1515
Annons

Uber i samarbete med svenska elmotorcykeln

Svenska Opibus tillverkar enligt egen utsago Afrikas första elmotorcykel. 

Nu inleder de ett samarbete med Uber – med målet att sälja 3.000 nya fordon till techjättens förare. 

Mikael Gånge har medgrundat Opibus.
Mikael Gånge har medgrundat Opibus.

Svenska Opibus, som grundats av studenter på Linköpings universitet, har gjort sig kända för att byta ut förbränningsmotorer mot elmotorer i gamla fordon. Med bas i Kenyas huvudstad Nairobi har huvudnumret hittills varit safarifordon, men efter att pandemin minskat efterfrågan på resor har man även börjat konvertera bussmotorer. 

Nu gör de sig redo för nästa steg i bolagets resa. 

Efter att ha genomfört ett pilotprojekt med Uber, som är aktiva i nio afrikanska länder, ingår man nu ett partnerskap. Under 2022 åtar sig Opibus att tillverka 3.000 nya elektriska motorcyklar som går att köpas av Ubers förare i Kenya. Fordonen finansieras via ett mikrolån hos fem så kallade mikrofinansierings-institut. Uber fungerar därmed som en mellanhand och plattform för marknadsföring. 

”Det är väldigt kul att få den trovärdigheten och responsen från ett så stort bolag som Uber. Det visar också att våra produkter är mogna för marknaden. Vi är redo att skala upp, och det är det vi ska fokusera på nu”, säger Mikael Gånge, medgrundare av Opibus.

Samarbetet drar igång i början av nästa år och planen är att det även ska inkludera andra länder i Afrika. Enligt egen utsago är fordonen som nu rullas ut bland de första afrikanska elektriska motorcyklarna någonsin.

Mikael Gånge lyfter fram att bolagets motorcyklar är anpassade för de Kenyanska vägarna, är lätta att underhålla och dessutom drar ner den dagliga kostnaden rejält för förarna. 

Över tid är tanken att Opibus ska röra sig mot att enbart tillverka nya fordon. Själva motorcykeln tillverkar de helt själva i två anläggningar i huvudstaden. Än så länge köps dock motorn in från andra länder i Europa, USA och Kina. På sikt är dock målet att även tillverka motorerna själva. 

”Konverteringar kanske bara kommer vara relevanta i 50 år till. Att tillverka helt egna produkter är ett naturligt steg för oss.”

Det är med en välfylld kassa som Opibus nu drar igång sin nya satsning. Tidigare i år stängde man en runda på 65 miljoner kronor, ledd av Silicon Valley-investerarna At One Venture, Factor[e] Ventures samt Ambo Ventures som drivs av före detta Google- och Uber-chefer. Målen högt satta: Fram till 2023 ska bolaget tillverka 20.000 motorcyklar. 

”Vi tror att det här är den långsiktiga lösningen. Istället för att ha en produktion någon annanstans och dumpa produkten på marknaden behövs det en förståelse för regionen och en produkt speciellt framtagen för den. Likaså vad gäller underhåll och reparering. Därför är vi speciella i det vi gör”, säger Mikael Gånge.  

Läs mer: AMF investerar i ”Motorcyklarnas Tesla” – tar in halv miljard 


Innehåll från ZimplerAnnons

Fintechföretaget Zimpler expanderar globalt: ”Nya spelregler”

Mer medvetna slutkunder ställer nya krav på företag och deras betalaktörer. Johan Strand, CEO på fintechföretaget Zimpler, menar att det i dag inte bara gäller att förstå kundens behov och utmaningar utan även hålla sig uppdaterad om vad som driver slutkunden i sin betalning.

– Den nya, medvetna konsumenten gör att scaleupbolag måste ta hänsyn till en annan typ av spelregler. För att komma närmare våra kunder och vara den inlyssnande partnern som behövs för att kunna expandera vidare gör vi en omarbetning av Zimplers varumärkesplattform.

Det är enklare än någonsin att göra smidiga digitala köp och både tjänster och varor är bara ett par knapptryck bort. Därför använder många företag smidiga betaltjänster till sina kunder – men enligt Johan Strand, CEO på Zimpler, är det lätt att fastna i en lösning som fungerar i stunden, utan att tänka framåt.

– Kundernas behov och förväntningar förändras hela tiden – dagens konsument har en helt annan förståelse för, och kontroll över, produkterna samt en medvetenhet kring vad de kan kräva av en tjänst sett till exempelvis säkerhet, integritet, flexibilitet och inte minst värderingar. Företag måste vara transparenta och autentiska i sin kommunikation för att målgrupper i gamla och nya segment ska vilja stötta dem. Nyligen lanserade vi en ny varumärkesplattform som tydligare speglar vilka Zimpler är i dag och vad vi står för, något som vi hoppas och tror gör att våra kunder kommer att lära känna oss och våra värderingar ännu bättre.

Expanderar globalt

Zimpler är ett svenskt fintechbolag specialiserat på account-to-accountlösningar, A2A, vars främsta syfte är att göra betalningar enklare, snabbare och säkrare. Företaget har funnits sedan 2012 och 2020 adderades A2A- och open-bankbetalningar som gjorde att företaget kunde växa i rekordsnabb fart. Nu siktar Zimpler på en större global expansion och har under det senaste halvåret även infört B2B-betalningar samt utökat verksamheten till tio länder.

Hemligheten bakom den snabba expansionen menar Johan Strand är utvecklingsfokuset, partnerskapet med kunderna och förståelsen för slutkundens växande krav. Han berättar att teknik och utveckling går snabbare och snabbare och det är naivt att tro att en produkt som lanseras i dag är relevant om ett par år. 

Fokus på värde och nytta

– Produkten som vi erbjuder våra kunder kunde inte ens byggas rent tekniskt för fem år sedan. Fintechbolag måste vara innovativa och hålla sig i framkant. Jag ser att flera aktörer gräver ner sig så djupt i sin egen produkt och dess storhet att de många gånger missar kundens perspektiv och utmaningen de har som behöver lösas; det vill säga vilken nytta produkten gör för dem. Jag är helt övertygad om att man i allt högre grad behöver gå från att fokusera på feature till värde och nytta och att Zimplers förmåga att göra detta är en bakomliggande faktor till vår möjlighet att fortsätta vårt arbete och expansion, globalt såväl som på hemmaplan.

Läs mer här 

Mer från Zimpler

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zimpler och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?