Den 27 oktober stod det klart att den omdiskuterade Tesla-vd:n Elon Musk fullföljde sitt köp av Twitter för motsvarande 480 miljarder kronor. Hans planer för att förändra Twitter har mötts av skepsis från flera företag som tillfälligt slutat annonsera hos bolaget, medan besvikna användare både internationellt och i Sverige börjat leta efter andra alternativ.
Det sociala nätverk som sett den största tillströmningen av nya användare i spåren av Twitter-affären är Mastodon. Plattformen har funnits sedan 2016 och gränssnittet är mycket likt Twitters dito, men en stor skillnad är att Mastodon har olika servrar som drivs av individer och grupper som användarna kan gå med i utifrån intressen.
Grundare och ensam ägare av Mastodon är den tyske kodaren Eugen Rochko. Men han har valt att sätta upp det hela som ett företag utan vinstintresse, en bolagsform som finns i Tyskland, till skillnad från aktörer som Twitter och Meta. Under 2021 tog han i rollen som vd ut en månadslön på motsvarande 26.000 svenska kronor i månaden.
Sedan den 27 oktober har Mastodon fått nästan en halv miljon nya användare, enligt egen utsago, en fördubbling mot tidigare nivåer.
”Det är ganska coolt”, skrev Eugen Rochko själv på Mastodon med anledning av uppsvinget.
En av Mastodons konkurrensfördelar är att plattformen är helt fri från reklam. Hittills har den i stället finansierats av ett mindre bidrag från EU-kommissionen, men framför allt genom donationer från välvilliga privatpersoner och företag.
Men många av företagen som valt att skänka allra mest pengar är knappast rumsrena i alla avseenden. Av de 43 bolag som Mastodon beskriver som ”guldsponsorer” är tio stycken bettingplattformar, eller så kallade affiliates som driver in klick till spelsajter.
Därutöver finns också fyra olika bolag vars affärsidé är att erbjuda kunder att köpa färdigskrivna uppsatser till sitt skolarbete. Bolagens marknadsföring hymlar inte om att det handlar om rent fusk, en av sajterna heter till och med ”No Need to Study”.
Även från sexindustrin har det kommit pengar till Mastodon. Till exempel är de sponsrade av en sajt som säljer sexdockor, samt ett par affiliatesajter som driver in trafik till sexleksaksbutiker.
En annan finansiär av Mastodon är Assembly Four, ett företag som drev det sociala nätverket Switter riktad till sexarbetare. När USA skärpte sina lagar mot prostitution i början av 2022 stängdes dock Switter ned, eftersom kontaktannonser tilläts på plattformen.
Men Mastodon menar att de står fria från sina finansiärer.
”Sponsring är inte lika med inflytande. Mastodon är helt oberoende”, skriver bolaget i ett uttalande på sin hemsida, där sponsorerna dock får viss exponering.
Mastodon har en öppen källkod, vilket innebär att externa aktörer kan bygga liknande nätverk baserat på tekniken. Delar av den har använts av andra Twitter-utmanare, men betydligt mer kontroversiella sådana: Gab vars användarbas till stora delar består av radikalhögern i USA, samt Donald Trumps egna sociala nätverk Truth Social.