1515
Annons

Uber svartlistade svenska poliser – spårades via appen

Uber har i flera fall använt sin teknik för att spåra och lura poliser. Transportjättens metoder möter hård kritik världen över. Nu kan Di Digital avslöja att den kontroversiella funktionen ”Greyball” även riktats mot svenska poliser.

Transportjätten Uber har använt sin hemliga funktion Greyball även i Sverige.
Transportjätten Uber har använt sin hemliga funktion Greyball även i Sverige.Foto:TT

Uber, som värderas till över 500 miljarder kronor, har råkat på en rad bakslag i kölvattnet av en aggressiv internationell expansion.

Nyligen drog Londons transportmyndighet in Ubers taxilicens. En av anledningarna till beslutet är att Uber har använt sig av den hemliga funktionen Greyball för att ducka från myndigheter och vilseleda poliser. Detta ska ha skett på marknader där bolagets tjänster varit olagliga eller kontroversiella.

Nu kan Di Digital avslöja att Uber använt sig av Greyball även i Sverige. Syftet var att försvåra för de svenska poliser som spanade på Uber medan den numera nedlagda tjänsten Uber Pop var i bruk.

Uber störde polisens spaningsarbete på flera olika sätt.

Enligt uppgift till Di Digital blockerade Uber användare med mejladresser som slutade med ”polisen.se”. Uber ska dessutom ha försvårat för användare som befann sig i området kring polishuset på Kungsholmen i Stockholm.

Vi var inte välkomna som kund

Stockholmspolisen bekräftar för Di Digital att man efter en tids användning av Ubers app stängdes av från tjänsten. Senare gick det inte för polisen att öppna nya konton i sina privata telefoner.

”Det tog någon månad innan vi blev avstängda. Vi var inte välkomna som kund”, säger polisinspektör Anders Thonfors, som utrett drygt 100 förare som kört för Uber Pop, som lades ned i maj 2016.

Uber skriver i en kommentar till Di Digital att ”användningen av programvaran mot myndigheter” har förbjudits.

Di Digitals frågor om hur och varför övervakningen skett och om Uber bedömer att den fallit inom lagens ramar vill varken Ubers nuvarande Sverigechef Martin Hedevåg eller hans företrädare Alok Alström kommentera.

Läs mer: Så stora är Uber i Sverige 

Greyball-programmet, som bara var känt av vissa av Ubers medarbetare, avslöjades av New York Times i mars. Uber har enligt tidningen spårat användare genom att analysera saker som geografisk position, kreditkortsuppgifter eller mejladresser.

Om användaren ansetts oönskad har Uber blockerat den från tjänsten genom att antingen ta bort bilarna i närheten eller visa upp fejkbilar som inte har gått att beställa.

Ubers övervakning ska ha skett i flera städer i USA liksom i länder som Frankrike, Australien, Kina och Sydkorea.

Läs mer: Tillsatt som Ubers nya vd – efter tips från Daniel Ek 

Enligt uppgift till Di Digital ska programmet ha använts på alla marknader där någon eller några av Ubers tjänster befunnit sig i en juridisk gråzon. Det var fallet med Uber Pop i Sverige, budgettjänsten som i somras hade lett till att fler än 80 förare dömts i tingsrätten.  

Greyball har mötts av omfattande kritik. Efter avslöjandet i mars uppgav Uber att bolaget skulle förbjuda Greyball-funktionerna. Federala åklagare i Kalifornien bedriver en brottslig utredning av programmet.

Det pågår en svensk förundersökning kring Ubers ansvar för Uber Pop och de dömda förarna. Än så länge har ingen företrädare för företaget delgivits misstanke.

Läs mer: ”Det ser mörkt ut för Uber, vars mörkaste hemlighet kallas Greyball” 

Förundersökningen omfattar inte Ubers försvårande av polisens arbete, säger kammaråklagare Thomas Rickardsson.

”Det är ingenting som omfattas av förundersökningen jag bedriver. Den gäller ett eventuellt beställaransvar rörande Uber Pop”, säger han.

Uber lanserades i Sverige 2013 och hade i somras 100 000 svenska användare som reste varje månad. Drygt 1500 förare var då anslutna till tjänsten.


 

Fakta: Så funkar Ubers hemliga program ”Greyball”

Uber har i flera länder kartlagt och vilselett oönskade användare, till exempel myndigheter och poliser. Programmet kallas internt för Greyball, enligt New York Times.

Enligt Uber rör det sig om kunder som strider mot Uber-appens användaravtal. Det kan röra sig om konkurrenter från taxinäringen, poliser eller andra personer som Uber vill blockera från sin tjänst.

Uber hittar användarna genom att analysera deras geografiska position (t.ex. nära ett polishus), kreditkortsuppgifter, sociala mediekonton, mejladresser eller annan data.

Om användaren anses oönskad har Uber på ett flertal marknader visat upp fejkversioner av sin app där det inte går att beställa några bilar.


 

Nya vd:n vill ta Uber till börsen

Grundaren Travis Kalanick tvingades tidigare i år bort från vd-stolen på Uber efter en rad kontroverser.

Uber har stämts av Google, drabbats av chefsflykt och dragits med en dokumenterat sexistisk och hätsk arbetsplatskultur.

Nya vd:n Dara Khosrowshahi tillträdde i augusti och har uppgivit att han vill ta Uber till börsen senast 2020.

Läs mer: Ubers kris sätter skyhög värdering i gungning


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?