1515

Uberpop är borta – men förarna döms fortfarande

Antalet domar mot Uberpop-förare har fördubblats sedan i mars, kan Di Digital avslöja. Totalt har närmare 40 personer dömts till böter, flera av dem efter det att tjänsten lades ner.

Ubers Sverigechef Alok Alström meddelade i maj att Uberpop skulle läggas ner.
Ubers Sverigechef Alok Alström meddelade i maj att Uberpop skulle läggas ner.Foto:Janerik Henriksson/TT

I maj stängde taxijätten Uber ner sin kontroversiella ”samåkningstjänst” Uberpop i Sverige.

Det efter en lång tids kritik om till exempel bristande förarkontroller, vilket Di Digital kunde avslöja redan förra sommaren, samt anklagelser om att Uberpop banade väg för skattebrott.

Läs mer: Uber använder Lexbase för att granska förare

Dessutom började domstolar runtom i landet i höstas att bötfälla Uberpop-förare som saknade taxilegitimation. I mars hade 21 förare dömts till böter, rapporterade Dagens Nyheter.

Tjänsten må ha försvunnit, men den fortsätter att skörda domar i tingsrätterna. I dag har 39 Uberpop-förare dömts till böter, kan Di Digital avslöja. En handfull av domarna föll efter det att Uberpop lades ner i maj.

De nya domarna rör förare som är mellan 28 och 47 år gamla. Resorna sträcker sig så långt bak i tiden som förra sommaren.

De flesta dömda är utomeuropeiska medborgare, från länder som Iran, Pakistan och Etiopien. I många av fallen handlar det om personer som sannolikt hade liten eller ingen erfarenhet av svensk taxilagstiftning innan de började arbeta för Uber.

”Det är naturligtvis väldigt olyckligt att än fler enskilda hamnar i kläm med de konsekvenser det medför, när det enda de gjort är att ge säkra och uppskattade skjutsar till andra svenskar”, säger Oliver Carrà, talesperson för Uber i Norden.

Uber tycks heller inte ha ansträngt sig nämnvärt för att informera om regelverket. Efter att ha tagit del av företagets annonser eller närvarat vid Ubers chaufförsmöten antog flera av förarna att tjänsten var laglig, uppger de i tingsrätten.

Det trots att Transportstyrelsen redan förra sommaren slog fast att Uberpop inte var förenligt med svensk lag.

”Det angavs eller antyddes inte någon gång att det krävdes taxitrafiktillstånd eller taxilegitimation för att få utföra transporter inom Uberpop”, enligt en av förarnas yrkanden i tingsrätten.

”(Föraren) var helt övertygad om att det han gjorde var lagligt”, står det vidare.

Uber beklagar att förarna drog den slutsatsen.

”Det är självklart väldigt tråkigt om det är så att enskilda antagit det och det är något vi får ta med oss”, säger Oliver Carrà.

Läs mer: Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uberpop

Uber uppgav i mars att företaget har täckt advokatkostnaderna för de förare som har valt att överklaga sin dom i hovrätten.

Men hittills har inga domar hävts i högre instans, visar Di Digitals genomgång. Däremot har två förare som tingsrätten ansåg ha agerat utan uppsåt senare bötfällts i hovrätten.

Taxiappjätten fortsätter att bekosta överklagansprocesser, säger Oliver Carrà.

”Vi anser fortsatt att det som behövs är en konstruktiv diskussion om hur modern, framtidssäker och förnuftig reglering av samåkning kan se ut, inte att enskilda åtalas i domstol.”

Regeringens taxiutredning ska presentera sina slutsatser i december.


Mer om Uber:

Foto:

Ubers förarkontroller är en bluff

Foto:

Kommentar: "Uber har agerat korkat”


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?