1515

Underkänt: Storbolagens digitala kompetens sjunker

Digitaliseringen kullkastar bransch efter bransch. Men de stora börsbolagen har i dag färre ledamöter med digital spetskompetens än i fjol. ”Bedrövligt”, säger Styrelseakademiens Suzanne Sandler.

Med makt att förändra. Till vänster Ramsay Brufer, vars Alecta sitter i 14 valberedningar. Jens Henriksson (th), vd på Folksam, är ordförande i Swedbanks valberedning. I mitten Suzanna Sandler, vd för Styrelseakademien. Foto: Press
Med makt att förändra. Till vänster Ramsay Brufer, vars Alecta sitter i 14 valberedningar. Jens Henriksson (th), vd på Folksam, är ordförande i Swedbanks valberedning. I mitten Suzanna Sandler, vd för Styrelseakademien. Foto: Press

För ett drygt år sedan, i februari 2016, visade Di Digital att åtta av tio styrelseledamöter i de svenska storbolagen saknade digital kompetens.

I dag, drygt tolv månader och minst en årsstämma senare, ser situationen likadan ut. Andelen ledamöter med erfarenhet av digitala verksamheter har gått från 22 till 23 procent.

Dock krymper andelen digitala proffs, alltså ledamöter med digital spetskompetens, visar Di Digitals granskning.

Utvecklingen går uppenbarligen för långsamt

Endast 18 av storbolagens i dag 270 ledamöter har arbetat med eller i snabbväxande digitala bolag på denna sida millennieskiftet. Sedan i fjol har andelen minskat från 10 procent till 7 procent.

”Det är inte förvånande men bedrövligt”, säger Suzanne Sandler, vd för den ideella föreningen Styrelseakadmien.

Hon menar att alla företag, oavsett bransch, står inför en digital omvandling som för med sig omfattande utmaningar.

”Detta speglas inte i tillräckligt hög grad i styrelsernas sammansättning. Där går utvecklingen uppenbarligen för långsamt”‚ säger Suzanne Sandler.

Foto: Pensionsjätten Alecta, som förvaltar närmare 800 miljarder kronor, sitter  valberdningen för 14 av börsens 30 storbolag.

Nio av Alectas bolag – däribland ABB, Alfa Laval, SEB och Swedbank – saknar helt styrelseledamöter med bakgrund inom nollnolltalets snabbväxande digitala företag.

Det har inte oroat valberedningarna, säger Alectas ägaransvariga Ramsay Brufer.

”Jag kan inte se att någon av våra valberedningar hyser en oro för digital kompetensbrist i styrelserna”, säger Ramsay Brufer.

Läs mer: Åtta av tio styrelsemedlemmar saknar digital kompetens 

Assa Abloy, Astra Zeneca, Electrolux och Ericsson har alla tappat ledamöter med digital spetskompetens sedan Di Digitals senaste genomgång.

”Digital kompetens är definitivt viktigt för ett bolag som AstraZeneca”, säger Jacob Lund, Astra Zenecas kommunikationschef.

Nyrekrytering pågår

Han menar att ett steg i rätt riktning var rekryteringen av Microsoft-toppen Jean-Philippe Curtois, som dock avgick ur bolagets styrelse i våras.

”Nyrekrytering åt det hållet pågår. Vår ordförande Leif Johansson är även ordförande i Ericsson och har betydande kunskaper om digitalisering och digitaliseringsprocesser. Det samma gäller flera andra ledamöter”, säger Jacob Lund.

En del av kompetenstappet går att härleda till att Autoliv har ersatt Nokia i storbolagslistan. Därmed föll fyra ledmöter med spetskompetens bort. Men även om Nokias ledamöter inkluderats hade minskningen varit markant.

Bland annat Swedbanks andel digitala ledmöter har sjunkit sedan Di Digitals senaste granskning. Den enda av styrelsemedlemmarna som kvalar in är Mats Granryd, tidigare toppchef inom Ericsson.

”Vi tittade framförallt efter tydlig digital kompetens, bankkompetens och regleringskompetens”, säger Folksams vd Jens Henriksson, ordförande i Swedbanks valberedning, om den senaste rekryteringsomgången.

Hur man kommunicerar med kund ändrar sig oerhört snabbt

Han menar att även nytillskottet Annika Poutiainen, som bland annat varit chef för marknadsövervakningen på Nasdaq Nordics, kvalar in som en digital rekrytering.

”Bankvärlden står inför en väldigt stor omvandling. Vi nominerade fyra stycken nya ledamöter senast. Två av dem hade digital kompetens. Jag tycker det är ett tydligt steg på vägen”‚ säger Jens Henriksson.

SSAB är ett av de sex storbolag som saknar styrelsemedlemmar med digital kompetens.

”Jag vet att det sedan årsstämman har förekommit en strategidiskussion om digitaliseringens möjligheter och hot”, säger Industrivärdens Lars Pettersson, ordförande i SSAB:s valberedning.

Vore det inte bra med någon som är hemmastadd i digitala frågor?

”Många tänker att man ska ta in en it-expert men det är inte nyckeln till framgång. Nyckeln är att se hur man kan utveckla affärsprocesser i alla led. Den kompetensen finns i styrelsen.”

Lars Pettersson syftar till exempel på ordföranden Bengt Kjells förflutna som ordförande för e-handlaren Skånska Byggvaror och ledamotens Petra Einarssons erfarenheter av digitalisering inom Sandvik.

Det enda storbolaget som har ökat sin andel ledamöter med digital spetskompetens är Kinnevik. Där här två digitala ledmöter blivit fyra sedan investmentbolaget rekryterat Google-toppen Mario Queiroz och Lothar Lanz, ordförande för den tyska e-handlaren Zalando.

Nordea har alltjämt två ledamöter av åtta med digital spetskompeten. Det placerar bolaget högst bland storbankerna.

”Hur man kommunicerar med kund ändrar sig oerhört snabbt i bankvärlden”‚ säger Ramsay Brufer på Alecta, som har en representant i Nordeas valberedning.

”Digitaliseringen är en av de viktigaste förändringarna i bankvärlden på senare år. Konkurrensen inom finansindustrin är annorlunda i dag än den var för tjugo år sedan”, säger han.

Läs mer: ”Niklas Zennström och Stina Bergfors har förnyat H&M:s styrelse”Foto: Sammy Steen/Rebecka Uhlin
Stina Bergfors, tidigare Sverigechef på Google, och Skype-grundaren Niklas Zennström sitter båda i H&M:s styrelse. Foto: Sammy Steen/Rebecka Uhlin


Innehåll från dLaboratoryAnnons

Skalbar plattform som reducerar driftstörningar och avbrott i elnätet

Liksom många andra branscher genomgår energisektorn just nu en omfattande förändring, med drastiskt förändrade förutsättningar för bland annat elnätsföretagen.

– Detta är ett tungt och kapitalintensivt segment under stort förändringstryck. Därför erbjuder vi på dLab digitala lösningar för att säkra driften och öka effektiviteten hos elnätsbolag världen över, säger Erik Severin, vd för Dlaboratory Sweden AB (publ).

Läs mer om dLab här 

Elnätssektorn är en samhällskritisk bransch, med en samlad infrastruktur styrd av strikta regelverk. Detta ställer mycket höga krav på säkra, tillförlitliga lösningar, något som Erik Severin menar har lett till en unik kultur inom området. 

– Det sitter i vår ryggrad att vara eftertänksam och noggrann, men när det gäller den digitala utvecklingen behöver man fatta mod och våga prova nya lösningar. Detta innebär en pedagogisk utmaning, inte minst eftersom det kräver nya arbetssätt.

Omfattande konkurrensfördelar

Utmaningarna vägs dock med råge upp av fördelarna; förutom att branschen behöver modern, avancerad teknik för att locka ung, kvalificerad kompetens, är konkurrensfördelarna även i övrigt omfattande. 

– Ökad effektivitet och driftsäkerhet sänker kostnader, ger ökat förtroende och bidrar till att förbättra samhällets elförsörjning; detta är kritiskt för såväl industrierna som IT-branschen och inte minst för alla som nu jobbar hemifrån. Därför erbjuder vi en beprövad, enkelt skalbar analysplattform med tjänster som optimerar elnätets drift och skötsel.

Här läser du mer om dLabs plattform 

Stark global expansion

Behovet av denna typ av lösningar är stort världen över. Därför är dLab i full gång med att expandera sin marknad, i första hand till Nordamerika och Sydostasien. Erik betonar att utsikterna är mycket positiva – i synnerhet eftersom nästintill ingen annan aktör på marknaden erbjuder samma typ av lösning. 

– Skulle vi exempelvis implementera vår lösning i hela elnätet i staden Jakarta, skulle årsintäkterna ligga på 150 miljoner kronor bara där. Än viktigare är att en förbättrad elnätskvalitet på många håll också medför positiva klimateffekter; avbrott i elförsörjningen löses ofta med dieselgenerationer. Med ökad tillförlitlighet lär användning av fossilbaserade reservelverk minska betydligt. Strategin är därför att etablera dLabs anseende på flera olika marknader och synliggöra såväl oss själva som vårt erbjudande; på så vis blir vi en del av lösningen, säger Erik.

Samlar data i realtid

dLabs plattform samlar i realtid in data om elnätet och hur det ”mår”. Genom kvalificerad databearbetning varnar sedan plattformen för potentiella störningar och avbrott som kan uppstå – redan innan de händer. Detta innebär att elnätsaktörerna kan vidta åtgärder för att förebygga problemen och därmed spara stora samhällskostnader. 

– Vi har god standard på elförsörjningen i Sverige, men trots det drabbas svenska elkunder av i genomsnitt 1,5 timmars elavbrott per år. Med rätt digitala verktyg kan detta alltså förbättras ännu mer. Eftersom elnätstekniken fungerar likadant över hela världen passar våra lösningar var man än befinner sig; därför ser vi oerhört positivt på vår exportpotential i nuläget, avslutar Erik. 

Kontakta dLaboratory Sweden AB 

 

Mer från dLaboratory

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med dLaboratory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?