkel åtkomst för både säljare och köpare.  

På så sätt kan alla parallella dialoger och långa emailtrådar mellan olika personer i en säljprocess, under och mellan möten, reduceras och effektiviseras.

Läs mer om digitala säljrum här (på engelska) 

Lär mer om GetAccept och hur de förbättrar den digitala köpupplevelsen 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?