1515

Svenska mikroförsäkraren om nya ägaren: "Den perfekta investeraren"

Den tyska försäkringsjätten Allianz investerar i Bima som nu värderas till drygt 2 miljarder kronor. 

Gustaf Agartson, vd för Bima.
Gustaf Agartson, vd för Bima.Foto:Joey Abrait

På tisdagen stod det klart att den tyska försäkringsjätten Allianz blir ny delägare i mikroförsäkraren Bima i samband med att bolaget stängt en ny finansieringsrunda. 

Totalt tar Bima in 30 miljoner dollar, motsvarande 250 miljoner kronor, medan Allianz  investering i Bima uppgår till drygt 800 miljoner kronor inklusive aktier bolaget köper av Bimas befintliga ägare. 

”Att få in en ägare som Allianz betyder mycket för oss. Vårt mål har varit att få in en ny partner och ägare som kan försäkring och bidrar med mer än kapital. Allianz är i min mening den perfekta investeraren och partnern”, säger Gustaf Agartson, vd för Bima, till Di Digital. 

Läs mer: Bima försäkrar de fattigaste genom mobilen 

Bima säljer försäkringar till personer bosatta i utvecklingsländer. Företag drar mikrobetalningar från kundens kontantkort på mobilen varje dag och notan landar vanligtvis på några kronor i månaden. I dagsläget finns Bima i 14 länder i Afrika, Asien och Latinamerika. 

”Tittar man på de marknader där Allianz och Bima finns i dag så överlappar det väldigt bra. Allianz har ett starkt fokus på utvecklingsländer och satsar samtidigt på ny teknik och digitalisering, vilket de har visat med sin investeringsarm Allianz X”, säger Gustaf Agartson. 

Även om Gustaf Agartson är noggrann med att poängtera att Bima är ett självständigt bolag så ser han goda möjligheter att ha ett tätt samarbete med Allianz i de länder där bägge bolagen är etablerade. 

Investmentbolaget Kinnevik är fortfarande Bimas största aktieägare efter affären följt av Allianz. Dessutom har man även mobiloperatörspartnerna Millicom, Digicel och Axiata i ägarlistan. 

Bima värderas till omkring 285 miljoner dollar, motsvarande 2,4 miljarder kronor, i affären. 

Vad händer de kommande åren?

”Vi finns nu i 14 länder och vill fortsätta växa på befintliga marknader, men även expandera till nya länder. Sen kommer vi fortsätta investera i vår produktportfölj. Bima började med liv- och sjukförsäkringsprodukter men de senaste åren har vi även investerat i andra hälsotjänster”, säger Gustaf Agartson. 

”Vi erbjuder nu våra kunder i flera länder obegränsad tillgång till läkare över telefon eller via video. Om kunden vill komma i kontakt med en läkare använder vi teknologin för att lösa det problemet vilket är enklare för kunden jämfört med att behöva åka till sjukhus”, fortsätter han. 

Bimas populäraste produkt är enligt Gustaf Agartson en försäkringsprodukt som ger dig en kontantutbetalning om du spenderar tid på sjukhus. 

Hur har det gått för er i år?

”Vi har fortsatt att växa och fokuserat mycket på produkterbjudandet, men även förberett för expansion till nya länder. Vi har även tecknat flera stora avtal som kommer möjliggöra tillväxt nästa år”, säger Gustaf Agartson. 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?