1515

Uber utmanar Urb-it - erbjuder budtjänst i handeln

Uber möjliggör för handlare att koppla upp sig mot dess budtjänst, Uber Rush. Världens största taxibolag utmanar därmed affärsidén bakom svenska Urb-it.

Mats Forsberg, vd och medgrundare, Urb-it, och Ubers begynnande budtjänst, Uber Rush.
Mats Forsberg, vd och medgrundare, Urb-it, och Ubers begynnande budtjänst, Uber Rush.Foto:Jack Mikrut

Taxijätten Uber aviserade under torsdagen att man ska ändra gränssnittet i sin app så att handlare kan koppla sina tjänster direkt till Ubers begynnande budtjänst, Uber Rush. Det skriver branschtidningen The Verge.

Genom några enkla ändringar ska exempelvis varuhus som amerikanska Nordstrom och blomsterbolag som 1800flowers kunna integrera Uber Rushs budtjänst, som garanterar leverans inom en timme, i sina egna digitala erbjudanden.

Uber, som knyter samman frilansande chaufförer med kunder, kommer därmed göra sig påmind i en rad appar i handeln. Samtidigt tolkas beslutet som ett steg i Ubers ambition att bli världens största transportbolag för allt.

Detta är världens största bransch och det finns plats för flera aktörer.

Uber utmanar därmed storbolag som Amazon och Google samt alla nya budfirmor som tecknar avtal med företag i handeln.

Om tjänsten tar fart i Europa kan den bli ett hot mot svenska Urb-it, som ofta beskrivs som ett "Uber för budbranschen".

Mats Forsberg, vd och en av medgrundarna på Urb-it, säger sig dock inte vara oroad.

”Detta är världens största bransch och det finns plats för flera aktörer. Vi kommer säkert dyka på varandra när vi förhandlar med bolag i retail-sektorn. Men det är inte ett hot. Branschen är stor nog för att många ska lyckas”, säger han.

Urb-its vision är att ha en armé av frilansande ”Urbers” som levererar varor i Stockholm och andra storstäder som Paris och London. Urb-it ser sin infrastruktur inte som bilar utan som tunnelbana, buss, cykelvägar och trottoarer.

Läs mer: Urb-it lanserar i Paris och bygger i London

Bakom Urb-it, som startats av Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg, står en rad namnkunniga finansiärer. Finansmännen Erik Penser, Erik Mitteregger och Carl Palmstierna med flera investerade sammanlagt 30 miljoner kronor i Urb-it i samband med premiären.

Totalt ska man ha tagit in 70 Mkr sedan starten, enligt Forsberg.

Hittills har ett 50-tal handlare anslutit sig till tjänsten, bland annat Siba, Gant och Filippa, Waynes Coffee, Media Markt och Halebop.

Uber Rush startade som en cykelbudstjänst på Manhattan. Lanseringen skedde officiellt i oktober i New York, Chicago och San Francisco. I USA:s storstäder konkurrerar man med tjänster som Postmates, som levererar livsmedel, hämtmat och annat för hushållet.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?