1515

Tyskland först ut med Klarnas nya bankkonto

Tyskland blir det första landet att ta del av Klarnas nya bankkontotjänst. Tjänsten kommer i ett första skede ske för en utvald skara Klarnakunder. 

Sebastian Siemiatkowski.
Sebastian Siemiatkowski.Foto:Jack Mikrut

Kontot är kostnadsfritt och möjliggör direkta inbetalningar och banköverföringar till alla 36 länder inom Sepa, det gemensamma eurobetalningsområdet. Till kontot kommer ett Visa–kort som kan kopplas till Google Pay och Apple Pay.

På sikt kommer de tyska kunderna även kunna sätta upp sparmål och ta del av bolagets sparkontoprodukt, som lanserades i Sverige sommaren 2020. 

Kortet tillåter två fria bankomatuttag i månaden vilket inkluderar uttag i utlandet. 

Att valet föll på Tyskland är inte så svårt att förstå, enligt bolagets globala produktchef David Fock.

”Klarnas största utvecklings- och techhub ligger i Berlin så att premiärlansera i Tyskland, nära konsumenterna kändes rimligt. Dessutom är den tyska marknaden för digitala banktjänster inne i en transformation och med våra nya bankkonton kan vi vara med och driva den”, säger han i ett skriftligt uttalande till Di Digital. 

Tyskland är den största marknaden för Klarna sett till omsättning, framför Sverige. USA växer dock snabbast.

Nyhetssajten Breakit kunde tidigare i veckan rapportera att betalningsjätten planerar en nyemission på 500 miljoner dollar, motsvarande 4,2 miljarder kronor. Processen ska enligt Breakit vara klar inom fyra till sex veckor och bookbuilder för den svenska marknaden är SEB. Värderingen innan nyemissionen beräknas till 30 miljarder dollar eller 250 miljarder kronor, vilket är en väsentlig ökning jämfört med den senaste nyemissionen i höstas då bolaget värderades till 10,6 miljarder dollar. Det är en ökning med 200 procent.


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?