1515

Ubers första självkörande bil är en Volvo

Inom ett par veckor rullar Ubers första, självkörande bilar ut på gatorna i amerikanska Pittsburgh. Tekniken är inbyggd i specialbeställda Volvo XC90-bilar. 

En Volvo XC90 utrustad med Ubers teknik för självkörande bilar.
En Volvo XC90 utrustad med Ubers teknik för självkörande bilar.Foto:Uber

Uber och Volvo har tillsammans investerat 300 miljoner dollar, motsvarande drygt 2,5 miljarder kronor, i att utveckla de förarlösa bilarna. Tanken är att de två bolagen tillsammans tar fram teknikplattformen, och Volvo sen bygger bilarna. Det uppger Volvo i ett pressmeddelande.  

De första självkörande bilarna kommer rulla ut på gatorna i amerikanska Pittsburgh inom ett par veckor, uppger sajten Bloomberg. Där kommer Uber-kunder kunna beställa självkörande bilar genom sin vanliga Uber-app. 

Affären är sannolikt en av många som kommer aviseras inom en snar framtid. Avtalet med Volvo är inte exklusivt, uppger Bloomberg, utan Uber har för avsikt att beställa bilar från flera olika tillverkare. 

Helt autonoma är dock inte bilarna än. I varje bil sitter även en mänsklig förare, som ska "övervaka" hur bilen beter sig i trafiken, enligt Uber. 

Teknik som hjälper föraren att hålla farten och till viss del kan ta kontroll över bilens styrning finns även i Volvos vanliga XC90-modeller, liksom i bilar från andra tillverkare. 

Innan året är slut ska Volvo ha levererat 100 dylika XC90-bilar till Uber, enligt Bloomberg. En helt självkörande XC90-modell ska vara redo att levereras år 2021. 

"Vi är stolta över att Uber valde oss som samarbetspartner. De är ett av världens ledande teknikföretag. Samarbetet placerar Volvo mitt i den pågående teknikrevolutionen för bilindustrin", säger Volvos vd Håkan Samuelsson i en kommentar.

Foto:

Volvo har testkört XC90-bilar med självkörande teknik sedan år 2014. År 2017 ska de första pilottesterna med allmänheten genomföras. Foto: Volvo.

Det nya samarbetet är ett av flera exempel på hur bilindustrin och Silicon Valleys techjättar närmar sig varandra. Amerikanska General Motors investerade nyligen en halv miljard dollar i Uber-konkurrenten Lyft, i syfte att utveckla förarlösa bilar. Det är sedan tidigare känt att Uber fört liknande diskussioner med Fiat.

Samtidigt har såväl Apple och Google som Tesla långt gångna planer på egen teknik för just självkörande bilar. 


Foto:

Läs även: Stort reportage – i Silicon Valley utspelar sig slaget om självkörande bilar 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?