Annons

Uber-veteraner gör tech av krukväxter – branschen som omsätter 10 miljarder per år

Den svenska marknaden för plantor omsätter mer än 10 miljarder kronor varje år – samtidigt trendar sticklingar på nätauktioner. Nylanserade Lalaplants tänker revolutionera branschen.

”Vi kommer in med en techinställning till den här branschen”, säger Eric Botéus, grundare och marknadschef för bolaget.

Från vänster: Lalaplants grundare Håkan Skyttmo, vd, och Eric Botéus, marknadschef.
Från vänster: Lalaplants grundare Håkan Skyttmo, vd, och Eric Botéus, marknadschef.

Nylanserade Lalaplants erbjuder en digitaltjänst för konsumenter att köpa växter, krukor och tillbehör med hemleverans. Idén för bolaget grodde under pandemin när de växtintresserade grundarna, Håkan Skyttmo och Eric Botéus, insåg hur svårt det var att få hem plantor på ett smidigt sätt. 

”Det är det som vi vill förändra, vi såg ett stort hål i marknaden. Växtbranschen har inte ändrats på många år”, säger Håkan Skyttmo, grundare och vd för Lalaplants.

Grundarna som är veteraner från Uber, såg en liknande möjlighet för sin idé att gro i, som det framgångsrika transport och it-bolaget.

”Vi båda ser en likhet i att vara en ny tjänst på en traditionell marknad, när Uber kom till Sverige hade taxibranschen sett likadan ut under en längre tid, precis som växtbranschen. Det är det vi kommer ta med oss från vår bakgrund, att lansera en ny tjänst på en ny marknad”, säger han.

Håkan Skyttmo menar på att även om efterfrågan för hemleverans av växter blev mer tryckande under pandemin, är det en naturlig utveckling. I takt med att fler kunder ställer vill ha hemleverans och att fler inte har tillgång till bil blir hemleveranser av växter ett vinnande koncept.

Grundarna av Lalaplants tog steget in i växtbranschen med en inställning färgad av sin bakgrund.

”När man kommer från techbranschen som vi gör så är man öppen för nya tekniker för förbättring, vi kommer in med en techinställning till den här branschen”, säger Eric Botéus, grundare och marknadschef för bolaget.

Lalaplants identifierar sig inte som en e-handlare utan målet är att bygga en så bra tjänst som möjligt. De beskriver sig som ett bolag i skärningspunkten mellan ett tjänste- och wellnessbolag.

”Vi ser oss mer som en tjänst, i en e-handel så köper man bara varan, men vi vill hjälpa kunden från köp genom resan med att hand om växten”, säger Håkan Skyttmo. 

”Wellnessbiten kommer in i att vi jobbar med en produkt som förbättrar människors liv. Vi vill belysa för kunden om de här hälsofördelarna och hur man kan få så mycket utav det som möjligt. Därför ser vi vi oss som en korsning mellan ett tjänste- och wellnessbolag”, säger Eric Botéus.

Lala Plants genomförde en pilot under sommaren och blev väldigt nöjda med sina resultat. 

”Det var jättepositivt, folk gillade verkligen att få växter hemlevererat. Det var en stor variation på åldrar och beställningarna kom från Haparanda i norr till Ystad i söder, det var kul att se att det är en efterfrågad tjänst”, säger Håkan Skyttmo.

Under piloten levererades växter till 20 av Sveriges 21 län, med Gotland som enda undantag men nu levererar bolaget till samtliga län

Bolaget reste 3,75 miljoner kronor i en pre seed-runda I augusti. Rundan ledes av riskkapitalbolaget 183 Invest som leds av Eric Carlson Rydman och har Christian Jochnick som delägare.

”Vi tror väldigt starkt på grundarna och teamet, vi tror också på affärsmodellen, det är en spännande sektor, framför allt på den nordiska marknaden. Det är en bransch som det på länge inte har hänt så mycket i. Vi tror att det finns mycket intressant man kan göra”, säger Eric Carlson Rydman, vd för bolaget.

183 Invest investerar brett över många olika industrier, den gemensamma nämnaren enligt Eric Carlson Rydman är duktiga och starka grundare.

Med pengarna planerar Lalaplants att fortsätta investera i sin tekniska plattform och rekrytera mer personal. De vill vidareutveckla sin tjänst för att hjälpa kunder att ta hem plantor och ta hand om de på bästa möjliga sätt som möjligt.

I nuläget så är bolaget ett team på sju inklusive grundarna och är baserade i Stockholm. Planerna är att fortsätta utveckla tjänsten i Sverige. I framtiden hoppas de expandera till andra delar av Norden. 

”Vi är såklart ödmjuka för uppgiften, men vi ser stor potential att ta andelar på marknaden som är stor både i Sverige och internationellt. Vi erbjuder en produkt som går mer hand i hand med moderna konsumentbeteenden - även om vi inte vill gå in på summor så kan vi säga att vi har höga ambitioner för 2022–2023,” säger Håkan Skyttmo.

Eric Bóteus och Håkan Skyttmo anser båda att växter som hobbyobjekt är en trend som är i sin linda och kommer få mer uppsving.

 ”Det är så spännande. Det har kommit nischade segment i trenden, med sticklingar som säljs för enorma belopp på Tradera. Pandemin har fått folk att spendera mer tid och pengar på sina hem, för att göra det trevligare och hitta nya intressen. Växter är dessutom väldigt tacksamt för det har ju ett eget liv, det kanske inte är din hund men det blir något folk bryr sig om väldigt mycket, man vill ta hand om de och intresset för att göra det bättre har växt enormt” säger Eric Botéus.

Sofia Hagelin pressansvarig på Tradera ser samma trend. På sajten har sticklingar en egen kategori och säljs för tusentals kronor. Häromåret gick en stickling av en Monstera Adansonii Variegata för 17.555 kronor.

”På Tradera så ser vi att många fritidssysselsättningar där man får pyssla med något har blivit mer populära på senaste tiden. Istället för att bara sitta i sin virtuella digitala värld så kan det vara tillfredsställande på ett helt annat sätt att få pyssla med något litet och grönt”, säger Sofia Hagelin.

 

 

Innehåll från OxceedAnnons

Så skapar du rapporter som övertygar investerare

Att presentera sitt bolag för investerare handlar om att skapa förtroende. Då är det viktigt att den finansiella rapporteringen är tydlig, konsekvent och relevant för att den ska vara övertygande, särskilt i tider då granskningen är tuffare och kapitalflödet är mer begränsat. Så här anpassar du rapporteringen för att försäkra investerare om potentialen i just ditt bolag.

Var tydlig och konsekvent

Om en investerare ska tro på ert bolag behöver företagets ekonomi presenteras på ett trovärdigt sätt. En investerare vill lära känna bolaget och snabbt kunna förstå verksamheten. Att ha en tydlig och konsekvent rapportering är då grundläggande. 

För att kunna förstå bolagets historik och utveckling är det nödvändigt att rapporteringen ser likadan ut över tid. Hitta ett standardiserat format för rapporteringen så att den finansiella utvecklingen presenteras på samma, kvartal för kvartal. Om ni vill göra förändringar i rapporteringen behöver ni också motivera förändringarna väl och uppdatera historiken så att den blir jämförbar.

Förtydliga siffrorna och beskriv utvecklingen med hjälp av enkla och överskådliga grafer. Håll det enkelt och tänk ”less is more”. Multidimensionella grafer med många variabler blir ofta svåra att förstå. Använd hellre flera, enklare grafer för att lyfta fram det du vill att investeraren ska se. 

Läs mer: Tech-bolag i tillväxt effektiviserar med Oxceed 

Välj nyckeltal som är relevanta för investeraren

Vilka nyckeltal som är mest relevanta att visa i rapporteringen beror dels på den typ av verksamhet som ni driver och på vad investeraren är intresserad av att se. 

Beroende på om ni är ett techbolag som erbjuder digitala prenumerationer, ett ehandelsföretag som säljer fysiska produkter eller en konsultbyrå med tidsdebitering som intäktskälla kommer det att vara olika nyckeltal som driver bolagsvärdet. Genom att kombinera finansiella data med data från er verksamhet kan ni skapa skräddarsydda nyckeltal som lyfter fram ert företags specifika egenskaper.

Generellt finns det tre områden som investerare brukar intressera sig särskilt mycket för: lönsamhet, tillväxt och kassaflöde. Lönsamhet är viktig i mogna bolag och men i osäkra tider även för unga bolag. Tillväxt vill alla investerare se och för startups är det som regel helt avgörande. Kassaflöde indikerar för investeraren om nytt kapital kommer att behövas på sikt.

Läs mer: Bevaka företagets nyckeltal i realtid med Oxceed 

Bygg förtroende med transparens

För att övertyga investerare vill ni givetvis visa upp bolagets styrkor. Men för att ha trovärdighet behöver ni också nämna svagheterna. Tänk därför noga igenom vad era rapporter ska innehålla.

Eftersom era styrkor idag kan ha förvandlats till svagheter om ett år kan det vara bra att inte trycka alltför hårt på specifika delar av bolaget. Och för att hålla en konsekvent rapportering kommer ni att behöva fortsätta rapportera samma siffror. 

Rapportpaketet bör därför vara noga genomarbetat med ett långsiktigt tänk. Det ska ge en rättvisande bild av bolaget som skapar förtroende hos alla som tar del av det. 

Genom att ta fram rapporter som är tydliga och konsekventa, presenterar relevanta nyckeltal och är transparenta kommer ni att bygga förtroende hos investerarna.

Läs mer: Så skapar du skräddarsydda finansiella rapporter med Oxceed 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera