1515

Tysk bildelningstjänst utmanar i Stockholm

Bildelningstjänsten Drivenow rullar nu igång i Stockholm. Med en avancerad mobilapp och en flotta av 250 BMW- och Mini-bilar hoppas man utmana Sunfleet och Car2Go.

En Drivenow-bil kan låsas upp med både ett Drivenow-kort och tjänstens mobilapp. På bilden: vd Fredrik Ellsäter.
En Drivenow-bil kan låsas upp med både ett Drivenow-kort och tjänstens mobilapp. På bilden: vd Fredrik Ellsäter.Foto:Jonas Eng

”Vi har roliga bilar som man kan boka enkelt och spontant till ett lågt pris”, säger Fredrik Ellsäter, vd för Drivenow Sverige när DI Digital möter honom för en liten rundtur i en av bolagets svarta Mini-bilar.

Den 20 oktober får stockholmare tillgång till Drivenows 250 bilar direkt via sin smartphone. Till att börja med handlar det om BMW 1-serie och 2-serie Active Tourer, samt Mini Hatch.

”Vi har en bred variation av bilar, från små Mini-modeller till mer rymliga BMW. Men alla har fem säten och bra med bagageutrymme”, säger Fredrik Ellsäter med en möjlig känga till konkurrenten Car2go:s pyttesmå, tvåsitsiga Smart-bilar.

Ska man jämföra Drivenow med någon annan bildelningstjänst i Stockholm är det Car2go som ligger närmast till hands. Precis som hos Car2go bokas Drivenow-bilar direkt i mobilen och man behöver inte hämta eller lämna bilen vid en specifik hyrstation. När man är klar parkerar man bilen inom verksamhetsområdet och lämnar den åt någon annan att boka.

Den BMW-ägda bildelningstjänsten Drivenow utmanar Car2go och Volvo-ägda Sunfleet i Stockholm. Foto: Jonas Eng.

I Drivenows fall utgörs området av Stockholms innerstad, delar av Solna och Sundbyberg samt ”öar” i Kista, kring Bromma flygplats och Arlanda flygplats.

”Man får köra var man vill, men man måste lämna bilen i verksamhetsområdet. Tjänsten bygger på att det alltid ska finnas en bil inom 15 minuters gångväg från där man är”, säger Fredrik Ellsäter.

Han betonar att Drivenow till att börja med är till för korta transporter, som att köra till flygplatsen eller transportera hem prylar från jobbet. Tjänsten kostar 4,5 kronor per minut. Men med tiden ska det dock gå att boka bilen för korta dagsutflykter och betala för 3 eller 6 timmar.

”Vi vill börja med att etablera tjänsten som något för korta transporter”, säger Fredrik Ellsäter.

Tekniknördar kommer inte att bli besvikna med mobiltjänsten, menar han och visar upp appens funktioner. När man bokar en bil låser man den i 15 minuter, vilket ska räcka för att ta sig till den. Appen visar sedan en karta på var bilen står och hur man ska gå. Under tiden kan man knappa in sin slutdestination, som sedan dyker upp på skärmen i bilens navigator.

”Man sparar ett par minuter på detta och slipper skriva in adressen i navigatorn när man sitter i bilen”, säger Ellsäter och tillägger att appen sparar ens favoritdestinationer.

Drivenow ägs i lika delar av tyska hyrbilsfirman Sixt och den tyska biltillverkaren BMW (som även äger Mini). Tjänsten startades i Tyskland 2011 och har redan en halv miljon kunder i nio städer. Bland annat finns DriveNow i Berlin, Wien, Köpenhamn, London och San Francisco. Stockholm blir den tionde staden där tjänsten lanseras.

Redan idag finns minst två etablerade konkurrenter som erbjuder lånebilar som man håller reda på via en app i mobilen.

Det synligaste företaget i Stockholm är Car2go, men en armada av 210 Smart-bilar som kan plockas upp och lämnas i definierade områden centrala Stockholm, Solna, Bromma, Tensta eller Arlanda.

Den andra är Volvos bilpoolsbolag Sunfleet med över 1000 Volvobilar på över 50 orter i Sverige. Till skillnad från Drivenow och Car2go parkeras dessa inte direkt på gatan, utan i särskilda poolplatser. Sunfleet är därmed något mer likt ett hyrbilföretag, men utan de vanliga kontoren.


Så mycket kostar tjänsterna:

  • Drivenow
    Anslutningsavgiften är 290 kronor. Priset är sedan 4,5 kronor per minut under tiden man kör och 2,5 kronor per minut när bilen står parkerad. Bränsle, försäkring, skatt och parkeringskostnader är inkluderat i minutpriset. Tankar man får man 20 minuter gratis körtid.
  • Car2Go
  • Tjänsten kostar antingen 4 kronor per minut, 165 kronor per timme eller 650 kronor per dygn. Bensin ingår och den som tankar får 10 gratisminuter. 
  • Sunfleet
    Tjänsten har en engångsavgift på 395 kronor, en månadsavgift på 149 kronor och en avgift per bokning på 30 kronor. Priset per timme varierar sedan mellan 35 och 75 kronor. Kilometerpriset är sedan 2 kronor. Drivmedel ingår.


Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Håll dig uppdaterad i standardiseringsarbetet

Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.
Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

SEK Svensk Elstandard ansvarar för all elektroteknisk standardisering i Sverige och i deras kommittéer deltar medlemmar från myndigheter och företag runt om i hela Sverige. Att hänga med i standardiseringen är en fördel på många plan.

– Att följa den senaste standarden underlättar och skänker en trygghet i att allt är tillverkat och installerat på rätt sätt, säger Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

En standard kan i praktiken handla om en klassificering, måttangivelse, säkerhetsfordran eller dokumentation av olika slags elektrotekniska produkter – kort sagt kan man säga att det är en slags uppsättning av förhållningsregler. Myndigheter, organisationer och företag kan delta i SEKs kommittéer och på så sätt påverka framtidens standarder.

– Det kan ta upp till fem år att få igenom en ny standard och med ett så långsiktigt arbete får man insyn och en unik chans att påverka, säger Krister Elfgren.

I nuläget är de runt 800 personer som deltar i SEKs kommittéer, men det finns kapacitet för många fler. SEK är svensk representant i organisationen IEC, som arbetar fram standarder på global nivå. Ju fler medlemmar i de svenska kommittéerna, desto större konkurrenskraft får Sverige internationellt.

Håll dig uppdaterad med SEK e-Standard!

I takt med att tekniken utvecklas, revideras och aktualiseras också standarder och handböcker. Därför är det viktigt att hålla sig uppdaterad kring vilka standarder det är som gäller för stunden, något som kan vara lättare sagt än gjort. SEK e-Standard är abonnemangstjänsten som hjälper dig med det. Genom att prenumerera på SEK e-Standard får du tillgång till standarder och handböcker inom ditt område, som alltid är uppdaterade enligt det allra senaste.

– Med SEK e-Standard går rättelser, tillägg och revideringar automatiskt in i systemet och säkerställer att alla standarder är uppdaterade. När man loggar in på sitt abonnemang får man en god översikt över sina standarder och mer behöver man inte göra – det sköter vi, säger Krister Elfgren.

Det ska vara lätt att göra rätt

Att alltid utgå från en standard är det bästa, säkraste, enklaste och mest effektiva sättet att kvalitetssäkra sitt arbete. När man vet att man jobbar enligt de senaste standarderna fortlöper arbetet både smidigt och kostnadseffektivt.

– Med en aktuell standard eller handbok är det lätt att göra rätt, säger Krister Elfgren.

 

 

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?