1515

Ubers svar på marknadstappet – investerar halv miljard i skyddsutrustning

Coronautbrottet har lett till att Uber har förlorat en stor del av sina intäkter de senaste månaderna. På måndag inför bolaget nya säkerhetsrutiner i taxitjänsten i samband med att samhällen börjar öppnas upp igen. Sverige är ett av få länder där inte ansiktsmasker är ett krav för förare.

Ubers vd Dara Koshrowshahi.
Ubers vd Dara Koshrowshahi.

(Di Digital/San Francisco) När Uber kom med sin rapport för årets första kvartal i förra veckan sa vd:n Dara Koshrowshahi att taxitjänsten hade tappat 80 procent av sin affär.

I förra veckan gick Uber också ut med att man låter 14 procent av personalstyrkan gå, vilket motsvarar runt 3 700 personer.

För att kunna växla upp verksamheten på ett säkert sätt, i och med smittorisken när flera länder nu börjar öppna upp samhället igen, har Uber tagit fram nya säkerhetsfunktioner i appen. De gäller både för taxitjänsten och för matleveranstjänsten Uber Eats.

I ett samtal med journalister på onsdagskvällen via Zoom berättade Dara Koshrowshahi att Uber investerar 50 miljoner dollar, motsvarande nära en halv miljard kronor, i ansiktsmasker, handskar, handsprit och rengöringsprodukter till förare. I Sverige kommer inköpen att kompenseras.

”Från och med på måndag så kommer appen att se lite annorlunda ut”, sa Dara Koshrowshahi i samtalet som Di Digital deltog i.

Han beskrev det som att användarna ska se det som sin ”första andra resa” med Uber.

”Säkerhet har varit i fokus sedan jag blev vd. Men i de här tiderna handlar det om en annan slags säkerhet. Det handlar inte bara om att skydda dig själv, utan även alla andra”, sa han.

Nya säkerhetsfunktioner i Ubers app från och med på måndag. Alla delar gäller dock inte den svenska marknaden.
Nya säkerhetsfunktioner i Ubers app från och med på måndag. Alla delar gäller dock inte den svenska marknaden.

Uppdateringarna i appen innebär bland annat att taxitjänsten inför ansiktsmasksverifiering på 44 av sina 69 marknader fram till och med juni. Det går ut på att föraren måste fota sig själv med munskydd för att kunna genomföra resor.

Sverige är dock en av de marknader där ansiktsmask inte är ett krav. Men Uber rekommenderar att förare använder det och kommer att börja dela ut masker inom kort. Förare uppmanas också att rengöra handtag och andra ytor. Alla förare som bekräftas vara smittade av coronaviruset eller har uppmanats att isolera sig får ekonomiskt stöd i upp till 14 dagar.

Taxitjänsten begränsar också antal passagerare i bilarna till tre personer, och de får inte sitta passageraresätet där fram.

Både förare och passagerare kan välja att ställa in resan på kort varsel om det känns osäkert. Till exempel om passageraren inte har en mask på sig eller vice versa.

”Om vi får flera rapporter om en viss förare, så kan vi vidta åtgärder som att ta bort den personen från plattformen. Samma sak gäller på passagerarsidan”, sa Rebecca Payne, senior på produktchef på Uber, under samtalet.

Läs även: Utsatt Uber skänker 10 miljoner fria resor och leveranser till behövande under krisen

Ubers säkerhetsstrategi följer de riktlinjer som gäller i olika länder och i Sveriges fall baseras de utifrån råd från Folkhälsomyndigheten.

Bolaget har tagit fram riktlinjerna tillsammans med Världshälsoorganisationen WHO och den amerikanska smittskyddsenheten CDC. Under de kommande månaderna kommer funktionerna att uppdateras och revideras löpande.

Ubers aktie dök med marknaden i mitten av mars, för att sedan klättra uppåt i värde igen. Vid den senaste kvartalsrapporten sa Dara Koshrowshahi att bolaget ser en ljusning från bottennivån av efterfrågan i april och aktien rusade. Hittills i år har kursen gått upp med nära 11 procent.

Läs också: Storförlust för Uber – vd:n ser ljusning från bottennivån i april


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?