1515

Ubers förarkontroller är en bluff

Uber påstår att alla förare i Sverige utbildas, intervjuas och kontrolleras noga. I själva verket släpps de igenom nästan helt utan krav och kontroll, kan Di Digital avslöja.

Foto:Jesper Frisk

Det var i höstas som taxibolaget Uber lanserade tjänsten tjänsten UberPOP i Sverige. Idén är att låta privatbilister plocka upp och ta betalt av medföljande passagerare.

Tjänsten är minst sagt kontroversiell. Domstolar i flera europeiska länder, likaså Transportstyrelsen i Sverige, har redan dömt ut den som olaglig. Nyligen avslöjade Sveriges Radio Ekot att tre av tio UberPOP-förare inte betalar skatt.

Dessutom har ett uppmärksammat våldtäktsfall i Indien väckt frågor om hur väl bolaget kontrollerar sina förare.

I sin marknadsföring, där ordet “trygghet” är ett nyckelord, lyfter svenska Uber fram de krav som ställs på nya förare. “Förare måste kvalificera sig för att kunna erbjuda UberPOP. De intervjuas, genomgår utbildning, har haft körkort i minst tre år och har ett kontrollerat brottsregister”, skriver bolaget. Samma sak upprepades i en intervju med SvD från i höstas, med Ubers dåvarande Sverigechef Robin Reznik.

UberPOP-förare "intervjuas, genomgår utbildning, har haft körkort i minst tre år och har ett kontrollerat brottsregister", skriver Uber på sin webbplats.

Men påståendena stämmer inte, visar Di Digitals granskning. I själva verket ställer bolaget knappt några krav alls på sina förare, så länge de äger en bil och har ett körkort.

När vi själva anmäler oss till tjänsten blir vi godkända nästan helt utan kontroller.

Efter en intressanmälan blir vi först inbjudna att träffa Uber på ett “informationsmöte”. Vi ombeds vidare beställa ett utdrag ur belastningsregistret och skicka det till bolaget. 

När vi inte svarar på mejlen förändras budskapet. “Vi har gjort en preliminär kontroll av din bakgrund och den ser bra ut. Det betyder att du kan börja tjäna pengar med UberPOP redan imorgon!” skriver bolaget.


Di Digital blev godkända som UberPOP-förare – trots att vi inte uppfyller några av de krav som bolaget säger sig ställa på sina chaufförer. Foto: Jesper Frisk

Om vi lovar att skicka in ett belastningsutdrag inom 14 dagar, heter det nu, så kan tjänsten aktiveras direkt, i väntan på att dokumentet når fram.

Efter att vi beställt ett utdrag från polisen, men inte skickat det till Uber, dröjer det mindre än 48 timmar innan vi är godkända som förare. Vi får inloggningsuppgifter till Uber Partner-appen och är klara att ta emot körningar.

Vi har då varken pratat med eller träffat en enda representant från Uber, ej heller genomgått någon utbildning. Vi har dessutom anmält oss med ett körkort som är knappt fyra månader gammalt.

Uber har avböjt att svara på Di Digitals frågor via telefon. Alex Czarnecki, bolagets etableringschef för norden, skickar istället kommentarer via mejl:

“För att göra vår registreringsprocess mer effektiv prövas ansökningarna mot en publikt tillgänglig databas över utfärdade domar. Förare som blir godkända genom detta test måste dock fortfarande skicka in ett officiellt utdrag ur belastningsregistret inom 14 dagar. Om detta inte sker blir föraren i fråga avstängd från plattformen”, skriver han. Exakt vilken databas han avser är oklart.

Vi blir godkända utan att ha pratat med eller träffat en enda representant från Uber, ej heller genomgått någon utbildning. Dessutom med ett körkort som är knappt fyra månader gammalt.

“Vi undersöker just nu hur denna ansökan har kunnat bli godkänd, och har redan vidtagit åtgärder för att förhindra liknande situationer i framtiden”, fortsätter Alex Czarnecki.

Svenska Uber står utan Sverigechef sedan i våras, då Robin Reznik lämnade bolaget. I samma veva flyttade marknadschefen Barbara Canales till New York för en ny roll som marknadsansvarig på Uber i USA.


Världens högst värderade startupbolag

  • Uber är en samåkningstjänst som utmanar den traditionella taxinäringen. Bolagets produkt är den tekniska plattformen som kopplar ihop förare med passagerare. Chaufförerna är alla egenföretagare.
  • Uber finns idag i 57 länder. Den svenska verksamheten drog igång vintern 2013 med start i Stockholm men har sedan dess expanderat även till Göteborg.
  • Efter en rad investeringar från bland andra Benchmark Capital och Google Ventures värderas Uber idag till närmare 40 miljarder dollar. Bolaget kallas ofta för världens högst värderade startupbolag.

Läs även: Transportstyrelsen: UberPOP är olagligt


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?