Annons

Twitter-utmanarens sponsorer: Bettingbolag och skolfuskare

Det sociala nätverket Mastodon har dubblat sitt användartal till över 1 miljon under de senaste veckorna, efter att Elon Musks köp av Twitter väckt missnöje.

Bakom Mastodon står ett icke-vinstdrivande företag i Tyskland, som däremot finansieras med stöd från både bettingsektorn och sexindustrin.

Mastodon är ett socialt nätverk, som både finns som app och för webbläsare.
Mastodon är ett socialt nätverk, som både finns som app och för webbläsare.Foto:Amanda Lindgren (Di).

Den 27 oktober stod det klart att den omdiskuterade Tesla-vd:n Elon Musk fullföljde sitt köp av Twitter för motsvarande 480 miljarder kronor. Hans planer för att förändra Twitter har mötts av skepsis från flera företag som tillfälligt slutat annonsera hos bolaget, medan besvikna användare både internationellt och i Sverige börjat leta efter andra alternativ.

Det sociala nätverk som sett den största tillströmningen av nya användare i spåren av Twitter-affären är Mastodon. Plattformen har funnits sedan 2016 och gränssnittet är mycket likt Twitters dito, men en stor skillnad är att Mastodon har olika servrar som drivs av individer och grupper som användarna kan gå med i utifrån intressen.

Grundare och ensam ägare av Mastodon är den tyske kodaren Eugen Rochko. Men han har valt att sätta upp det hela som ett företag utan vinstintresse, en bolagsform som finns i Tyskland, till skillnad från aktörer som Twitter och Meta. Under 2021 tog han i rollen som vd ut en månadslön på motsvarande 26.000 svenska kronor i månaden.

Sedan den 27 oktober har Mastodon fått nästan en halv miljon nya användare, enligt egen utsago, en fördubbling mot tidigare nivåer.

”Det är ganska coolt”, skrev Eugen Rochko själv på Mastodon med anledning av uppsvinget.

En av Mastodons konkurrensfördelar är att plattformen är helt fri från reklam. Hittills har den i stället finansierats av ett mindre bidrag från EU-kommissionen, men framför allt genom donationer från välvilliga privatpersoner och företag. 

Men många av företagen som valt att skänka allra mest pengar är knappast rumsrena i alla avseenden. Av de 43 bolag som Mastodon beskriver som ”guldsponsorer” är tio stycken bettingplattformar, eller så kallade affiliates som driver in klick till spelsajter.

Därutöver finns också fyra olika bolag vars affärsidé är att erbjuda kunder att köpa färdigskrivna uppsatser till sitt skolarbete. Bolagens marknadsföring hymlar inte om att det handlar om rent fusk, en av sajterna heter till och med ”No Need to Study”.

Även från sexindustrin har det kommit pengar till Mastodon. Till exempel är de sponsrade av en sajt som säljer sexdockor, samt ett par affiliatesajter som driver in trafik till sexleksaksbutiker.

En annan finansiär av Mastodon är Assembly Four, ett företag som drev det sociala nätverket Switter riktad till sexarbetare. När USA skärpte sina lagar mot prostitution i början av 2022 stängdes dock Switter ned, eftersom kontaktannonser tilläts på plattformen.

Men Mastodon menar att de står fria från sina finansiärer.

”Sponsring är inte lika med inflytande. Mastodon är helt oberoende”, skriver bolaget i ett uttalande på sin hemsida, där sponsorerna dock får viss exponering.

Mastodon har en öppen källkod, vilket innebär att externa aktörer kan bygga liknande nätverk baserat på tekniken. Delar av den har använts av andra Twitter-utmanare, men betydligt mer kontroversiella sådana: Gab vars användarbas till stora delar består av radikalhögern i USA, samt Donald Trumps egna sociala nätverk Truth Social. 

Innehåll från Synology IncAnnons

Så kan ditt företag fortsätta utvecklas trots ökade kostnader

Det rådande världsläget i form av bland annat lågkonjunkturen har resulterat i att allt fler företag tvingats lägga stort fokus på ekonomin. En plötslig lågkonjunktur kan skapa en instabilitet som kan vara svår att återhämta sig från och många företag upplever ökade kostnader som kan vara svåra att möta i dessa tuffa tider. 

Samtidigt som arbetslösheten i USA till synes når rekordlåga nivåer ser många företag att deras kostnader fortsätter öka. Att bromsa sitt företags fortsatta utveckling i ett försök att sänka kostnaderna är vanligt, men är enligt Chad Chiang, Managing Director på Synology, vara kontraproduktivt. 

– Även om en lågkonjunktur innebär att projekt läggs på paus, finns det vissa, så som IT- och säkerhetslösningar, som bör expanderas för att säkerställa en fortsatt tillväxt för företagen. 

Att investera i molnbaserade tjänster är relativt vanligt vid en lågkonjunktur, då de ger större kontroll för användaren att antingen skala upp eller ned verksamheten, i samband med hur marknaden ser ut. Chad menar att det viktigaste vid ett eventuellt byte av system bör göras med en långsiktig plan, och med individuella lösningar som faktiskt gynnar verksamheten i längden. 

– Att implementera nya system blir en stor omställning i verksamheten, och bör göras ordentligt och med ett långsiktigt perspektiv som har olika riskfaktorer, såsom lågkonjunktur, i åtanke. Samtidigt bör man göra skiftet gradvis, för att säkerställa både att samtliga delar av verksamheten blir implementerat i det nya systemet och att systemet är byggt för att kunna utvecklas i takt med att tekniken gör det. 

En investering i framtiden

Vikten av att ha en djup förståelse för både kostnads- och värdesystem är vitalt vid en större omställning på en verksamhet – speciellt i åtanke för kostnadsstrukturer som kan påverka hela organisationen. 

– För chefer som ännu inte har kommit på hur de ska skapa transparens och tydlighet kring sina IT-investeringar är det dags att börja. Om detta görs kommer dessa chefer kunna fatta välgrundade beslut som i det långa loppet sänker kostnader, säger Chad. 

Om din organisation ännu inte implementerat och investerat i nya, smidigare processer och system anser Chad att man kan dra nytta av lågkonjunkturen för att påbörja ett kostnadseffektivt system. Genom att ta sig an utvecklingsprogram i en föränderlig marknad finns möjligheten att anpassa system efter de utvecklingsmöjligheter som finns i en föränderlig miljö.

– I utmanande tider bör man öka frekvensen och djupet av antagandet av metoder, stärka anslutnings- och genomförandeförmågan och göra det möjligt för företagen att möta snabbt föränderliga utmaningar, säger Chad och avslutar:

– Det har tidigare visat sig att företag som implementerat denna typ av effektivitetshöjande åtgärder haft möjlighet att minska kostnader för drift och haft möjlighet att automatisera flera projekt som tidigare varit tidskrävande. Så de som oroar sig för konsekvenserna som kommer till följd av en lågkonjunktur bör utveckla nya IT-system som frigör mer tid och minskar kostnader i längden.

Läs mer om Synology här! 

 

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera