1515

Tyskland nästa för svenska bolånebolaget

Näktergal bygger teknik till uppstickare som utmanar på bolånemarknaden. 

Bolaget tar nu in pengar för expansion i Europa.

”Vi kanske är det första fintech-bolaget som har digitaliserat bolån på den nordiska marknaden, målet är nu att expandera till Tyskland”, säger vd:n och medgrundaren till Näktergal, Erik Bennerhult.

Grundaren Mikael Abrahamsson till vänster, vd:n och grundaren Erik Bennerhult till höger.
Grundaren Mikael Abrahamsson till vänster, vd:n och grundaren Erik Bennerhult till höger.
Teamet på Näktergal
Teamet på Näktergal

Fintechbolaget Näktergal, som lanserades 2015, har en molnbaserad plattform som digitaliserar utlåningen för banker och finansiella institut. Processen ska göra ansökningar snabbare och minska arbetsuppgifterna för handläggarna.

Vi byter ut bankernas gamla dinosauriesystem.

”Vi byter ut bankernas gamla dinosauriesystem för att göra processen snabbare och lättare för både långivare och låntagare”, säger vd:n och medgrundare för Näktergal Erik Bennerhult.

Bolaget har nu tagit in 10 miljoner kronor i nytt kapital för att expandera utanför Norden.

”Målet är nu att expandera till Tyskland”, säger han.

Bland kunderna finns Bluestep Bank, GCC och Bofink. Erik Bennerhult menar dock att det det råder en låg rörlighet och dålig konkurrens på bolånemarknaden, särskilt i Sverige. Målet för Näktergal att öka rörligheten på bolånemarknaden med hjälp av sin tjänst

”Privatkunderna ska få bättre räntor och fler alternativ.”

Näktergal är nu i förhandling med en stor tysk bank som skulle bli bolagets första kund i landet. Planen är en lansering till sommaren 2022.

Finansieringsrundan för bolaget leddes av det svenska investmentbolaget Katalysen & Partners. Andra kända investerare är även Stefan Backlund tidigare från Trustly, Jon Wimmercrantz från Bambora och  fintech-profilen Anette Tånneryd.

Kapitalinjektionen kommer även att användas till fortsatt utveckling av plattformen där också själva installationsprocessen ska automatiseras mer.

”Vi vill minska ledtiderna från att vi tecknar en kund till att de kan vara uppe i produktion. Det här är viktigt delvis för bolagets skalbarhet men även för kunderna som vill kunna komma igång med sina tjänster så snabbt som möjligt”, säger Erik Bennehult.

Initialt påverkades Näktergal negativt av pandemin då bolaget befann sig i en dialog med en internationell kund som drabbades hårt. Dock har den ökade digitaliseringen gett medvind.

”Många som innan var nyfikna på digitalisering har kommit mycket längre i tanken nu och det är till vår förtjänst”, säger Erik Bennerhult.

Omsättningen förra året låg på 7,4 miljoner och bolaget har som mål att fördubbla sin omsättning till nästa år. Näktergal har sedan starten tagit in tagit in totalt 20 miljoner kronor. 


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?